Genişleyen halkalar metaforu

Birkaç haftadır siyasi partiler için dilin nasıl bir imkâna dönüşebileceğini anlatmaya çalışıyoruz. Geçen hafta siyasi hareketlerin tabanına ve toplumun diğer kesimlerine olan yaklaşımına kısaca değinmiştik. Bu mevzuyu biraz daha açalım istiyorum. Bir partinin tabanı dediğimizde ne ifade ediyoruz, sosyolojik tabanı dediğimizde neyi kast ediyoruz ya da tabanı ne kadar geniş bir yelpazede tutabiliriz?

Bir partinin tabanı dediğimizde anlaşılması gereken o siyasi partinin siyaset yapma amacı, içeriği ve yöntemi üzerinde mutabık kalmış kişilerdir. Yani partinin ikna etmek için özel bir çaba göstermeden desteğini aldığı kişilerin toplamını ifade eder. Sosyolojik taban kavramını biraz daha genişleterek ele alabiliriz. Partinin ideolojik düzlemine yakın, asli tabanıyla aynı sosyolojiden beslenen fakat partiye destek olabilmek için ikna edilmesi gerekenleri bu kategoride değerlendirebiliriz. Biraz daha genişletirsek ideolojik farklılıklara rağmen aynı kaygıları paylaşan kişilerin oluşturduğu zemin bir partinin ulaşması gereken diğer bir kitleyi ifade eder. Nihayetinde ideolojik farklılığın verdiği taassupla bir arada bulunma şansı bulunmayan kişilerle partinin ilişkisi artık ikna ile değil uzlaşıyla kurulabilir.

Bu açıklamalar doğrultusunda partiler fikri arka planını, albenisi olan bir sunuma dönüştürerek en geniş toplumsal tabana ulaştırmayı hedeflemelidir. En azından toplumun yönetimine talip her partinin bu amacı taşıması gerekir.

Sadece ideolojik zemini canlı tutmak için varlığını sürdüren partilerinin toplumun geniş kesimlerine hitap etme gibi bir amacı yoktur. Tek amaç ideolojik söylemi diri tutmaktır. Aynı şekilde kitle partilerinin de toplumu ikna etmek gibi bir amaçla yola çıkmadığını söyleyebiliriz. Bunların amacıysa toplumun ekseriyetini etkileyebilmektir. Bunun için her türlü algısal müdahaleleri yapmaktan kaçınmazlar. Duyguları harekete geçirmek, çıkar ilişkilerini yaygınlaştırmak ve umutlara hitap etmek bunlardan bazılarıdır. Bu partilerin fikri arka planlarının olmadığını, popülizm ve hamasetle kitleleri etkilemeye çalıştığını kabul edersek toplumu ikna etme sorumluluğu ilke partilerine düşmektedir.

Bu yüzden bir ülkedeki siyasetin yürütücü gücünü ilke partileri teşkil eder. Hem fikri bir zeminden beslenir, hem bu zeminin doğruluğuna toplumun diğer kesimlerini de ikna etmeye çalışır, hem de gerekli desteği sağladığında bu fikri zemini projeye ve pratiğe dönüştürme gayretini taşır. İşte burada ilke partisinin tabanıyla ikna etmesi gereken kitle arasındaki dil ve içerik farklılığını aynı kazanda pişirebilme başarışı önemlidir. Bu başarı aynı zamanda partinin toplumsal karşılığının artması sonucunu da doğuracaktır.

Bu başarıyı sağlayabilmek için bir siyasi hareket, dil ve söylemini belirlerken tabanını genişleyen halkalar şeklinde değerlendirmesi gerekir. Tabanı halkalar halinde genişlettikçe dil ve söylemin de şeffaflaşarak genişlemesi isabetli olacaktır. Bu sayede siyasi hareketler kendi doğrularını toplumdan kopmadan savunabilme şansını elde etmiş olur. Bu yüzden bu tür konularla ilgili olarak kullanılan pergel metaforunun yerine genişleyen halkalar metaforunun kullanılması daha doğru bir tercihtir. Pergelde ayağın ulaşabileceği yerden sınır tayin edilir, fakat genişleyen halkalarda dilin verdiği imkân ölçüsünde genişleme sağlanabilir.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Muhammet Esiroğlu - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket EYT ve genel af çıkar mı?