Reklamı Kapat

Kurumsallaşma ve karizmatik liderler

Geçtiğimiz hafta ana hatlarıyla değindiğimiz kurumsallaşma konusu siz okuyucularımızın oldukça ilgisini çekti.

Konu ile ilgili tarafıma ulaşan mesaj ve değerlendirmeler, aslında bu konuda birçok çevrenin ya da kişinin ciddi ölçüde kafa yorduğunu, zihni emek harcadığını görmeme imkan sundu.

Bir yönüyle düşünüldüğünde aslında bu durum malumun ilanı kabilindedir. Zira tarih boyunca kurumlar ihtiyaçtan doğmuşlardır. Bir yerde ihtiyaç hissediliyorsa, buna işaret eden göstergeler ve gelişmeler de peşi sıra gelecektir.

Örneğin devlet denilen mekanizma, örgütlenme ve iş bölümü ihtiyacı sonucunda somutlaşmıştır. Elbette ilk insanın yaratılmasından bu yana bir şekilde yönetim süreci vardır, ancak bunun devlet örgütlenmesi haline bürünmesi tarihsel süreç içerisinde belli aşamalardan geçerek mümkün olmuştur.

En genel haliyle 150 yıllık maziye sahip olan siyasi partiler ise demokratikleşme sürecinin bir aracı olarak ortaya çıkmıştır. Bugün siyasi partiler olmaksızın bir siyasal kurgunun kurulabileceği hususu neredeyse tartışmaya dahi açılamamaktadır.

Halbuki siyasi partiler dün sayılabilecek dönemde yoktu. Bugün ise etkisinin azaldığı, üye bulmakta zorlandığı, ciddi güven kaybı yaşadığı gibi tüm şikayetlere ve tespitlere rağmen siyasi partiler siyasal hayatın ayrılmaz parçası kabul ediliyor. 

Bu nedenle Türkiye’de siyasetin kurumsallaşabilmesi ve sağlıklı bir zemine oturabilmesi için siyasi partilerin ve dahi sosyal/toplumsal hareketlerin kurumsallaşması bir ihtiyaç olarak görülmektedir.

Bugün bunun daha gür bir sesle dile getiriliyor olması ihtiyacın net bir şekilde hissedilir hale gelmesinden, diğer bir ifade ile tazyikin fazla olmasından kaynaklanmaktadır.

Bu anlamda, bugün karizmatik liderler ve kurumsallaşma konusunda bazı hususlara kısaca değinmekte yarar görüyorum.

Siyasi partilerin ya da hareketlerin kurumsallaşması konusunda en önemli engellerden birisi, karizmatik liderin varlığıdır. Türkiye’de de siyasal rekabetin kişiler üzerinden yürümesi ve lider merkezli organize anlayışı karizmatik liderlerin ortaya çıkışına zemin oluşturmaktadır.

Karizmatik liderlerin varlığı, hepten olumsuz görülecek bir durum değildir elbette. Aynı şekilde lider merkezli siyaset anlayışı da, gerek siyasal kültürümüz gerekse inanç değerlerimiz açısından olumsuzluk olarak görülmemektedir.

Ne var ki, karizmatik liderlerin kurumsallaşmaya etkisi bakımından değerlendirdiğimizde bir ikilem ortaya çıkmaktadır.

Zira karizmatik liderler, bir taraftan hızlı bir şekilde kurumsallaşmaya gidebilecek kudrete sahipken diğer yandan ise kurumsallaşmayı zafiyete uğratacak adımlar atma konusunda da cesarete sahiptir.

Onların bu niteliği kurumsallaşma sürecini doğrudan etkilemektedir.

Kurumsallaşma süreci, hangi birimin hangi amaca hangi yöntem ve zihniyet ile hizmet edeceğini belirlemektedir.

Kurallar koymakta, kırmızıçizgileri çizmektedir. Yapıları ve süreçleri daha öngörülebilir hale getirmeyi hedeflemektedir.

Karizmatik liderlerin bu süreci kurgulama gücü kadar, baltalama gücü de vardır.

Onun için karizmatik liderlerin yönetiminde yapıların kurumsallaşma ihtimali, her ne kadar potansiyeli olsa da, neredeyse mümkün görünmemektedir.

Kurumsallaşma konusu, karizmatik liderlerin ardından gündeme alınması ve üzerinde kafa yorulması gereken niteliktedir.

Kurumsallaşmanın hangi kriterler üzerinden gerçekleştirilebileceği hususunu sonraki yazımızda değerlendirelim.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Bekir Gündoğmuş - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Asgari ücret 2 bin 825 TL oldu! Zamdan memnun musunuz?