Anayasa arayışlarımız-3 

İsmimiz bile yoktu. Her şeyi/âlemleri/kâinatı yoktan, ölçülü, düzenli, güzel özelliklerde yaratan Allah Teala biz insanları da “ahseni takvim” (Tin) yaratarak mükerrem kılmış, yeryüzüne “hilafet” (Bakara/11) ve “kulluk” (Zariyat/56) görevleriyle “emaneti” (Ahzab/72) tevdi etmiştir. Bu, Rabbimizle bizim aramızda ezelde/ruhlar âleminde/bezmielestte gerçekleşen bir ahitleşme/sözleşme/ biatleşmedir (Araf/172). “Rububiyet” ile “ubudiyet” arasındaki sözleşme... Karşılıklı iradeyle/O’nun (c.c) teklifi (icap) biz insanların da kabulü ile ancak ve sadece O’nu Rab/mabut, İlah, Melik olarak kabulle O’nun hükümranlığına/hâkimiyetine/egemenliğine girmiş, O’na kulluğa “belâ/evet” demişiz. Bu, soru-cevap, icap-kabul şeklinde bir iktidar/egemenlik/hüküm/emir makamıyla (rububiyet) itaat makamı (ubudiyet) arasında biatleşmedir. Kelime-i tevhit/kelime-i şehadetimizle Rabbülâlemin’in hükümranlığına/dini İslam’a girerek O’na (c.c) “kulluk” taahhüdünde bulunmuş, O’nun dışındaki yaratıklarına itaati de reddetmiş oluyoruz. Kendisine kulluk edilecek gerçek, Hak ilâh, mabut, Hâkim, Rab, Melik ancak ve sadece O’dur. Sözleşme siyasi ve hukuki mahiyettedir. Bu nedenle tevhidimizin başında tağutlara itaati/kulluğu ret ve inkârla (Lâ) sonra “illallah” (ancak Allah) diyoruz. Lâ ilâhe, Rabbe, mabude, Hakim’e, Melik’e illallah... Her sözleşmede tarafların iradelerinin mutabakatı var. Kulluk sözleşmesi, tüm sözleşmelerden farklı ve özgündür. Bunda iki tarafın yararı, zararı söz konusu değildir. Rabbimiz için yarar-zarar, ihtiyaç söz konusu değildir. O (c.c.) Samed ve Ganiy’dir. Rabbimizin bize ait hükümleri, emir ve yasakları, haramları ve helâlleri tavsiyeleri hepsi bizim ihtiyacımız, yararımız, zararlardan korunmamız (maslahatımız) içindir. Bize yüklenen sorumluluklar, görevler kendi yararlarımız içindir. Bizim itaatimizin de isyanımızın da O’na yararı ve zararı olamaz. Başka bir ifadeyle bize yüklenen “zahmetler” de rahmetler, hikmetler, faydalar vardır. O (c.c.) âdildir, hâkimdir. Taahhüdünü yerine getiren kullara hem dünyada hem de ahirette güzel hayat var. Anayasalar devlet/iktidar ile toplum/halk arasındaki toplumsal, siyasal, hukukî sözleşmeler olup, güçlerin, organların, kişilerin hak ve yetkilerini, sorumluluklarını gösterir ve herkesi bağlar. Devlet ile vatandaşları arasındaki hukukî, siyasî bağ, Rabbimizle bizim aramızdaki hukukî, siyasî bağa örnektir. İlkine vatandaş/yurttaş/tebaa, ikincisine de “kulluk” deniyor. Bir devlete mensup vatandaş nasıl ki devletinin tüm düzenini, hukukunu ayırt etmeden, bölmeden, her konuda egemenliğine giriyorsa, kulları da Rabbimizin dininin/düzeninin/hukukunun tamamını kabulle O’nun hükümdarlığına girmiş oluyor. Vatandaş, devletinin hukukunu, düzenini beğenmeyebilir, eleştirebilirse de ona itaatle sorumludur. Lâik/seküler/beşeri hukuk, eksikliklerle, yanlışlarla maluldür. Beşer, şaşardır. Ancak, Allah-u Teala’nın dini, düzeni ekmeldir. Eksiği, fazlası, çelişkisi, yanlışı, kusuru yoktur. Hükümler rahmet, hikmet, maslahat, adalet yüklüdür. Devletler egemenliğini, vatandaşlarına dayatır. Rabbimiz ise nizamını, hukukunu, dinini teklif eder, zorlamaz. İnsan ister inanır istemezse inanmaz. Tevhit, kimlik ibrazı, ikrarıdır. Ahittir, kabuldür, tercihtir, söylem ve eylemlerdir.

Rabbimizin, “Nereye gidiyorsunuz?” (Tekvir/26) ilahi uyarısına, “Lebbeyk/işittik, itaat ettik”le/tevbelerle, istiğfarlarla yeniden “sıratı müstakim”ine/doğru yolu İslam’a dönmeye muhtacız, mecburuz. Tevhidimiz de kulluğumuz da bunu gerektiriyor (Fatiha, En’am/153, İsra/9, Yasin/61). Vesselam.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Bahaddin Elçi - Mesaj Gönder

# İnsan

göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Asgari ücret 2 bin 825 TL oldu! Zamdan memnun musunuz?