Ahlâk olmadan adalet sağlanamaz -1-

Hukuksuz düzen de adalet de mümkün olmaz. Hukukun amacı toplumda düzeni ve adaleti sağlamaktır. Hangi hukuk? Hangi adalet konusu ihtilaflıdır. Başka bir ifadeyle hukuku/yasaları, hakları insan(akıl) mı koymalı yoksa Allah-u Teala mı? Akıl ise hangi akıl, kimin aklı?! Yine ihtilaflıdır... Akıl akıldan üstün de kimin aklı üstün? Ve söz/egemenlik kimde olursa adalet sağlanabilir?

İlahi olanla (vahiy), laik/beşeri olan (akıl) mukayese edilir mi? Hukuk koymak/üretmek için ilim, adalet, hikmet, merhamet, maslahat gerekir. İlahi ilim sınırsız/sonsuz ve yanılmazdır. İlmin, adaletin, merhametin, hikmetin tüm güzel sıfatların kaynağı/sahibi Allah-u Teala’dır. Aklı da her şeyi de O (c.c.) yaratmıştır. Akıl da ilim de sınırlıdır, eksiktir, yanılır, şaşırır da... O halde akıl der ki: “Vahiy benden üstündür ve ben ona uymalıyım. Onu bilmeli, ona muhalefet de etmemeliyim.” Bu akıl nerde? “Her bilenin üzerinde bir bilen vardır. Her şeyi bilen Âlim Allah’tır.” Cehalet ve zulümle malûl olan insan hukuk üretirse dünya böyle olur. İstikamet/doğruluk da, adalet de farzdır. “Adalet ve düzen için hukuk da yeterli değildir. Üstün/ilahi hukuku bile dürüst/emin olmayan insan uygulayamaz. İlahi hukukun yanlış uygulanmasından (yanlış) adalet değil, zulüm oluşur. Terazi doğru olsa da ölçen/tartan/hükmeden eğridir, zalimdir. Bu nedenle ahlaksız da olmaz. “Din güzel ahlaktır.” “İmanımız ne kadar sahih/güzelse ahlakımız da öyledir” buyurmuş (S.A.V.). O halde ahlaksız, hukuksuz adalet olmaz. “Önce ahlak ve maneviyat”, bu gerçeği ne güzel ifade ediyor...
“Peygamberimizin (S.A.V.) ahlakı Kur ‘an ahlakıydı.” “O (S.A.V.) güzel ahlakı tamamlamak üzere gönderilmişti.”

Hem hukukun hem de uygulayıcının (yönetici, hâkim) adil olması gerekir. Hukuka daha çok zayıfların ihtiyacı vardır. Güçlüler karşısında hakları kim koruyacak? Şayet, hukuk güçlülerin elinde zayıfların itirazlarını önleyen, muhalifleri de hıyanetle suçlayabilen, tahakküm eden bir silaha/araca dönüşürse o zaman zulüm katmerleşir. Toplum batar. Toplumsal patlamalar olur.
Adalet de ahlak da emrediliyor; zulüm ve ahlaksızlık da yasaklanıyor (Nahl/90). “Kitaplar, peygamberler adaleti sağlamak için gönderilmişler...” (Hadid/25). “Teraziyi doğru tutmak/ölçmek de emrediliyor (Mutaffifin). “İstikamet/dosdoğru olmak” da (Şûra/15, Hud/112).
Hem “din” (Şura/13), hem de “adalet” ikame edilecek (Hadid/25).

“İktidarsız/güçsüz adalet aciz, adaletsiz güç de zalimdir.” Adalet hem ahlaki hem de hukuki bir erdem, ilke ve değer... Hukuksuz adalet de ahlak da sağlanamaz. Hukuk ahlakla uyumlu olursa adalet kolay sağlanabilir. Hukuk ahlakı korur; hukuk ahlakı korumaz onunla çatışır, çelişirse yine adalet sağlanamaz. Hukukun kendisi kimi zaman adaleti yıkıp, öldürebilir (kanunların zulmü), ahlakı da koruyacağına onu da bozabilir, öldürebilir. Adaleti de ahlakı da yıkan düzen (hukuk) sonunda yıkılmaya mahkûm olur. İstanbul Sözleşmesi’ne, LGBT olgularına bu açıdan bakıldığında hem adalete hem de ahlaka saldırı var, ne yazık ki?! Irzın, iffetin, mahremiyetin, ailenin, genlerin korunması yerine, ifsadı, zulümdür. Mecellede: “Def’i mefâsid, celbi menafiden evladır” (bozgunculuğun önlenmesi, ıslahın/maslahatın sağlanmasından önce gelir) kaidesi ilginçtir. İfsadın önlenmesi nasıl sağlanır veya maslahatlar nasıl korunur? Hukukla... Hukuk tersini yaparsa ne olur? Tuğyan... Zulüm... Yıkım...

Zorunlu maslahatlar (temel değerler) ancak hukukla sağlanabilir (din, can, akıl, nesil, mal, ahlâk, adalet). Nahl/90. ayette: Maruf (adalet, ahlak, iyilikler) emrediliyor; münker (zulüm, ifsad, fuhuş...) yasaklanıyor. Bu ayetin Kur’an’da en kapsamlı tüm hayırları/iyilikleri ve şerleri/kötülükleri kapsadığı rivayet edilir (İbni Mesud). Hem adalet hem de bununla birlikte iyilik/ahlak vurgusu var. İkisine de ihtiyaç var (zaruret). Marufun emri, münkerin nehyi için iktidar gerekir.

Hadid/25. ayetteyse “tüm kitapların, peygamberlerin adaletin sağlanması için gönderildiği, kitapla birlikte mizan (ölçü-tartı aleti, terazi) ve ‘demir’ indirildiği” bildiriliyor. Bazı müfessirler buradaki demirin mecazi anlamda olduğunu, bundan maksadın güç/iktidar olduğunu beyanla, adaletin hem kitapla (hukuk) hem de iktidar (yetkisi) gücüyle sağlanabileceği yorumunu yapıyorlar. Özetle; güç/iktidar olunmadan adalet de sağlanamaz. Ahlâk da korunamaz. O halde adalet için hukuk+ahlak+iktidar/güç unsurlarına ihtiyaç var...

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Bahaddin Elçi - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.

02

yaşar ınan - ahlak ve fazila den kasıt kuran ayetlerinden doğan adalettir refah ve saadet kuran meyveleridir.kasas suresi 27. ayeti bir hikaye ya da masal olarak okursanız.. kuranı inkar etmiş olruz. en zayıflara 8 veya 10 yıl iş vermek. devletin 1. görevi olmalıdır.ebedi sürekli memurluk devleti soyma nın alt yapısıdır.10 yıllık bir memur veya işci. sigorta birikimıyle evlenip ev ve eş sahibi olmalıdır. çunku 10 yıllık sigorta primi sosyal konut degerine eşittir.evi olanın evlenmesi kolaylasır

Yanıtla . 0Beğen . 0Beğenme 26 Kasım 17:20
01

Mustafa Yılmaz - İYİLİK ZAYİ OLMAZ,

KÖTÜLÜK UNUTULMAZ,

HERKES ETTİĞİNİ BULUR..

Hadis-i Şerif

Yanıtla . 1Beğen . 0Beğenme 26 Kasım 15:23


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Asgari ücret 2 bin 825 TL oldu! Zamdan memnun musunuz?