Siyaseti kişi üzerine inşa etmek doğru mu?

Günümüz siyaset anlayışında içerikten çok şekle önem verildiği hususu aşikâr bir durum. Siyasi parti liderlerinin “kişisel olarak pazarlanma” çabası da bu anlayışın bir ürünü zaten.

Seçmenlerin önüne konan tercihler düşünüldüğünde, adayların liyakat ya da donanımından çok ötede giydiği kıyafetin, mezun olduğu okulun, mensup olduğu ailenin ön plana çıkartıldığı biliniyor.
Son yapılan İstanbul seçimleri de bunun bir göstergesiydi örneğin.

Malum, seçmenlere öğrenci tabiriyle “zorunlu seçmeli” tercihi kondu ve iki adaydan birini seçmesi istendi. Peki hedef ve vaatler bakımından iki aday arasında ne gibi farklar olduğunu mu konuştuk? Elbette hayır.
Hangi adayın daha fazla insanlar arasında gezdiği hususu her şeyin önüne geçti. Bunu önemsizleştirmek için söylemiyorum elbette, aday seçmen ile yüz yüze iletişim kurmalı muhakkak. Ama bu tek ölçüt olamaz!
Sonuç ne oldu peki?

Seçmenlerle yakın iletişim kuran aday kazandı. Peki ya sonra?
Tüm İstanbul’u rahatlatacak bir kadro ve strateji kurgulamak yerine partizan atama ve yaklaşımlar sergilenmeye başlandı. Seçmenlerinin yanında olmasına ihtiyaç duyulan bir zamanda aynı kişi başka yerlerde olmayı tercih etti. Bu kez ise seçmenler başka bir tartışmanın içine çekildi. Hâlbuki yüz yıl da konuşulsa bunun reel manada bir faydası olmayacak İstanbul’un sorunlarının çözümüne. Konumuz İstanbul belediye başkanları değil tabii. Bahsettiğimiz husus daha ziyade siyasi partilerin propaganda birimleri ile doğrudan ilintili.

Bu noktada şunu söylemek lazım... Siyasetin semboller üzerinden yürütüldüğü gerçeği, dolayısıyla kültürel siyasetin baskınlığı, sembolleri manipüle etme eğilimine yönlendiriyor siyasi partileri.
Nitekim yeni dönem siyaset anlayışında da liderlerin bireysel özellikleri üzerinden pazarlanmasına öncelik verilmesi söz konusu.

Bu tercihten belli ölçülerde muhakkak istifade edilmesi gerektiğini düşünüyorum açıkçası.
Kamuoyunca yakından takip edilen bir TV programına katılan liderin o kısacık sürede izleyiciler nezdinde olumlu intiba bırakması, siyasi partinin uzun sürede elde edebileceği neticeden çok daha verimli sonuçlar alınmasını sağlayabilir.

Ancak tüm sermayenin bir kişi üzerine harcanmasının sakıncalarını da hatırlatmak gerekiyor.
Zira kişi üzerine kurgulanan parti politikası, kişinin yıpratılması yoluyla kolaylıkla boşa düşürülebilir. Dolayısıyla en önemli avantaj olarak görülen güçlü lider profili, siyasi partilerin yumuşak karnı olabilir.
Zira muhalif/rakip partiler, öne çıkartılan lider kişiliği “kirli çamaşırların ortaya dökülmesi” ya da “çamur at, izi kalsın” iftiraları üzerinden yıpratarak seçmeni etkilemeye çalışabilir.

Bunun neticesinde seçmenin politikacı/lar/dan soğuması, parti siyasetine yabancılaşması gibi durumların yaşanma ihtimali sosyal/siyaset bilimcilerce sıklıkla gündeme getirilmekte. Siyasi tarihimizde de bunun örnekleri bulunabilir kolaylıkla.

Onun için parti liderlerinin güçlü gösterilmesine ilaveten, sağlam bir kadro ve üyelerine/seçmenlerine ideal yükletecek bir fikri zeminin pazarlanması kurgulanmalıdır.

Bunun yapılması, Türkiye’de siyasetin kurumsallaştırılmasını sağlayacağı gibi aynı zamanda da siyasetin topluma hizmet önceliği ve işlevini de yeniden seçmenlere hatırlatacaktır.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Bekir Gündoğmuş - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.

01

Serkan - Allah razı olsun Allah’a emanet olun inşallah

Yanıtla . 0Beğen . 0Beğenme 21 Eylül 18:02


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Covid-19 aşısı bulunursa yaptırır mısınız?