Reklamı Kapat

Ali Fikri Yavuz Hoca ve görüşleri

Ali Fikri Yavuz Hoca, 5 Mayıs 1924’te Trabzon ili Çaykara ilçesine bağlı Akdoğan (Yukarı Hopşera) köyünde dünyaya geldi. Babası Hacı Selim Efendi rüştiye mezunudur. İlköğrenimini Kadahor köyünde tamamlayan Ali Fikri Yavuz, çeşitli zaruretler dolayısıyla ortaokulu Bayburt’ta (1939) okudu. 1942-43 öğretim yılında Trabzon Lisesi’nden mezun oldu.

Bir süre ticaretle uğraştı. 1947 yılında askerliğini yedek subay olarak tamamladı. Askerlik dönüşü dini ilimleri tahsile başladı. Çaykara vaizi Müderris Hacı Hasan Ramî Yavuz’un ders halkasına katılarak beş yıl Arapça ve İslâmî ilimleri tahsil ederek ve icâzet aldı. Bir ara Çaykara Belediyesi’nde muhasip ve kâtip olarak resmi görev yaptı.

1953 yılında Diyanet İşleri Başkanlığı’na müracaatla o günkü Müşavere Heyeti (Din İşleri Yüksek Kurulu)’nce açılan müftülük ve vaizlik sınavında üstün başarı göstererek vaizlik kadrosuna girdi. 1954 yılında İstanbul Müftü Yardımcısı oldu.

Ömer Nasuhi Bilmen’le birlikte çalıştı. Çünkü o sırada Ömer Nasuhi Bilmen Hocaefendi İstanbul müftüsü idi. Eminönü Müftüsü Bekir Haki Yener Hocaefendi ile de arkadaşlıkları ve dostlukları burada başladı.

Ömer Nasuhi Bilmen Hocaefendi’nin 27 Mayıs İhtilâli’nden sonra Diyanet İşleri Başkanlığı’na atanmasından sonra İstanbul Müftülüğü’ne vekâleten Bekir Hakî Yener Hocaefendi atandı. Ali Fikri Yavuz, Bekir Hakî Efendi’nin de yardımcılığını yaptı. Emekli oluncaya kadar onunla çalıştı. Ölünceye kadar hizmetinde bulundu. Daha sonra Ömer Nasuhi Hoca Bilmen’in emekliye sevk edilmesi ile İstanbul Müftülüğü’ne atanan İbrahim Elmalı döneminde (1961-1966) Ali Fikri Yavuz, Şarköy Müftülüğü’ne atandı, fakat buraya gitmeyi kabul etmeyip tayinini Gaziosmanpaşa Müftülüğü’ne yaptırdı. Bir müddet burada müftülük yaptıktan sonra, İbrahim Elmalı’nın 9 Nisan 1966’da İstanbul Müftülüğü’nden ayrılması üzerine 11 Kasım 1966 – 9 Ağustos 1971 tarihleri arasında İstanbul Müftülüğü’ne vekâlet etti.

1971 yılında Kadıköy Müftülüğü’ne atanarak, 1976 yılında emekliye ayrıldı. 27 Aralık 1992’de İstanbul’da vefat etti.

Eserleri şunlardır: “Kur’ân-ı Kerîm ve Türkçe Meâl-i Âlisi, Ahlâk Hadisleri (iki cilt), Muâmelâtlı İslâm İlmihâli İslâm Fıkıh ve Hukuku, İslâm İlmihali- Küçük İlmihal, Peygamberin Dilinden Ashab-ı Kirâm (Tercüme), Resimli Hac Rehberi (Yunus Vehbi Yavuz ile), Muhtaru’l-Ahadis Tercümesi, Kırk Kutsi Hadis, Gençlerle Sohbet, Zübdetü’l-Buhârî Sadeleştirmesi, Otuz Ramazan Vaazları, Riyazu’s-Salihin Tercümesi (3. cildi tamamlanamadı), Bursalı Mehmet Tahir Efendi’nin “Osmanlı Müellifleri” isimli eserinin ilk iki cildinin sadeleştirilmesi”.

Ali Fikri Yavuz Hoca, Ehl-i Sünnet hassasiyeti taşıyan önemli bir âlimdir. Hayrettin Karaman’ın, dini modernizmin üç şövalyesinden M.Reşid Rıza’nın “İslâm’da Birlik ve Fıkıh Mezhepleri yahut Mezahibin Telfîki ve İslâm’ın Bir Noktaya Cem’i” adlı eserini “İslam’a Birlik ve Fıkıh Mezhepleri” adıyla tercüme ederek yayınlaması üzerine Ali Fikri Yavuz Hocaefendi “İslâm’da Birlik ve Fıkıh Mezhepleri yahut Mezahibin Telfîki ve İslâm’ın Bir Noktaya Cem’i” adlı kitap üzerine bir inceleme” adlı kitabıyla cevap vermiştir.

Ali Fikri Yavuz Hoca’nın itiraz ettiği mezhepsizliğin yaygınlaştırılma çabasıdır. Zira Karaman’ın tercüme ettiği kitabın kapağına M.Abduh’un “Bulunduğumuz asır, bir mezhep üzerinde saplanıp kalacak asır değildir” cümlesinin konulması, mezheplerin birleştirilmesinden kastın ise “fırak-ı dâlle”/sapık fırkaların tümünü de içine alacak şekilde hedeflenmesi Ali Fikri Yavuz Hocaefendi’nin temel itiraz noktasıdır ve haklıdır da.

Allah-u Teâla, hocamıza rahmet etsin.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Siyami Akyel - Mesaj Gönder



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Okullar 21 Eylül'de açılmalı mı?