Reklamı Kapat

İnovasyon üzerine

Dünyanın en az icat yapılan ülkesi Türkiye’dir. "Başımıza icat çıkarma şimdi” diye bir deyimimiz bile var. Acaba birçok icadın yapıldığı dünyamızda, bazı şeyleri biz bulmuş olsaydık, çok mu kötü olurdu? Bunun gelişmeyle bir ilgisi yok.

Çünkü icat yapıldığında bu patent hakkı demektir ve kayda değer bir icat insanın yedi kuşağının da hayatının garantisi olur.

Son yıllarda iş hayatımıza yeni bir deyim geldi. İnovasyon… İnovasyon, şirketlerin yenilik yapması anlamında kullanılıyor. Ama her şey inovasyon değil… İnovasyon, şirkete bir katma değer üreten yenilik demek.

Çin ve Hindistan gibi iki dev ülkenin dünya ekonomisinde etkin oyuncular olmasıyla birlikte rekabet için Türkiye’nin önündeki tek şans farklılık oluşturacak alanlara kaymak gibi gözüküyor. Bunun yolu da inovasyondan geçiyor. Ama inovasyon sadece yeni icatlar oluşturmak gibi görülmemeli, eğitimden pazarlamaya her alanda en önemlisi zihin yapılarında inovatiflik benimsenmeli. İnovasyon, ticari başarı sağlayacak tüm yenilikçi iş fikirlerine verilen ortak bir ad. Şimdilik tam bir Türkçe karşılığı olmasa da, inovasyon için “para kazandıran strateji” tanımı son zamanlarda öne çıkıyor. Hayal etmek ve uygulanabilir fikirler oluşturmak. Yani sadece akılda hayal edilmiş olan değil, hayata geçirilme imkânı da olan yeni fikir. Her yenilikçi fikir hayata geçirilemeyeceği gibi ticari olmak zorunda değil. Ticari olarak hayata geçirilmesi şartıyla yenilikçi bir fikre inovasyon adı veriliyor.

Aslında inovasyon  yeni bir fikir değil. Bugünün başarılı olan dev şirketlerinin neredeyse hepsinin mutlaka yenilikçi bir fikir ve iş modeli üzerine kurulduğunu görüyoruz. Ampulün bulunmasından sonra General Electric şirketinin devasa bir firma haline gelmesi. Google’ın iki üniversiteli arkadaş tarafından kurulması gibi.

Yenilikçi olmak, yeniliğe açık olmak… Her şirketin kendisine göre bir işleyişi ve ürettiği bir katma değer vardır. Çalışanların bu katma değeri artırmak için yapacakları her yeni şeyi, işletmeci dikkate almak zorundadır. İnovasyon çalışmalarını sadece buluşlar olarak değerlendirmiyoruz. Küçük ve orta ölçekli bir işletmede bile, kurumsal kimlik, markalaşma, pazar stratejileri noktasında yenilikler bulunabilir. İşletmecinin, firmasına kazanç sağlayan bu yenilikleri, uygulanabilir niteliklerine göre sınıflandırıp anında uygulamaya koyması gerekmektedir.

Küresel rekabet pazarında ve yerel rekabet şartlarında firmaya her türlü avantajı sağlayacak yenilikler noktasında işletmecinin ve yöneticinin zaman zaman çalışanlarıyla, üst düzey yöneticileriyle fikir jimnastiği yapmasında da büyük faydalar vardır.

Kurumları bir kişi veya birkaç kişi kurabilir. Ama kurumları çalıştıran, marka ve imajına sahip çıkanlar, katma değeri üretenler ise çalışanlarıdır.

Bazen, siz yönetici olarak işlerin nasıl yürüdüğü noktasında her şeyden haberdar olamayabilirsiniz. Yapmanız gereken, işlerin nasıl yürüdüğü noktasında stratejik noktalara koyduğunuz yöneticilerin performanslarını değerlendirmek ve işi daha da verimli hale getirebilmenin formülünü bulmaktır. Her kurumun kendisine has bir yapısı vardır… Genel işleyişe müdahale etmeden ortaya konulacak yeniliklere açık olmalısınız. Bu yenilikler her departman için geçerli olabilir. Pazarlama, satın alma, üretim, kurumsal kimlik, marka, halkla ilişkiler… Sizi, piyasada marka yapan hangi değere daha çok besleme imkânı çıkmışsa, bunu teknik verilerle donatıp uygulamalısınız. Dünya değişiyor… Ortamlar değişiyor… Küresel rekabet şartları değişiyor… Siz de yeniliklere açık olmalısınız ve değişim noktasında “tutucu” davranmamalısınız. Yeni bir şey icat etmek değil, kurumunuzu bir adım daha öteye taşıyacak her fikre açık olun.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Nedim Odabaş - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket EYT konusunda ne düşünüyorsunuz?