Reklamı Kapat

Liderler ve Güvenilirlik

Günümüzde liderlerin izleyicileri üzerinde etki yaratmak ve bu etkiyi sürdürebilmek için güvenilir olmaları bir gerekliliktir. Güven sözcüğünün anlamına baktığımızda korku, çekinme ve kuşku duymadan inanma ve bağlanma duygusu, itimat anlamına geldiğini görüyoruz. Güvenilirlik deyince hem tutarlılık, hem de inanma duygusu kast edilebilmektedir. Güvenilirlik, güvenilir olma durumudur.

Lider, kendi kitlesinde güven duygusunu oluşturduğunda, izleyicilerin bağlılığının sürdüğünü ve bunun tutarlılık ile yürütülmesinin önemli olduğunu biliyoruz.

Yapılan araştırmalar göstermektedir ki, iletişimde güvenirlilik mesajların alınması ve yorumlanması büyük önem taşımaktadır. Topluluk önünde konuşma sürecinde lider ilk sahneye çıktığı andan itibaren beden dili (bakış, duruş, gülümseme, yüz mimikleri, omuz ve baş duruşu, burun yüksekliği, ellerin pozisyonu vb.) ses tonu, konuşma hızı, davranışları, hareket hızı, giyimi gibi birçok faktör bireylerin lidere güven duyup duymayacağı konusunda etken faktörlerdendir.

Siyasi liderlerin topluluk önünde konuşmalarında yarattıkları güçlü kişilikle, topluma sunulan imajın ortak etkisi ile siyasi lider kimliği oluşturulmaktadır. Sürecin en önemli unsuru güvenilir bir lider imajı oluşturmaktır. Çünkü güven duygusu oluşmadan lider izleyicilerini gerçekten etkileyemez ve izleyicilerini bir amaç yönünde motive edemez, davranışlarını yönlendiremez.

Peygamber Efendimiz, 25 yaşından itibaren, Muhammedü’l-emîn olarak anılmıştır ve müşrikler dâhil olmak üzere emanetlerini kendi yandaşlarına değil, Peygamberimize bırakmışlardır. Toplumun güvenilir olarak gördüğü ve itimat ettiği bir kişidir, Kur’an’da Hz. Muhammed (s.a.v.) için, “Ey Allah’ın kulları! Bana gelin, doğrusu ben size gönderilmiş emîn bir elçiyim” (Duhân, 18) denmektedir.

Kur’an-ı Kerim’de ayetlerde, Hz. Nuh (Şuarâ 107), Hûd (Şuarâ 125), Sâlih (Şuarâ 143), Lût (Şuarâ 162) ve Şuayb (Şuarâ 178) kıssaları anlatılırken, her birinin “kavimlerine gönderilmiş emîn elçiler” olduğu belirtilmektedir. Hz. Yusuf’a (Yusuf, 54), “Bugün sen yanımızda yüksek makam sahibi ve emîn birisin” denilmektedir.

Mekke halkına hitaben yaptığı ilk açık davette, “Şu dağın arkasında bir ordu var desem inanır mısınız?” diyerek güvenilirliğine vurgu yapması, liderlikte güvenirliğin önemini ortaya koymaktadır.

Bugünkü bilimsel ve yaşanan gerçeklerden anladığımız liderin güvenilirliği konusu, Kur’an’da ayetlerde açıkça yer bulmaktadır. Dinin tebliğinin başarılı olması ve insanların inanması için emin kelimesine vurgu yapılmıştır.

Kur’an’da diğer peygamberlerin de emin olarak nitelendirilmesi liderin güvenilir olmasının önemini ortaya koymaktadır. Peygamber Efendimiz aynı zamanda bir lider ve devlet başkanıdır. Emin (güvenilir) sıfatının önemi liderlik açısından günümüzde değerlendirilmektedir.

Günümüzde politikacılar, liderler, istihbarat örgütleri liderin güvenirliğini oluşturmak için medya kanalları ve sosyal medya kanallarını araç olarak kullanmaktadır. Liderin tutarlı ve güvenilir olduğu algısını yaratmak için özel çaba sarf edilmektedir.

Toplum tarafından lider güvenilir bulunduğunda, açık bir deyişle güven duygusu ve tutarlı olduğu algısı oluşturulduğunda elde edilecek muhtemel sonuçlar şunlardır:

Toplum liderin mesajlarını dinlemeye ve algılamaya başlayacaktır. Bu liderin iletişim kanalını kullanma fırsatını oluşturur.

İletişim kanallarının açık olması liderin etkisini sürdürmesine yardımcı olur.

Liderin tutarlı olduğunun düşünülmesi ise mesajlarının olumlu değerlendirmesine katkı sağlayacaktır.

Lidere güvenin oluşturulması ile yönetebileceği, sorunları çözebileceği, başarılı olacağı algısının oluşturmasında rol oynar.

Toplum tarafından lider güvenilir bulunmaz ise açık bir deyişle güven duygusu ve tutarsız olduğu oluşturulduğunda elde edilecek sonuçlar şunlardır:

Toplum mesajları dinlememeye başlar, isterseniz 18 kanaldan yayın yapın, kanal değiştirmeye ve mesajınıza değer vermemeye başlayabilir.

Lider iletişim kanallarını kullanarak, etkisini sürdürmekte başarısız olabilir.

Liderin tutarsız olduğunun düşünülmesinin sonucu olarak, lider doğru da söylese, kitlenin mesajlarını dikkate almamasına neden olabilir.

Liderin problemleri çözemeyeceği, yönetemeyeceği, başarısız olduğu düşüncesi kitlede oluşmaya başlayabilir.

Ülkemizde yapılan anketlerde seçmenin çoğunlukla ideolojik yaklaşıma göre değil, lidere oy verdiği istatistiksel olarak tespit edilmektedir.

Günümüzde güvenirlik konusuna özel olarak önem verildiğine göre, AK Parti’den ayrılanların kuracakları yeni partilerin başarılı olmalarını etkileyecek en önemli faktörün liderin başarısı olduğunu değerlendirebiliriz.

Liderin güvenirliğine verilecek hasar, yeni oluşumların gelecekteki varlıklarını ve toplum tarafından kabullerini etkileyebilecektir. Bu gerçekten hareketle Şehir Üniversitesi ile ilgili yapılan açıklamaların ve IMF›den talimat almak ve faiz politikaları söylemlerinin hedeflerinin liderlerin güvenilirliği olduğu düşünülebilir.

«Beş koyunu güdemez», «Bay Kemal» söylemleri doğrudan lideri güvenilmez gösterme söylemleri olabilir. Her üç açıklamanın lideri hedef almasının lider güvenilirliğine verilen büyük önemin ve seçmen tercihlerine etki eden faktörlerin değerlendirilerek mesajların hazırlandığını düşündürmektedir. Lider güvenilirliğini hedef alan mesajların bir tesadüfle oluştuğunu düşünmek biraz fazla zorlama olabilir.

Lider güvenirliliğinin de başka bir yöntemde rakip lideri yok saymak ve muhatap almadan mesajlarını vermektir. Bu da bir değersizleştirme ve yok sayma anlayışıdır.

Toplumun geniş kesimleri tarafından Temel Karamollaoğlu›nun verdiği mesajların kabul görmesi ve doğru söylediğinin vurgulanması, lider olarak güvenirliliği yarattığı kabulünü ortaya koyar. Kaldı ki, medyada çok az yer bulabilmesine rağmen, toplumun genelinde tutarlı ve güvenilir lider algısını oluşturmuştur.

“Günümüzde zafere ulaşanlar; algıyı yönetenlerin kazandığını ve kazanacağını bilerek, algıyı yönetebilenlerdir.”

Saygılarımla.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Fikret Güzeller - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Covid-19 aşısı bulunursa yaptırır mısınız?