Reklamı Kapat

Sosyal medya üzerine - 10

Medyanın kontrolünün dünyayı yöneten küresel güçlerin elinde olması ve kendi hedefleri uğruna medyayı bir algı yönetimi aracı, bir psikolojik harp silahı ve kitleleri yönlendirecek bir güç olarak kullanma hedefleri toplumsal uzlaşı karşısındaki büyük bir tehlikedir. Zira özellikle İslâm coğrafyasında ve ülkemizde her bir düşüncenin birbiriyle kavgalı olması, tüm iletişim kanallarının kapatılması, istediklerinin medyaya çıkarılıp, istemediklerine medya ambargosu uygulanması, küresel güçlerin hedeflerine ulaşmaları yolundaki olmazsa olmaz şartlardandır. Hakeza medya, kurgusal olarak da uzlaşmaya ters bir karaktere sahiptir. Yoğun haber trafiği, haber kaynaklarının belirsizliği ve güvenilirlik sorunu, popüler kültürün hegemonyası, haberlerin ahlâkî kaygılarla değil, izlenme oranı ve bir takım popüler kaygılar gözetilerek yayına hazırlanması konunun izahı için verilecek başlıca örneklerdendir.

Medyanın tarafsızlık ilkesini ihlali, sermayenin medya gücüne sahip olması, siyasilerin medya sektöründe aktif rol almaları ve hatta siyasetin medyasının olması ister istemez medyayı, toplumsal uzlaşıya bir engel olarak gündeme taşıyor. Her ideolojinin kendi fikir ve söylemlerinin medya gündeminde ele alınarak kamu gündemi haline getirilmesi, herkesi kendileri gibi düşünmeye zorlama uğraşıları ve diğerlerini hakir görme, ötekileştirme çalışmaları aktif bir şekilde medya üzerinden yol bulduğundan uzlaşma sadece medyatik bir söylemden öteye gitmemektedir.

Özellikle az gelişmiş toplumlarda medyanın etkisi daha fazladır. Bunun en önemli sebeplerinin başında toplumun okuma oranının düşüklüğü, araştırma yapmaması ve fikirsel anlamda ana akım medyayı birinci ve ana beslenme kaynağı olarak kullanması gelmektedir. Bunun farkında olan kötü niyetli kurum ve kuruluşlar medyayı bir yönlendirme aracı olarak görmektedir. Bugün ülkemizde yaşanan çift kutuplu medya olgusu, toplumsal uzlaşıya indirilen büyük darbelerdendir. Muhafazakâr ve laik kesime hitap eden iki medya akımı sürekli olarak takipçilerinin uzlaşı kültürleri üzerinde olumsuz çalışma yaparak kucaklaşmayı ve kardeşliği yok edecek duruma getirmektedir.

Birkaç cümle ile de sosyal medya faktörüne değinmekte fayda var. Sosyal medyanın ilkokul çocuklarının kullanımına kadar uygun hazırlanmış olan teknolojik iletişim yapısına baktığımızda olayın geleneksel medyadan daha vahim olduğunu görüyoruz. Sosyal medya kanalları önceki döneme göre bilgi kirliliğinin, kutuplaşmanın, kavga ve kargaşanın çok daha yoğun olduğu ortamlardır. Zira sosyal medya teknolojisi geleneksel medyada olduğu gibi tek taraflı pasif iletişimden çift yönlü aktif iletişime geçişin dönemidir. Bu da kişilere yorum yapabilme, cevap verebilme, hakaret ve iftira edebilme olanağı gibi türlü olumsuz söylemlerde bulunma imkânı vermektedir. Yine bu alanda da hâkim gücün Batı dünyası olması, oyunun onların kurallarına göre oynandığını göstermektedir.

Sosyal medyadaki milyonlarca kişi, grup, sayfa ve projelerin daha çok toplumsal uzlaşıya engel nitelikte olduğunu Arap Baharı, Gezi olayları, ülkemizde ve dünyada yaşanan terör olaylarının acı anlarının sansürsüz bir şekilde yayınlanmasından anlayabiliriz. Sosyal medya mecralarının sevgi ve kardeşlik tohumları ekmek yerine, insanları birbirinden ve farklı inanışlardan uzaklaştırmak üzere kurgulandığı gerçeği, yaşanan her kötülüğün evvela sosyal medya üzerinden yoğun bir şekilde yayılması ile fark edilmektedir.

Sonuç itibariyle, bizler bu coğrafyanın bin yıldır kardeş kardeşe yaşayan insanları olarak, konuşarak çözemeyeceğimiz hiçbir meselemizin olmadığını bilmek zorundayız. Yeter ki, medya dünyası organizesinde yürütülen küresel güçlerin kirli ve sinsi oyunlarının farkında olalım. Aklıselim ile hareket eder ve temel kardeşlik prensiplerini dikkate alırsak kimse nifak tohumları ekemez ve dolayısıyla uzlaşamama diye bir sorunumuz da kalmaz. Sevgi ve kardeşlik anlayışımız tüm iletişim ve uzlaşı sorunlarımızı kökünden çözmeye yetecektir.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Fatih Yılmaz - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket EYT konusunda ne düşünüyorsunuz?