Eğitimde neler yapabiliriz? - 2

Lise, zorunlu bir eğitim olduğundan ortaokul ile birlikte düşünmeliyiz. Öncelikle bilimlerle ilgili temel bilgileri ortaokulda verdiğimiz için lisede bu bilgilerin tekrar verilmesi eğitimde tekrara götüreceği gibi, çocuklarımızı aptallaştırmaya ve zamanlarını çalmaya da yönlendirilecektir. Bu nedenle lisede sosyal, fen ve matematik dersleri verilmemelidir.

Peki, ne yapacağız?

Lise kısmını ihtisaslaştıracağız. (Aslında bana kalsa liseyi tamamen kaldırıp doğrudan üniversiteye geçmeyi tercih edeceğim ama günümüzde bunu yapacak bir iktidar bulunmamaktadır.) Yani öğrenci daha ortaokulda meyilli olduğu, sevdiği veya istidadı olan alanı öğretmeni ile birlikte bulacak ve liseyi de ona göre seçecektir.

Bu nedenle ihtisas liselerinin sayısını çoğaltmamız gerekmektedir. Sosyal liseler, güzel sanatlar, beden, bilgisayar ve bilişim, kimya, fizik, biyoloji, sağlık, imam hatip, matematik ve meslek liseleri gibi. Bu alanları daha da çeşitlendirebiliriz.

Bir kısmı günümüzde mevcut olduğu gibi aynı zamanda birer meslek lisesi hüviyetinde bulunmaktadır. Bunları meslek lisesi hüviyetinde çıkaracak ihtisas liseleri haline getireceğiz. Ayrıca ortaokuldan sonra lise eğitimine başlarken bir yıl yabancı dil hazırlık bölümü okutulacak, lise eğitimi de dört yıl yerine 3 yıla indirilecektir. İsteyen öğrenci alanıyla ilgili daha da derinleşmek isterse bir yıl daha okuyup o alanla ilgili meslek yüksekokulu diploması alacak, böylece meslek yüksekokulları da YÖK’ten alınıp MEB’e devredilecektir.

İhtisas bölümlerinde ortaokulda okutulan dersler yerine alanıyla ilgili dersler okutulacaktır. Öğrenci sadece seçtiği alanda yetiştirilecektir. Üniversite sınavındaki genel sorular ortaokul bilgisinden sorulurken her öğrenci kendi alanıyla ilgili sorulara tabi olacak ve alanıyla ilgili okullara yönlendirilecek, alan dışı tercihlerde ciddi puan kesintisi uygulanacaktır.

Bu benim ortaöğretim ile ilgili projem… Bu proje tabi ki yeni bir proje olduğu gibi çeşitli eğitimcilerin veya konuyla ilgili düşünenlerin yorumlarına ve geliştirilmelerine de açıktır.

OKULLARIN SÜRELERİ VE ALTERNATİF BİR EĞİTİM MODELİ

Modern eğitim ilkokul, ortaokul ve lise süreçlerinden oluşmaktadır. (üniversite ve lisansüstü hariç)

Halbuki insan ömrüyle kıyasladığımızda bu sürecin çok uzun olduğunu görmekteyiz.

Bence artık eğitimi bu parantezden kurtarmalıyız. Bu süreci yarıya indirmeliyiz.

Çünkü bu süreçte öğretilen bilgiler gerçek anlamda kişiyi hayata hazırlamamaktadır.

Ders yükünü azaltarak, süreci yarı yarıya azaltabilir, genci bir an önce meslek elde etmesini sağlayacak üniversiteye yollayabiliriz.

Her yıl bir sürü bilgi, yığınla bilgi verilmekte, ama öğrenciler bu bilgileri öğrenmemek için büyük bir mücadele vermektedir.

Sistem Avrupa Birliği normlarını yakalayabilmek, okul idaresi de bir sonraki seneye yer hazırlamak için herkesi geçirmeye çalışmaktadır.

Bu hem emek, hem zaman ve hem de para israfıdır.

Süreci kısaltmamız gerekir ve bunun için acilen çalışmamız gerekir.

Her ilimden özet bir kitap vermemiz temel eğitim için yeterlidir.

Ayrıntılar, kişinin ilerde seçeceği alanda verilmelidir.

Örnek olması için bir eğitim listesi verelim.

  1. İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflarda okuma etkinlikleri,
  2. Dördüncü sınıftan itibaren temel eğitimler. Kolaydan zora doğru, ya da kolay dersten zor derslere doğru bir eğitim verilmelidir,
  3. Temel matematik (Burada dört işlem ve problemler),
  4. Orta düzey matematik (Oran-orantı, kümeler, rasyonel sayılar, denklemler ve bunun gibi orta seviye). Kesinlikle üst seviye matematik verilmeyecek. Onu ancak mühendislik alanlarında eğitim görenler üniversitede görmelidir. Zihni bulandırmaya gerek yok.
  5. Temel tarih bilgisi,
  6. Orta düzey tarih bilgisi,
  7. Genel coğrafya,
  8. Ülkemizin coğrafyası,
  9. Mantık,
  10. Temel felsefe,
  11. Temel psikoloji,
  12. Türkçe dilbilgisi,
  13. Türkçe edebiyat,
  14. Türkçe hitabet, konuşma ve güzel yazı yazma,
  15. Temel fizik (Ağır konular değil, kişinin mantık yürütmesini ve gündelik hayatta karşılaşacağı sorunları çözümlemesini sağlayacak kadar verilmeli),
  16. Temel kimya (temel bilgiler),
  17. Biyoloji (temel biyoloji),
  18. Sağlık (İlkyardım, sağlığı koruma bilgileri. Basit sağlıkla ilgili bilgiler. Daha çok uygulamaya yönelik. Teorik değil),
  19. Sosyal bilgiler (trafik, yönetim, vatandaşlık, haklarımız vb.),
  20. Güzel Sanatlar (Güzel sanatlardan birisinde uzmanlaştırma),
  21. Spor (Spor dersleri dışardan modern spor salonlarında verilmeli. Her öğrenci eğitimini bitirdiğinde bir spor dalında lisanslı olmalı. Öğrenci dışardaki salonlardaki gördüğü dersleri notuna yansıtmalı. Eğitim okulda değil spor okullarında verilmeli),
  22. Teknoloji ve meslek (Modern teknoloji dersi uygulamalı olarak verilmeli. Bilgisayar ve çevremizde gördüğümüz teknolojik aletleri kullanma ve basit tamir işleri öğretilmeli. İsteyene meslek kursları açılarak meslek eğitimi de verilmeli. Bu eğitimler de okulda değil, modern kurslarda verilmelidir.),
  23. Dini eğitim (Dini eğitim Kur’an eğitimi ile başlamalıdır. Bir yıl sonunda Kur’an okunmalı. İkinci yıl Peygamberimiz ve onunla birlikte basit hadisler anlatılmalı. Üçüncü yıl akaid ve inanç esasları anlatılmalı. Dördüncü yıl ibadetler uygulamalı anlatılmalıdır. Namazlar camide öğretilebilir. Bu ders Diyanet kanalıyla da verilebilir. Cami imamları bunu öğretebilir. 5. yıl mezhepler, dinler anlatılabilir. 6. yıl tefsir, hadis dersleri verilebilir.),
  24. Osmanlıca zorunlu ders olmalıdır,
  25. Yabancı dil de tamamen, sınıf geçme yerine, kur geçme sistemi üzerinde oturmalıdır. Yabancı dil dersleri okullarda değil tamamen dil akademilerinde verilmelidir. Öğretmenler yabancı olabilir. Öğrenci yabancı dil dersini akşamları veya hafta sonu da alabilir. Aldığı dersler notuna eklenebilir,
  26. Bu eğitim bittiğinde bir bitirme tezi hazırlanmalıdır.

NOT: Bu örnek bir çalışmaydı. Bu çalışma üzerinde da ayrıntılı durulabilir. Ama eğitimi uzun yıllara yayıp da hiç bir şey öğretememek bize mahsus. Bunu kesinlikle radikal bir şekilde çözmeliyiz.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar İbrahim Halil Er - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.

03

Abdurrahman Serdar - Anarşinin, fuhşun, zinanın, asiliğin, terör ve tedhişin, katil hadiselerinin .....,,,,

KOLGEZDİĞİ, Öğretmenin öğrenciden ürktüğü günümüzde, Genel ahlak ! aile, ana-baba Hakkı, hoca Hakkı, Akraba ve Komşu hakkı, KUL Hakkı, hürmet, nezaket, nezafet, edep, haya, vicdan, merhamet, insan ve hayvan Hakkı ve DİN, Vatan, Millet sevgisi ...... vb konuları havi ve Ülke için ASIL BEKA Meselesi olan -tüm okullara ve sınıflara şamil- çokKAPSAMLI bir YURTTAŞLIK

Dersi EN CCAN ALICI ve TEMEL ders olmalıdır.

Yanıtla . 0Beğen . 0Beğenme 27 Ocak 23:07
02

Emre - Bu tatillerden yapılan ve sizin bahsettiğiniz gibi gereksiz müfredat kalabalığının azaltılması sonucunda 3-4 sene gibi müthiş bir zaman tasarrufu edilmiş olunacak.Böylece gençlerimiz 23-24 yaşında değil 19-20 yaşında hayata atılacak ve hayatı daha çabuk tanıyacak,üretecek,vatanına milletine hayırlı bir nesil olacak.

Yanıtla . 1Beğen . 0Beğenme 27 Ocak 15:10
01

Emre - Hocam eğitimde neler yapabiliriz yazı dizisini yayınlamakla çok faydalı bir iş yapıyorsunuz.Allah razı olsun.Bu serinin ilk yazısınıda okudum ama ordada görmemiştim herhalde.Eğitimde tatil süreleri olabildiğince kısaltılmalı.Yani 15 gün yarıyıl,3 ay yaz tatili çok gereksiz ve zaman israfı.Bu süre resmi tatiller dahil en fazla 1.5 ay olmalı.

Yanıtla . 2Beğen . 0Beğenme 27 Ocak 15:04


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Asgari ücret 2 bin 825 TL oldu! Zamdan memnun musunuz?