Reklamı Kapat

İletişimi İyileştiren Ar-Ge Uygulamaları

İleriye dönük ve sürekli iyileştirmeye rehberlik edecek iletişim araştırmalarının önemi artıyor. Bu anlamda, “kurum stratejisini destekleyip ölçülebilir hedeflere ulaşılmasına katkıda bulunan, kaynakları odaklayan program ve etkinlikler tasarlayan” veri, analizler ve değerlendirmeler yapmak gerekiyor. Böylelikle iletişim stratejisi, finans, pazarlama, satış ve operasyondaki işlevsellikle daha uyumlu, proaktif ve yenilikçi bir rol üstleniyor.

Mesaj mühendisliği

“İletişim Profesyonelleri İçin Bir Yol Haritası” olarak Institute for Public Relations Ölçümleme Komisyonu tarafından yayınlanan ve Bahçeşehir Üniversitesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü tarafından Türkçeye çevrilen rapor incelenmeye değer! “Hedef kitleyi harekete geçmeye neyin motive ettiğini anlama, hedef paydaşın öncelikleri ve gerçekliğe uyma derecesini belirleme, rekabetin veya karşıtların ihtiyaçlara karşı nasıl performans sergilediğini değerlendiren” rapor, iletişim profesyonellerine çekici, güvenilir ve farklılaştırılmış konumlandırma sağlayan bir çerçeve sunmaktadır.

Kurumlara kendi hedeflerine ulaşmak için açık, öz ve ikna edici mesajlar verme becerisini kazandırmayı amaçlayan çalışma, “mesaj mühendisliği” yaklaşımıyla mesajlaşmanın yanlış yorumlanma veya belirli bakış açılarından bir şekilde zarar görme potansiyeli taşıyan yönlerini göz önünde bulunduruyor. Mesaj mühendisliğini, “marka, konu veya kurumsal konumlandırma geliştirmeye yönelik araştırma tabanlı ve paydaşların yönlendirdiği bir süreç” olarak kabul ederek optimal bir mesajlaşma stratejisi geliştiriyor.

Doğru sorular

Halkla ilişkiler araştırmasının temiz bir sayfa açabilmesi için doğru soruları sorması gerektiğinin altını çizen rapor, bu soruları şu şekilde sıralamaktadır: “Veriler, bize paydaşlar hakkında ne anlatmaktadır? Bu veriler, mesajların paydaşlar arasında en uygun şekilde etki uyandırdığını göstermekte midir? İnsanlar kurum hakkında ne söylemektedirler? Verileri etkileyebilecek temel faktörler nelerdir? İleriye dönük olarak neler değişmelidir?

Doğru sorulara verilecek doğru cevaplarla yol alacak adımlar kapsamında ise; “gelişmekte olan trendlerin belirlenmesi, gelişmekte olan risklerin belirlenmesi, yükselişte olan etkileyicilerin belirlenmesi ve senaryo planlama”yı sıralıyor. Davranış / satış, davranışsal değişimler ve politika değişikliği gibi analizlerle yeni nesil tanıtım çalışmalarına yön vermeyi hedefliyor.

Düzenli güncellemeler

İç ve dış iletişim faaliyetlerinin nihai hedefleri olarak; “farkındalık, bilgi / anlayış, tutum / fikir, itibar, güven, şeffaflık” gibi unsurlar için ölçütler geliştiren rapor, ölçülebilir hedefler geliştiriyor. Neye ulaşılmalıdır (“sosyal açıdan sorumlu yatırımlarımızla ilgili farkındalığı artırmak”, hedef paydaş (Y kuşağı kadınları), zaman aralığı (Haziran’dan Ağustos’a kadar) ve arzulanan ölçülebilir değişim (farkındalığı %7 oranında artırmak) gibi göstergelerle araştırmaya dayalı analizlere dikkat çekiyor.

Bu kapsamda “üretilmiş, gönderilmiş ya da dağıtımı yapılmış taktiklerin, etkinliklerin ya da materyallerin sayısı (örneğin, bültenler, broşürler), geleneksel ve sosyal medyada yer alma, görünürlük payı, sirkülasyon/izlerkitle/erişim bahsedilme” gibi araştırma temelli taktikleri inceleyerek medyada alınan yerin tonunu, mesajların istenilen ya da istenmeyen şekilde anlaşılıp anlaşılmadığının kontrolünü sağlıyor. Böylece iletişim ekibi üyeleri arasındaki hareketleri önceliklendiren bir yapı oluşturuyor.

Yeni yol haritaları

Halkla ilişkiler hedeflerini belirlemek için temel nedenleri belirleyen çalışma, bu nedenleri şu şekilde sıralıyor: “Stratejilerin ve taktiklerin hedefe ulaşmayı desteklediğinden emin olmak için ekibin odaklanmış kalmasına ve hedeflere geri dönmesine izin vermek! Halkla ilişkiler programı öncesinde, sırasında ve sonrasında tartışma potansiyelini azaltmak! Eldeki kaynakları fark yaratabilecekleri yerlere aktararak etkililiği artırmak ve böylece israfın önüne geçmek! Dikkati ve eylemi, programın daha sonra değerlendirileceği kriterlere yoğunlaştırarak başarılı halkla ilişkiler programları oluşturmaya yardımcı olmak! Halkla ilişkilere kaynak ayrılmasına karar verenlerin halkla ilişkiler programının vaatlerini yerine getirip getirmediğini belirlemelerini sağlayarak değerlendirme için zemin hazırlamak!

İletişim performansının kolayca ölçülebilmesini sağlayacak adımları da sıralayan çalışma, “katılım / ürün – hizmetlerini değerlendirilmesi, ürün - hizmet tercihi, müşteri satın alma, edinme ve elde tutma, tatmin, bağlılık, savunuculuk, marka denkliği” çalışmalarıyla açık, kısa, öz ve önceden kararlaştırılmış stratejilere odaklanıyor. Bu stratejilerin sonuçları yönlendirmek için çeşitli taktiksel faaliyet patlamalarıyla desteklemesi gerektiğini de vurgulayarak, olumlu ve sürdürülebilir sonuçlar elde etmek için kısa vadeli piyasa değişimlerinden sağ çıkma olasılığı en yüksek olan mesajlaşma ve hedefleme yaklaşımlarını oluşturmaya yardımcı oluyor.

PR için AR-GE

Günümüzde iletişim ve tanıtımda içerik, tasarım, yapım, yayın ve etkinlik gibi tüm uygulamalar yeni yol haritasına ihtiyaç duymaktadır. Gerek pandemi gerekse ekonomideki resesyon sebebiyle “kullanıcıların karar alma hiyerarşisi” değişmektedir. Rapor da vurgulanan iletişim yaşam döngüsünün beş adımının (çevresel analiz, hedef belirleme, strateji geliştirme, taktiksel yaratıcılık ve sürekli iyileştirme için değerlendirme) her adımda ölçüm ve araştırma yapmak kaçınılmazdır.

Marka ve itibar açısından iletişimin önemi arttıkça kaynaklara yatırım yapmak; iletişim ekiplerinin yönünü uyumlu hale getirmek, diğer departmanlarla ortaklıklar oluşturmak, belirsizliği azaltan ve paydaş tutumları destekleyen fikir ve uygulamalara daha fazla ihtiyacımız var. Bu noktada araştırma ve içgörülerden yola çıkarak iletişim, tanıtım ve PR uygulamalarında AR-GE yapacak birikimlerimizle iletişime zenginlik katabilir, “PR-GE” konseptiyle sosyal marka olabiliriz.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar İbrahim Veli - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Erdoğan tarafından 'yüzde 5' ek zamla duyurulan 10 bin TL'lik emekli maaşı sizce yeterli mi?