Reklamı Kapat

Uçak motorlarındaki buzlanmalara çözüm!

Uçak motorlarındaki buzlanmalara çözüm!

ESKİŞEHİR‘deki Osmangazi Üniversitesi (ESOGÜ) Mühendislik Mimarlık Fakültesi Makina Mühendisliği bölümünde görevli Prof.Dr. Haydar Aras tarafından yürütülen ‘Hava yönlendirici kanat üzerindeki buzlanma önleyici deliklere uygulanan köşe yuvarlatma işleminin akışa etkisinin araştırılması‘ projesi ile uçak motorundaki buzlanmaların önlenebileceği belirtildi.

Prof.Dr. Haydar Aras, hava şartlarına bağlı olarak uçak motorlarında buzlanmalar görülebildiğini söyledi. Buzlanmaların daha çok motor bloğunun giriş kısmındaki parçalarda meydana geldiğini anlatan Prof.Dr. "Zamanla biriken buz tanecikleri motor aerodinamik performansını büyük ölçüde etkileyerek ve istenmeyen sonuçlara sebep olabilecek boyutlardadır. Uçak motorunun giriş kısmında bulunan ön yatak taşıyıcı parça buzlanma açısından büyük riske sahiptir" dedi.

Buzlanmanın önlenebilmesi için mevcut kullanılan yöntemlerin kanat üzerine delik açılması şeklinde olduğunu anlatan Prof.Dr.Haydar Aras, şöyle konuştu:

"Bu deliklerden çıkan sıcak hava yüzeyde film tabakası meydana getirerek buzlanmayı önlemektedir. Gerilme yoğunluğunu azaltabilmek için deliklere köşe yuvarlatma işlemi uygulanmaktadır. Böylece olası çatlak başlangıcı azaltılarak parça ömrü arttırılmaktadır. Fakat bu işlem buzlanma açısından negatif bir sonuç doğurmaktadır."

"ÇALIŞMALARDAN OLUMLU SONUÇLAR ALINDI"

Prof.Dr. Haydar Aras, uçak motorlarındaki buzlanmaların önlenmesi için kendilerinin ‘Hava yönlendirici kanat üzerindeki buzlanma önleyici deliklere uygulanan köşe yuvarlatma işleminin akışa etkisinin araştırılması‘ adı altında bir proje yürüttüklerini ve olumlu sonuçlar aldıklarını söyledi. Prof.Dr. Aras, şu bilgileri verdi:

"Projemizde, köşe yuvarlatma yarı çaplarındaki farklılıkların jet akışının yüzey ısı aktarımı özelliğine muhtemel etkisi araştırılmış ve akışın yüzeyden koptuğu kritik değerler elde edilerek köşe yuvarlatma işlemi için bir üst sınır belirlenmiştir. Havacılık sanayinde kullanılacak önemli sonuçlar elde edilerek köşe yuvarlatma işlemi için limit değer tespiti yapılmış ve buzlanma açısından güvenli bir tasarım oluşturacak veriler elde edilmiştir. Genel anlamda uçağın buzlanmasıyla ilgili pek çok parametre var. Biz sadece ön taşıyıcı elemandaki buzlanmayı önleyecek pah kırma açılarını değiştirerek optimum bir dizayn elde ettik. Motor bloğundaki ve diğer parçalardaki buzlanmanın önlenmesiyle ilgili çalışmalarımız sürecektir."

29 Oca 2015 - 10:46 - Gündem


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi


Anket Asgari ücret 2 bin 825 TL oldu! Zamdan memnun musunuz?