Devletin ‘ücretli kölelik’ sistemi

Öğretmen açığını kapatmak için uygulanmaya konulan ücretli öğretmenlik rakamları açıklandı…

Mehmet Fahri Özkan
Mehmet Fahri Özkan Tüm Haberleri
Büyütmek için resme tıklayın

Eğitim ve öğretim sezonu ara tatile girdi. Türkiye Eğitim, Öğretim ve Bilim Hizmetleri Kolu Kamu Çalışanları Sendikası (Türk-Eğitim-Sen) tarafından yapılan bir araştırma eğitim sisteminin durumunu gözler önüne serdi. Öğretmen açığını “Pansuman tedaviler” ile çözmeye çalışan Millî Eğitim Bakanlığı, düşük ücretler ile çalıştırılan ücretli öğretmenler ile öğretmen açığını kapatmaya çalışıyor. Türk-Eğitim-Sen tarafından yapılan araştırmaya göre Türkiye’de 2021 yılında 85 bin 513 ücretli öğretmen görevlendirildiği ifade edilirken, bu öğretmenlerin 11 bininin 2 yıllık üniversite mezunu olması dikkat çekti.

Eğitim alanında her geçen gün yeni sorunlar gündeme gelirken ve var olan sorunlarda kronikleşirken Millî Eğitim Bakanlığı sorunları “Pansuman tedaviler” ile çözmeye çalışıyor. Öğretmen açığına karşı uygulanmaya konulan ve asgari ücretin yarısına çalıştırılan ücretli öğretmenler ile ilgili verilerin paylaşıldığı araştırma ile ücretli öğretmenlik gerçeği gözler önüne serildi. Türk-Eğitim-Sen tarafından her yıl düzenli olarak yapılan ve Türkiye’deki ücretli öğretmenlerin sayılarını tespit ederek kamuoyuna sunan araştırma, 2021 yılı itibarı ile 79 ilde 85 bin 513 ücretli öğretmen görevlendirildiğini ortaya koydu. Bu öğretmenlerin ise 11 bininin 2 yıllık üniversite mezunu olması dikkat çekti.

GEÇEN YILA GÖRE 16 BİN ARTIŞ

Yapılan araştırmada 79 il valiliğinden gelen veriler neticesinde ücretli öğretmen sayılarına ulaşıldığı ifade edilirken, ücretli öğretmen sayısının 85 bin 513’e ulaştığı kaydedildi. Bir önceki sene yapılan araştırmada 81 ilden gelen veriler neticesinde 69 bin 326 ücretli öğretmen bulunduğu hatırlatılırken, 2021 yılına gelindiğinde ücretli öğretmen sayısında 16 bin 187’lik bir artış olduğu ifade edildi.

EN ÇOK ÜCRETLİ ÖĞRETMEN İSTANBUL’DA

İllere göre ücretli öğretmen sayılarında 25 bin 469 öğretmen sayısı ile İstanbul başı çekerken, ardından 5 bin 19 öğretmen ile Ankara, 3 bin 881 ile Bursa, 3 bin 217 ile Şanlıurfa, 3 bin 303 ile İzmir, 2 bin 285 ile Kocaeli, 2 bin 447 ile Gaziantep, bin 840 ile Antalya, bin 610 ile Tekirdağ, bin 562 ile Diyarbakır, bin 370 ile Mersin, bin 265 ile Hatay, bin 184 ile Manisa, bin 118 ile Kahramanmaraş ve bin 111 öğretmen ile Mardin takip ediyor.

79 İLDE TOPLAM 11 BİN 395 ÖN LİSANS MEZUNU ÖĞRETMEN VAR

Yapılan araştırmaya göre ücretli öğretmenlerin eğitim durumlarına bakıldığı zaman dikkat çekici verilere ulaşılırken, 79 ilde görevli 85 bin 513 ücretli öğretmenin 34 bin 445’i eğitim fakültesi, 42 bin 75’i lisans, 8 bin 993’ü ön lisans yani 2 yıllık üniversite mezunu. Bunlara ek olarak ise özel uzmanlık gerektiren zihinsel, görme, işitme engelliler sınıf öğretmenliğinde de ön lisans yani 2 yıllık üniversite mezunu olan kişiler öğretmen olarak işe alınabilirken, bu sınıflarda ön lisans mezunu olan ücretli öğretmenlerin sayısı 2 bin 402 olduğu ortaya çıktı. Ön lisans mezunu yani 2 yıllık üniversite mezunu olarak ücretli öğretmenlik yapan kişilerin toplamı ise böylece 11 bin 395’e çıktığı belirtildi.

ÜCRETLİ ÖĞRETMENLER, VEKİL ÖĞRETMEN UNVANI İLE ÇALIŞTIRILMALI

Geylan, ücretli öğretmenlikte yaşanan düşük ücret politikasının da kabul edilebilir bir durum olmadığını vurgulayarak, “Bu arkadaşlarımızın tamamı, asgari ücretin dahi yarısı kadar bir aylıkla görev yapmaktadırlar. Bu durum, öğretmenlik hizmetinin haysiyetiyle de bağdaşır bir tablo değildir. Bu emek sömürüsü sonlandırılmalı, tüm öğretmenlerimiz, mesleğin saygınlığına ve insan haysiyetine yakışır ücretleler çalıştırılmalıdır. Ayrıca bir uzmanlık mesleği olan öğretmenliğin ‘ücretli’ unvanıyla anılması da doğru değildir. Bu konuda da MEB tedbir geliştirmeli ve elzem durumlarda görevlendirilen bu öğretmenlerimizi 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu’na dayalı olarak ‘Vekil Öğretmen’ unvanıyla çalıştırmalıdır” ifadelerini kullandı.

EĞİTİMDE TASARRUF OLMAZ, ATAMA YAPILMALI

Araştırma ile ilgili bir açıklama yapan Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı Talip Geylan, yüz yüze eğitimin başlaması ile ücretli öğretmen sayılarında ciddi artış yaşandığına dikkat çekerken, sorunun çözülmesi için ücretli öğretmen sayısı kadar atama yapılması gerektiğini ifade ederek, “Şu gerçek unutulmamalıdır ki, eğitimde tasarruf olmaz. Eğitime yapacağımız yatırım ve ayıracağımız kaynak doğrudan ülkemizin geleceğini inşa eden bir husustur. Eğitimin asli unsuru ve taşıyıcı kolunu da öğretmendir. Sınıfta öğretmeniniz yoksa eğitime yapacağınız diğer yatırımların pek bir anlamı kalmayacaktır. Dolayısıyla eğitime yapılacak öncelikli yatırım ve alınacak öncelikli tedbir, öğretmen açığını gidermek olmalıdır” dedi.

26 Oca 2022 - 04:30 - Gündem

Muhabir  Mehmet Fahri Özkan


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.