Reklamı Kapat

Trafik kazalarına karşı önleyici sistem

Trafik kazalarına karşı önleyici sistem

Geliştirilen sistemle emniyet kemeri takmayan ya da alkol ve uyuşturucu testinden geçemeyen sürücü aracını çalıştıramayacak.

Trafik kazalarının önlenmesine katkı sağlamak amacıyla, emniyet kemerini takmamayı, direksiyon başında uyumayı ve aşırı alkollü araç kullanmayı engelleyen "güvenli sürüş sistemi" geliştirildiği bildirildi. Kocaeli Sanayi Odasınca (KSO), Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü ve Kocaeli Üniversitesi katkılarıyla düzenlenen "Uluslararası Buluş Yarışması‘nda" mansiyon ödülü kazanan Ahmet Uysal, her gün trafik kazaları sonucu çok sayıda insanın öldüğünü, yaralandığını ve araçlarda büyük maddi hasarlar meydana geldiğini söyledi.

Özel bir şirkette haberleşme sistemleri üzerine çalıştığını söyleyen Uysal, iş yerindeki bir arkadaşının trafik kazasında hayatını kaybetmesi üzerine, trafik kazalarının önlenmesine katkı sağlamak amacıyla "güvenli sürüş sistemleri" üzerinde çalışmaya başladığını bildirdi. Ölümle sonuçlanan kazaların en büyük nedenlerinin başında alkollü araç kullanma, direksiyon başında uyuklama ve emniyet kemerini takmamanın geldiğini ifade eden Uysal, yaklaşık 7 ay süren bir çalışma sonrasında emniyet kemerini takmamayı, direksiyon başında uyumayı ve aşırı alkollü kullanmayı engelleyen sistemi geliştirdiğini anlattı.

Geliştirdiği sistemin üç unsur üzerine kurulduğunu bildiren Uysal, "Sisteme giriş, ‘İButton‘ adı verilen elektronik çip sayesinde yapılıyor. Giriş yapılmadan otomobil çalışmıyor. Elinde bu çipten olmayan veya sisteme tanıtılmamış çip kullanan sürücü, sistemin testlerine tabi olamıyor ve otomobili çalıştıramıyor" dedi. Sistemin araç çalınmalarına karşı ekstra bir güvenlik de sağladığını belirten Uysal, sisteme dört kullanıcının tanıtıldığını, her kullanıcının farklı çipi bulunduğunu vurguladı. Sistemde ilk testin emniyet kemeri testi olduğunu bildiren Uysal, bu testte emniyet kemerinin takılı olup olmadığının kontrol edildiğini, emniyet kemeri takılı ise ikinci teste geçildiğini söyledi.

İkinci testte herhangi bir zorlamanın bulunmadığını bildiren Uysal, şunları kaydetti: "Bu testte herhangi bir zorlama yoktur. Sistem sürücünün uyuklayabileceğini hatırlatarak uyuklama algılayıcısını takması tavsiyesinde bulunur. Bu algılayıcı kulak arkasına takılır ve uyuklama anında başın öne düşmesi prensibine göre çalışır. Uyuklama anında sistem kulak arkasına bir titreşim gönderir ve aynı zamanda aracın kornasını çalar. Üçüncü ve en önemli test ise sürücünün hafızasını, bilincini, söyleneni anlama ve yorumlama yetisini test etmeyi amaçlar. Bu testi geçemeyen sürücü aşırı alkollü, uyuşturucu almış ya da yaşı çok küçüktür. Bu testte sistem her defasında farklı 5 rakam söyler ve sürücüden bu rakamları sırasıyla tuşlamasını ister. Güvenli sürüş bu aşamadan sonra başlar. Sisteme göre emniyet kemeri takmayan ya da alkol ve uyuşturucu testinden geçemeyen sürücü aracını çalıştıramaz."

Uysal, elektronik devre elemanlarıyla geliştirdiği sistemin 100-150 YTL‘ye mal olabileceğini, seri üretimi için sponsor desteği beklediğini ve patentini almak için Türk Patent Enstitüsüne başvuracağını sözlerine ekledi.(aa)

11 Aralık 2006 - Gündem


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi


Anket Özel araçlarda sigara yasağı uygulamasını nasıl değerlendiriyorsunuz?