Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, ABD ziyareti öncesinde Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) 28. Olağan Genel Kurulu'na katılmış ve burada ekonominin düzelmesi için üretim ve ihracata vurgu yapmıştı.
Cumhurbaşkanı Erdoğan: “Dünyanın en büyük 10 ekonomisinden biri olmak için sürekli yatırımı ve üretimi artırarak, teknolojiyi ve kaliteyi yükselterek, yelpazeyi genişleterek yoluna devam eden Türkiye’nin en önemli kozu ihracat gücüdür.”
Erdoğan'ın sözlerinin ardından, ihracatta Çin'in akıl almaz oyunu gözler önüne serildi. DFDS Akdeniz İş Birimi Başkan Yardımcısı Fuat Pamukçu, Çin mallarına Türk malı damgası vurularak Avrupa'ya ihracat yapıldığını söyledi.
ÇİN MALI TÜRK DAMGASIYLA AVRUPA'YA İHRAÇ EDİLİYOR
Dünya gazetesi yazarı Yasemin Salih'e konuşan Fuat Pamukçu, “Avrupa, Çin’den tedariki pahalı buluyor. Türkiye’den alıma sıcak bakıyor. Çin, Avrupa pazarını hedefleyerek Türkiye’ye yüklü miktarda mal sevk etmeye başladı. Bu bizim için büyük fırsat” dedi.
Fuat Pamukçu, Çin'in Türkiye'ye yüklü miktarda mal yığmasını, pandeminin ilk aylarında yaşanan tedarik sıkıntısının, tüm dünyada “En karlı mal en yakındaki maldır” algısını güçlendirmesiyle Çin'in global ticarette payının daralma eğiliminde olmasıyla açıklıyor.
Ürüne hızlı ulaşma isteği ve navlun maliyetlerinin yüksek olması, Çin’in Avrupa’ya mal satmasının önündeki önemli engellerden biri olarak görülüyor.
Pamukçu'ya göre küresel ticarette Batı’da kayıp yaşayan Çin, bu açığı “Türkiye formülü” ile kapatmaya çalışıyor.
ÇİN TÜRKİYE'YE YÜKLÜ MİKTARDA MAL YIĞIYOR
Son dönemde Çin’in özellikle Avrupa’ya ihracatta Türkiye’yi üs olarak kullanmaya başladığını söyleyen Fuat Pamukçu, “Çin, Avrupa pazarını hedefleyerek Türkiye’ye yüklü miktarda mal sevk etmeye başladı” ifadelerini kullanması dikkat çekiyor.
Çinlilerin daha çok yarı mamul ya da bitmeye yakın ürünlerini Türkiye’ye getirip yığdıklarını ifade eden Pamukçu, şunları söylüyor:
“Bu ürünler Türkiye’de tamamlanıyor, sonra da üstüne ‘Made inTurkey’ etiketi basılıp ihraç ediliyor. Bu durum son dönemde birçok ürün grubunda yoğun olarak yaşanıyor. Geçtiğimiz yıllarda Çinli Cosco Pasific tarafından alınan Kumport Limanı da bu hattın önemli duraklarından oldu. Çin ve Asya piyasalarından Türkiye’ye kayış var. Özellikle büyük alım grup grupları yönünü Türkiye’ye döndü. Çünkü Türkiye’nin sahip olduğu pek çok avantaj var. Özellikle dünyada artan lojistik maliyetleri Türkiye’yi Batı’nın tedarik üssü yaptı. Pandemi öncesinde batılı bir tedarikçi için Çin’den mal almak ciddi fiyat avantajı sağlıyordu. Artık bu avantaj ortadan kalktı. Çin’den 40 bin dolara alınan bir konteyner mal için 12 bin dolar navlun ödeniyor. Aynı ürünü Türkiye’den 45 bin dolara alan firma 5 bin dolarlık navlun ödüyor. Bu durumda Türkiye’den almak Avrupalı firmalar için daha cazip hale geldi. Rekabetçi fiyatlarla üretim yapan Türk firmaları rüzgarı arkasına almış durumda. Türkiye başta tekstil olmak üzere pek çok sektörde ciddi bir taleple karşı karşıya.”
ÇİN DAHA ÖNCE DE "TÜRK MALI"NI KULLANMIŞTI
Geçtiğimiz aylarda Fransa Ulaştırma Bakanı ile yaptığı toplantıdan örnek veren Pamukçu, “Sayın bakan bana Türkiye’den daha çok ihracat yapmak istediklerini söyledi. Aynı şekilde Danimarka da özellikle tekstil ürünlerini Türkiye’den almak istiyor. Tüm bu gelişmeler nedeniyle konteynır trafiği iki kat artmış durumda” diye konuştu.
Pamukçu'nun bu ifadelerinin ardından Türkiye'nin Avrupa'ya yaptığı ihracat dikkat çekti.
Öte yandan Çin daha önce de Orta Doğu'da mal satmak için Çin mallarına vurulan sahte 'Made in Turkey" damgası kullanmıştı.
Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.
Yorumlar
(2)Hacı - Sizin derdinizne bir vestel çalışanı olarak bu ihracat doğrudur yola devam
Mesut Değilim - hedef 2023 500 milyar dolar ihracat nerede sayın erdoğan ?
Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Sitemizin Topluluk Kurallarına uymayan yorumlar yayınlanmaz. Yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.