Ramazan'da uyku düzeni nasıl olmalı? Sahurda nasıl beslenmeli?

Ramazan ayında değişen uyku düzeni hakkında önemli uyarılar geldi. Peki, Ramazan ayında uyku düzeni nasıl olmalı? Ramazanda sahura kadar uyanık kalmak neden sakıncalı? İşte altın değerinde öneriler..

Ramazan ayında günde yaklaşık 15 saate ulaşan açlık süresi, yeme düzenimizin yanı sıra uyku düzenini de etkiliyor. Bu nedenle Ramazan ayında en çok karşılaşılan ve dikkat edilmesi gereken uyku sorunları; uykuya dalma zorluğu, yorgun uyanma ve gün içinde aşırı uykululuk olarak karşımıza çıkıyor.

Zira Ramazan'da sahura kadar beklemeyi alışkanlık haline getirenler, uyku saatlerindeki bu sapmadan olumsuz yönde etkilenebiliyor. Bunun yanında uykusuzluk ve uyku bölünmeleri, gün içinde halsizlik, yorgunluk ve bitkinlik gibi sonuçları doğurabiliyor.

İşte tam bu noktada iftar ve sahur arasında ciddi bir planlama yapmak gerekiyor. Bir başka deyişle ramazanda sağlıklı uyku için iftar saatinden yaklaşık 4 saat sonrasının yatış saati olarak belirlenmesi gerekiyor diyor.

SAHURDA AĞIR YEMEKLER YEMEYİN

Ramazan aylarında görülen bir diğer uyku probleminin de gece yemek yiyip yatmaktan dolayı oluşabildiğini kaydeden uzmanlar yatmadan önce ağır yemekler yenilmesinin uykuya dalınmasını geciktirebileceği ve gece kaliteli bir uyku uyunmasını engelleyeceği konusunda uyarılarda bulunuyor.

Özellikle sahura kadar ayakta olan kişiler eğer gece geç saatte yemek yiyecekse; az yağlı çorba, süt, ekmek gibi hafif gıdaları tercih etmelidir. Reflü rahatsızlığı olanların uyumandan birkaç saat önce yemek yemeyi bırakmaları da önerilenler arasında.

ÇAY VE KAHVE UYKUYU GECİKTİRİYOR

Özellikle akşam saatlerinde TV karşısında uyuklamalar gece uykuya dalmayı zorlaştırır. Çay, kahve ve sigara beyni aşırı uyararak uykuyu geciktirir. Uzmanlar bu tip uyarıcıların akşam saatlerinde alınmaması gerektiğine dikkat çekiyor.

Uyku hakkında araştırmalar yürüten Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Zerrin Pelin konuyla ilgili şu uyarılarda bulunuyor.

"Ramazanda normal bir uyku ritmi sağlayabilmek, sahura kalkıldığı için zor olmaktadır. Ancak normale yakın bir uykuyu, belli kurallar dahilinde oluşturabilmek de mümkündür. Yatış ve kalkış saatlerini organize edip, gün içerisinde uyumaya elverişli saatler adını verdiğimiz, vücut ritmine uygun saatlerde uyuyup eksikleri tamamlayarak ramazan ayı içerisinde daha sağlıklı bir uykuya sahip olmamız sağlanabilir. İftar saatinden yaklaşık 4 saat sonrası yatış saati olarak belirlenmelidir.

Sahur bitimine 1 saat kala kalkılıp, yarım saat sonrasında yatılarak çalışanlar için 2-2,5 saat sonrasında, evde kalanlar için 3-3,5 saat sonrasında mutlaka yataktan çıkılmalıdır. Evde olanlar 12.00-14.00 saatleri arasında yarım saat kadar uyumalı, çalışanlar iftar öncesinde 30 dakika-1 saat arasında uyumalıdır. Uyunan ortamın karanlık ve sessiz olması sağlanmalıdır."

65 üstü kişiler gün içerisinde uyanık kalmalı 

"65 yaş üzerindekilere gün içerisinde uyumamalarını, akşam mümkün olduğu kadar geç saatlere kadar beklemelerini öneriyorum. Yaşla birlikte uyku ihtiyacı azaldığından, erken saatlerde yatış söz konusu olduğunda sabaha karşı uyku bitmekte ve zaten evde kalmaktan sıkılmış olan bu kişilerde vakit geçirme güçlüğü ve kaygı gibi süreçlerin artışı söz konusu olabilmektedir. Uyku saatlerini gece yarısı ile sabah 06.00-07.00 saatleri arasında tutabilirlerse bu dönemi daha sağlıklı bir şekilde götürebilmeleri mümkün olacaktır."

RAMAZAN'DA NELERE DİKKAT ETMELİYİZ?

-“Yatakta uyku dışında bir aktivitede bulunulmaması (bilgisayar, tablet, telefon kullanımı vb.),
-Yatmadan önce ağır yemekler yenmemesi,
-Her gün aşağı yukarı aynı saatlerde uykuya yatılması,
-Yatağın rahat olması, ağrıya neden olmaması,
-Özellikle akşam saatlerinde uyuklamaların yapılmaması,
-Sabah alarm ertelenerek uyumaya devam edilmemesi,
-Yatmadan önce alkol alınmaması, sigara içilmemesi,
-Akşam yemeğinden sonra kahve gibi uyarıcıların içilmemesi gerekmektedir.”

17 Nis 2021 - 11:11 - Ramazan


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi


Anket Asgari ücret 2 bin 825 TL oldu! Zamdan memnun musunuz?