Kasr-ı Hümayun Sarayı: İhtişamıyla yıllara meydan okuyor

Kocaeli’deki Osmanlı mirası Kasr-ı Hümayun Sarayı, İhtişamıyla yıllara meydan okuyor.

Kocaeli’de, Sultan Abdülaziz döneminde son halini alan ve Atatürk’ün gazetecilerle bir araya gelerek cumhuriyet fikrini paylaştığı yer olarak da bilinen Kasr-ı Hümayun Sarayı, ihtişamıyla yıllara meydan okuyor.

Deprem ve yangın gibi birçok badire atlatarak bugüne ulaşan saray yapısı, Osmanlı padişahlarına hizmet vermesinin yanı sıra Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk ve Fransız yazar Claude Farrere gibi tarihi isimleri ağırla-masıyla biliniyor. Kocaeli Müze Müdürü Serkan Gedük, AA muhabirine, “Küçük Saray”, “Av Kasrı” ve “Hünkar Köşkü” olarak da bilinen Kasr-ı Hü-mayun’un, İstanbul dışındaki tek saray yapısı olduğunu söyledi Saray müzenin tarihi hakkında bilgi veren Gedük, yapının ilk olarak 4. Mu-rat döneminde ahşap olarak inşa edildiğini ancak deprem ve yangın gibi afetler sonucunda tekrar yapıldığını belirtti. Gedük, son halini Sultan Ab-dülaziz döneminde alan yapının mimarının Garabet Amira Balyan olduğu-nu dile getirerek, “Yapı, 19. yüzyıl Batılılaşma dönemi sivil mimarlık örnek-lerinin tipik özelliğini yansıtmaktadır. Mimari süslemesinde dönemin ba-rok ve ampir üsluplarının etkisi açık şekilde hissedilmektedir.” diye konuştu.

2 katlı kagir bina

Yapıda, iç süslemeleriyle değerlendirdiğinde eklektik bir üslubun söz konusu olduğuna dikkati çeken Gedük, şöyle devam etti: “Kasr-ı Hümayun, birçok kaynakta 2 katlı kagir bina olarak geçse de küçük bir bodrum katı da mevcut olup dikdörtgen planlıdır. Yapının güney cephesinde giriş aksı ortada vurgulanmıştır. İki katlı, giriş cephesi mermer kaplıdır. Zemin kat ve üst kat ortalarında yuvarlak madalyonlarla hareketlendirilmiştir. Batı cephesinin görünümü ise daha sadedir. Yapının pencereleri ince uzun formda düzenlenmiş olup, iç mekânın aydınlatılmasını yeterli derecede sağlamaktadır.”

“İç süslemelerini yapan Bezirciyan, başarısından dolayı saray nakkaşı oldu”

Yapının iç süslemesini 1858 yılında yapan Sepon Bezirciyan’ın, gösterdiği başarıdan dolayı saray nakkaşı olduğunu anlatan Gedük, “Bezirciyan’ın adı Dolmabahçe Sarayı’nın iç dekorasyonunu yapan sanatçılar arasında da geçmektedir. Yapının bezemelerinin onarım geçirdiği ve tavan süslemele-rinin Fransız ressam Sasson tarafından sıva üzerine yağlıboya olarak ya-pıldığı da belirtilmektedir.” dedi.

# Deprem

16 Oca 2021 - 04:30 - Kültür-Sanat


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi


Anket Asgari ücret 2 bin 825 TL oldu! Zamdan memnun musunuz?