Eğitim, “nüfuza” göre değil nüfusa göre planlanmalı

Memur-Sen ve Eğitim-Bir-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, bu yıl beşincisini kamuoyuyla paylaştıkları “Eğitime Bakış 2020 Raporu”nda dikkat çeken detayları açıkladı.

Ahmet Açıkay
Ahmet Açıkay Tüm Haberleri
Büyütmek için resme tıklayın

Türkiye’nin eğitim alanında OECD rakamlarının gerisinde olduğu vurgusunu yapan Yalçın, siyasilerden dert yandı. Yalçın, eğitim yatırım ve derslik planlanmasına ilişkin eleştiriler getirerek, “Eğitim siyasilerin nüfuzuna göre değil, illerin nüfusuna göre planlanmalı” ifadesini kullandı.

Memur-Sen ve Eğitim-Bir-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi’nin (EBSAM) hazırladığı “Eğitime Bakış 2020: İzleme ve Değerlendirme Raporu”nu Memur-Sen Genel Merkezi’nde düzenlenen basın toplantısında açıkladı. Eğitimdeki sorunları bir bir ele alan Yalçın, Türkiye’nin eğitimin birçok verisinde OECD ülkelerinin gerisinde kaldığını ortalamayı yakalayamadığını söyledi. Eğitim yatırımlarının bölgeler arası farklılık göstermesini de eleştiren Yalçın, söz konusu farklılıkların kaldırılması çağrısında da bulundu.

“OECD ÜLKELERİ ARASINDA OKULLAŞMA ORANININ EN DÜŞÜK OLDUĞU ÜLKELERDEN BİRİYİZ”

2019-2020 öğretim yılında yükseköğretim hariç tüm eğitim kademelerinde toplam öğrenci sayısının 18,2 milyona ulaştığını, ortaöğretime 626 bin, mesleki ve teknik ortaöğretime ise 443 bin öğrencinin yeni kayıt yaptırdığını belirten Yalçın, “Türkiye halen 17 yaş grubunda OECD ülkeleri arasında okullaşma oranının en düşük olduğu ülkelerden biridir. 2019 yılında 18-21 yaş grubunda en az lise mezunu olma oranı erkeklerde yüzde 63,9, kadınlarda yüzde 69,5 ve toplamda yüzde 66,7’dir. Türkiye’de yıllar içinde ortaöğretim mezun oranı artmasına rağmen 25-34 yaş arası nüfusun en az lise mezunu olma oranı OECD ülkeleri ortalamasından oldukça düşüktür” ifadelerini kullandı.

“ATAMA BEKLEYEN ÖĞRETMEN ADAYI SORUNU DEVAM EDİYOR”

Türkiye’de 5 yıllık süreçte 197 bin civarında sözleşmeli öğretmenin kamu okullarına atandığını belirten Yalçın, 2020 yılının verilerine göre yeni atanan her beş sözleşmeli öğretmenden ikisinin Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ne atandığını kaydetti. Öğretmenlik kaynağını oluşturan fakültelerin 2019-2020 öğretim yılında yeni kayıt sayısının yaklaşık 55 bin, 2018-2019 öğretim yılı sonunda mezun olanların sayısının ise 53 bin olduğunu ifade eden Yalçın, “2020 KPSS eğitim bilimleri testine 440 bin kişi girmiştir. Öğretmen atama sayıları ve öğretmen adayı sayıları dikkate alındığında ‘atama bekleyen öğretmen adayı’ sorununun önümüzdeki yıllarda da devam edeceği görülmektedir” şeklinde konuştu.

“ÖĞRETMEN MAAŞLARI DA OECD ORTALAMASINA GÖRE OLDUKÇA DÜŞÜK”

“Öğretmen maaşlarına bakıldığında OECD ülkelerinde genel olarak okul öncesinden ortaöğretime doğru kademeler ilerledikçe öğretmen maaşları da artmaktadır. Türkiye’de ise öğretmen maaşları OECD ortalamalarından oldukça düşüktür. Ayrıca, OECD ülkelerinde kıdem arttıkça maaşlarda önemli bir artış görülürken, Türkiye’de kıdem arttıkça maaş çok az farklılaşmaktadır” diyen Yalçın, “OECD ülkelerinin çoğunda okul müdürlerinin derse girmesi beklenmemekle birlikte, OECD ülkelerinde toplam iş zamanına bakıldığında ortaokul müdürleri yıllık ortalama 1.628 saat çalışmaktadır. Türkiye ise 1.860 saat ile Şili’den (1.971 saat) sonra OECD ülkelerinde toplam iş zamanı bakımından ortaokul müdürlerinin yıllık ortalama çalışma süresi en uzun ülke konumundadır” ifadelerini kullandı.

“MESLEKİ EĞİTİM BAŞTAN SONA YENİDEN ELE ALINMALI”

Yalçın, mesleki eğitimde yaşanan sorunlara da değinerek, “Türkiye’de genel ve meslekî ortaöğretim mezunlarının işsizlik oranlarının artması, istihdam oranlarının azalması, Türkiye’nin genel ve meslekî lise mezunlarının OECD ülkeleri arasında en düşük istihdam, en yüksek işsizlik ve istihdamda olmayan oranına sahip olması dikkate alındığında, meslekî eğitimin niteliğinde bir sorun olduğu görülmektedir. Bu nedenle, meslekî eğitimin niteliğini geliştirici ve istidam imkânlarını artırıcı etkin politikalar geliştirilmelidir. Baştan sona elden geçirilmeli” dedi. Açıklamasının son bölümünde eğitim yatırımlarına ayrılan payın merkezi bütçeye göre giderek azaldığı uyarısını da yapan Yalçın, “Okul öncesi kademesine ayrılan bütçe artırılmalı ve özellikle dezavantajlı bölgelerde okul öncesi kurum açılmasına öncelik verilmelidir. Sınıf mevcudu ve öğretmen başına düşen öğrenci gibi hususlarda bölgeler arası eşitsizlikleri azaltmak için yeni okul ve derslik yapımı ile öğretmen atamalarında dezavantajlı bölgelere daha fazla öncelik verilmelidir. Taşımalı eğitim yerine, öğrencilerin evlerine en yakın yerde eğitimin öncelendiği yaklaşım esas alınmalıdır. Sonuç olarak eğitim yatırımları siyasilerin siyaset içindeki nüfuzuna göre değil ilin nüfusuna göre dengeli ve düzenli dağıtılmalı” eleştirisini yaptı.

30 Ara 2020 - 04:30 - Eğitim

Muhabir Ahmet Açıkay


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.

04

mizan - Milleti kandırmaya matuf şöyle mikyaslar yapıyorlar ya, ifrit oluyorum. Memur maaşları OECD ülkelerinden düşükmüş. Acaba o dediğin ülkelerde kiralar, meyve-sebzeler, gıda fiyatları, vergiler, kaç TL oluyor, ne kadar alıyorlar? Her ülkenin kendi haline göre kıyaslanır. Memurların halihazırda pekçok özlük hakkı (maaş, pirim, çocuk, tazminat, sgk, taşınma, yol, ıvır zıvır) bulunmakta. Asıl dertlenecek olan küçük/orta halli çiftçilerle küçük/orta halli esnaflar.

Yanıtla . 1Beğen . 0Beğenme 30 Aralık 15:00
03

Gariban - Dert yanacağına iktidara yalakalık yapmayı birak

Yanıtla . 3Beğen . 1Beğenme 30 Aralık 10:15
02

Hilal Uğruna - Eğitimde plan yapma işi çoktaan bırakılmış uyuyorsunuz. Ama doğru paralı eğitime teşviklere göre plan var.

Yanıtla . 0Beğen . 1Beğenme 30 Aralık 09:41
01

Hilal Uğruna - Eğitimde plan yapma işi çoktaan bırakılmış uyuyorsunuz. Ama doğru paralı eğitime teşviklere göre plan var.

Yanıtla . 1Beğen . 0Beğenme 30 Aralık 09:34


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi


Anket Asgari ücret 2 bin 825 TL oldu! Zamdan memnun musunuz?