Reklamı Kapat

Aşı bulundu ama kargo şirketleri taşımaya hazır mı?

Koronavirüs salgınında dünyanın dört bir yanından 'aşı bulundu' haberleri gelirken akıllara başka bir soru işareti geldi. Peki kargo şirketleri taşımaya hazır mı?

Dünyanın dört bir yanından 'aşı bulundu' haberleri gelirken söz konusu aşıların lojistiği üzerinde soru işaretleri mevcut. Peki kargo şirketlerdi aşıyı taşımaya hazır mı?

181 havayolu ve nakliye şirketinin sadece yüzde 28’i soğuk zincir ile taşınması gereken aşıyı sevk etmeye hazır olduklarını düşünüyor.

Önce Biontech ve Pfizer ortaklığıyla geliştirilen koronavirüsü aşısı dünyaya umut aşılarken, hemen ardından Moderna şirketinden de sevindirici haberler geldi.

Elde edilen iki aşı da yüzde doksan beş oranında etkili olmayı başardı. Pfizer-Biontech tarafından geliştirilen aşı -70 derece sevk edilebilirken buzdolabı sıcaklığında beş gün dayanabiliyor.

Moderna şirketinin ürettiği aşı ise 30 gün boyunca buzdolabı sıcaklığında saklanabileceği gibi altı aya kadar kullanım için -20 derece muhafaza edilebiliyor. Fakat CoronaVac isimli aşının bu iki aşıya da rakip olabileceği ifade ediliyor.

Aşının araştırmalarına katılan Gang Zeng isimli araştırmacı aşının 2-8 derece sıcaklıkta üç yıl boyunca muhafaza edilebileceği için rakip aşılardan öne geçeceğini düşünüyor.

Sözcü’nün haberine göre Uluslararası Hava Kargo Birliği (TIACA) aşı ve ilaç lojistiği üzerine çalışan Pharma.Aero ile birlikte aşıların dağıtımı konusunda ‘Project Sunray' adında bir çalışma başlattı.

Proje kapsamında 181 havayolu ve nakliye şirketinin katıldığı hava Taşımacılığı Hazırlık anketi düzenlendi.

Ankete göre aşıların taşınmasında ciddi bir endişe hakim. Endüstrinin yalnızca yüzde 28'i bu aşıları taşımaya hazır olduklarını düşünüyor.

Koronavirüs aşılarının taşınma sürecinin şimdiye kadar gerçekleştirilen en büyük ve en karmaşık lojistik operasyonlarından biri olması bekleniyor.

Bu kapsamda Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği Genel Müdürü ve CEO’su Alexandre de Juniac şu açıklamayı yaptı: 

“Dünyaya dondurulmuş bir halde verimli bir şekilde taşınması ve depolanması gereken milyarlarca doz aşı sunmak, tedarik zinciri boyunca oldukça karmaşık lojistik zorlukları içerecektir. Bu duruma her zaman hazırlıklı olmalıyız.” 

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği, yayımladığı kılavuzda aşı sevkiyatında dört kritik noktaya dikkat çekiyor:

*Kapasite ve hava yolu bağlantısı

*Tesisler ve altyapı

*Sınır yönetimi

*Güvenlik

Biontech ve Pfizer ortaklığıyla geliştirilen aşının -70 derece saklanması gerekirken, Moderna'nın geliştirdiği aşı ise buzdolabı sıcaklığında otuz gün boyunca saklanabiliyor.

Hava kargo taşımacılığında bu değerler konteynerlerle -20 dereceye kadar sağlanabiliyor.

Bu değerler dışındaki kargoları üretici firmalar özel paketler içerisinde sevk edebiliyorlar. Bu da tesisleşme ve altyapının sağlanmasının ne kadar önemli olduğunu gözler önüne seriyor.

Aynı zamanda lojistik operasyonlar esnasında uçaklarda eğitimli personellerin de bulunması gerekiyor.

Bir diğer önemli konuysa sınır yönetimi. Gümrükte gerçekleştirilecek olan kontrollerin hızlandırılması hedefleniyor. Aşıları taşıyan uçaklara iniş ve kalkışlarda öncelik verilmesi amaçlanıyor.Böylelikle ülkeye giriş yapan aşıların depolanması hızlı bir şekilde sağlanmış olacak.

Aşılar çok değerli ürünler olması nedeniyle hırsızlık riskini de beraberinde getiriyor. Aynı zamanda hassas ürünler olduklarından dolayı herhangi bir şekilde müdahalede bulunulmaması gerekiyor. Bu nedenle taşıma sırasında bazı düzenlemelerin yapılması kaçınılmaz oluyor. Hali hazırda bu güvenlik süreci lojistik operasyonlarda uygulanıyor. Ancak tahmin edilebilirlik açısından erken planlama hayati bir önem arz ediyor.

Dünya sağlık örgütü bu yönde bir yönerge yayınladı. Yönergeye göre sağlık çalışanları ve altmış beş yaş üstü vatandaşlar ile bakım evleri psikiyatri tesisleri ve hapishanelerde bulunan vatandaşlar öncelik teşkil ediyor. Ancak bazı Avrupa ülkeleri Dünya Sağlık Örgütü'nün yayınladığı yönergeyi detaylandırırken, bazı Avrupa ülkeleri de gelecek haftalarda bilgi vereceğini açıkladı.

Almanya aşıya adil ve düzenli ulaşım için yaşa ve sağlık durumuna göre vatandaşlarına öncelik sağlayacak. Bu da altmış beş yaş üzeri 23 milyon Alman ile birlikte nüfusun neredeyse yüzde 40'ı demek oluyor. Ancak Alman Sağlık Bakanı Jens Spahn'ın açıklamasına göre sürü bağışıklığını kazanabilmek için nüfusun en az yüzde 55-60'ının aşı olması gerekiyor.

Fransa da Almanya gibi benzer bir yol izlese de aşı önceliğini Almanlara göre biraz daha genişletti. Salgının ilk dalgasında taksi ve otobüs şoförleri sağlık çalışanlarından daha fazla hayatlarını kaybettikleri için aşı önceliğine alındı. 

İspanya'da Sağlık Bakanı Salvador Illa, sağlık çalışanları ve yaşlı nüfusa öncelik verilmesini önerdi. İspanya başlangıçta 10 milyon doz aşı almayı umuyor. Bu rakam İspanya'nın belirlediği risk grubunun tamamına denk geliyor. Ülkede aşıların savunmasız kişilerin hastaneye gitmesini önlemek amacıyla yerel sağlık merkezlerinde uygulanması hedefleniyor. İtalya'da ise durum farklı değil. Sağlık Bakanı'nın kıdemli danışmanlarından Walter Ricciardi, aşının öncelikle sağlık çalışanları ve yaşlı nüfus üzerinde uygulanacağını ardından ordu ve polise aşılama yapılacağını bildirdi.

22 Kas 2020 - 07:15 - Dünya


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi


Anket Covid-19 aşısı bulunursa yaptırır mısınız?