İnternet'ten alışveriş yapanlar dikkat! Uzmanlar uyarıyor!

'Şahane Cuma', 'Muhteşem Cuma' gibi kampanyalar ne kadar gerçek? İndirim gerçekten uygulanıyor mu? Alışveriş yaparken nelere dikkat etmeli? TÜKODER Başkanı Aziz Koçal milligazete.com.tr'ye konuştu.

Baki Sancak
Baki Sancak Tüm Haberleri
Büyütmek için resme tıklayın

Kapitalizmin ve batı kültürünün dayatması olan 'alışveriş çılgınlığı' Kasım ayının gelmesiyle birlikte yeniden hortladı. Müslümanlar için mübarek olan 'cuma' gününü 'kara' olarak lanse eden batı kültürü yıllarca ' Black Friday' yani 'Kara Cuma' kampanyaları ile kâr elde etti. Mübarek Cuma gününü lekeleyen bu kampanyalar yerini 'şahane cuma', 'muhteşem cuma', 'efsane kampanya', 'süper indiirm' gibi kampanyalara bırakmış olsa da amaç yine değişmedi. Kampanya adı altında daha fazla kâr elde etmeyi amaçlayan firmalar tüketiciyi kandırmak için her yolu denedi. Kampanyalarda gerçekten indirim uygulanıyor mu? Tüketiciler alış veriş yapmalı mı? Yaparsa nelere dikkat etmeli? Yasalar kampanyalar hakkın da ne diyor? Tüketicinin yasal hakları nelerdir? Tüm soruların cevabını Tüketiciyi Koruma Derneği ( TÜKODER) Başkanı Aziz Koçal milligazete.com.tr'ye cevapladı.

ÖNCE BİNDİRİM SONRA İNDİRİM

Aziz Koçal, "Yılın belli zamanlarında çeşitli isimler altında ülkemizde ithal indirim uygulamaları tüketicinin karşısına çıkmaktadır. Kara Cuma, 11-11 ve süper pazartesi gibi indirim günleri kasım ayında karşımıza çıkan bu indirimler ile tüketiciyi aşırı tüketime yönlendirmeyi amaçlamaktadır. Ancak yapılan araştırma ve incelemelerde indirim reklamlarının bir çoğu gerçek indirimi kapsamamaktadır. Fiyatlar önce bildirilmekte, sonra indirilmektedir. Örneğin 30 TL'lik bir ürün indirim öncesi 60 TL'ye yükseltilmekte sonra indirim uygulanarak 40 TL'den satışa sunulmaktadır" diye konuştu.

YÜZDE 95'İ SAHTE

Kampanyaların yüzde 95'inin gerçek olmadığını ifade eden Aziz Koçal, " ABD ve İngiltere'de yayınlanan tüketici dergileri yaptıkları araştırmalarda bu tür indirimlerde, önce fiyatların yükseltildiğini sonra da indirim uygulandığı tespitleri yapılmıştır. Bu araştırmalarda 83 üründen yalnızca 4 tanesinin gerçekten ucuz fiyattan yani gerçek indirimden satıldığı, bütün indirime giren ürünlerin yüzde 95’inin indirim sonraki altı ay içerisinde daha ucuza alınabileceği tespit edilmiştir. Benzer tespitlerin ülkemizde de aynı olduğunu görmek mümkündür" ifadelerini kullandı.

İNDİRİM ÖNCESİ TUTAR BELİRTİLMELİ

Türkiye'deki yasal düzenlemeler hakkında bilgi veren Aziz Koçal, "İndirimler ile ilgili mevzuata baktığımızda; 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’u ve 6585 sayılı Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’u ile bu tip indirim kampanyaları düzenlenmiştir. Bahsi geçen yasal düzenlemelere göre; Öncelikle indirimli satışın başlangıç ve bitiş tarihleri ile indirimli olarak satışa sunulan mal veya hizmetin miktarı sınırlı ise bu miktarın açık ve anlaşılır bir biçimde belirtilmesi zorunludur. Hangi malların indirimli satışa konu edileceği, indirimli satışa konu edilen ürünlerin, indirim öncesi satış tutarı, indirim oranı ve indirimli satış tutarını gösterir etiket tüketicinin görebileceği yerlerde olması sağlanmalıdır. Bir mağazada birkaç ürüne indirim uygulayıp da sanki diğer ürünlerde de indirim varmış algısı ve izlenimini oluşturacak ifade veya görüntülere yer verilemez" diye konuştu.

"TÜKETİCİNİN TÜKENMESİNE İZİN VERİLMEMELİ"

Aziz Koçal, "Yasal düzenlemelere baktığımızda, yazılı ve görsel basında yer alan indirimlerin gerçek indirim olmadığını, vatandaşları aşırı tüketime körüklendiğini görmekteyiz. Bu tür reklamlara resen Ticaret Bakanlığı tarafından müdahale edilmeli, gerekli denetimleri yapılmalıdır. Bu denetimler aynı zamanda meslek odaları tarafından da yapılarak gereği yapılmalıdır. Tükenmekte olan tüketicilerin daha fazla tükenmesine izin verilmemelidir." ifadelerini kullandı.

GELECEĞİNİZİ İPOTEK ALTINA ALMAYIN

Tüketicileri bilinçli olmaları konusunda uyaran Koçal, "Tüketiciler ihtiyaç sıralamalarını reklamların ve indirimlerin değiştirmesine izin vermemelidirler. Bu tür indirimli günlerde, özellikle kredi kartlı alışverişlerden uzak durulmalıdır. Kredi kartı ile yapılan her alışveriş gelecek aylarda ki maaşların ipotek altına alınmasıdır. Bu tür indirimlerin gerçek indirim olmadığını vatandaşlarımız bilmeli, ve bu indirimler nedeniyle ihtiyaç fazlası alışveriş yapılmamalıdır" diye konuştu.

TÜKETİCİ ŞİKAYET HAKKINI KULLANMALI

Aziz Koçal, "Yapılacak alışverişlerde yaşanan sorunlarda, parasal değerleri 6 bin 920 TL'ye kadar İlçe Tüketici Hakem Heyetine, 10 bin 390 TL'ye kadar olanlar ise İl Tüketici Hakem heyetlerine başvurulmalıdır. İndirim varmış gibi reklam ve görseller hazırlanarak, firmalar vatandaşı yanıltılıyor ise bu firmalar Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu’na şikayet edilmelidir" dedi.

Aziz Koçal, tüm uyarılara rağmen sözde indirimli satışlardan alışveriş yapan vatandaşları şu şekilde uyardı:

  • İndirimli satışlar ilanları ile oluşturulan sosyal medya linkleri tıklanarak ürün siparişi verilerek kart bilgileri verilmemeli, sosyal medya linklerinden uzak durulmalı
  • İndirimli bir ürün alınmaya karar verilmiş ise ihtiyaç olup olmadığına bakılmalı, daha sonra indirim öncesi fiyatları araştırılarak, gerçekten indirimli olup olmadığına bakılmalı, internet üzerinden sipariş verilmek isteniyor ise, sipariş vereceğiniz site ve sitenin adres çubuğu ile firma bilgileri incelenmelidir.
  • İnternet üzerinden indirimli ürün siparişi verilir iken stokta olup olmadığı kontrol edilerek sipariş verilmeli.
  • İnternet üzerinden verilen siparişlerde (Mesafeli satışlar) vatandaşlarımız siparişlerini teslim aldıktan sonra 14 gün içerisinde üründe herhangi bir ayıp olmasa dahi, hiçbir cezai şart ödemeksizin cayma hakkına sahiptir. Bu hakkın kullanılması için ürünün alındığı firmaya cayma bildirimini 14 gün içerisinde kalıcı veri ortamında bildirmek gerekmektedir.
  • Verdiğiniz ürün siparişi kargodan teslim alırken ürünün faturası sorgulanmalı, fatura yok ise ürün teslim alınmamalıdır. Tüketici muhatap bulunmadığında hakkını arayamamaktadır.

13 Kas 2020 - 12:08 - Ekonomi

Muhabir Baki Sancak


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.

01

Göremedi̇kleri̇mi̇z - ESASEN KAMPANYA,İNDİRİM,UCUZLUK YAPAN ALIŞ VERİŞ MERKEZLERİ VE MAĞAZALAR İNDİRİMLİ ÜRÜNLERİ LOKAL BİR REYONDA SATIŞA SUNMALIDIRLAR. ÇÜNKÜ İNDİRİMLİ OLAN ÜRÜNLERİ NORMAL SATIŞTAKİ ÜRÜNLERİN SIRASINA KOYULUNCA BÜTÜN MAĞAZADAKİ FİATLAR TÜKETİCİYE İNDİRİMDEYMİŞ GİBİ ALGI VERİLMEKTEDİR.AYRICA İNDİRİMDE GÖSTERİLEN ÜRÜNLERİN SAYI ADEDİ BİRKAÇ TANE OLUNCA SONRADAN GELEN MÜŞTERİLERE KALMADI DENİLEREK O ÜRÜNDEN BİNLERCE ADET SATILMIŞ GİBİ TÜKETİCİ YANILTILMAKTADIR MAALESEF.

Yanıtla . 2Beğen . 0Beğenme 13 Kasım 15:43


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi


Anket Asgari ücret 2 bin 825 TL oldu! Zamdan memnun musunuz?