Reklamı Kapat

Devrim niteliğinde rant olmasın!

Türkiye’nin ilk otomobili “Devrim”’in hayata geçirildiği Eskişehir Cer Atölyesi ve TÜLOMSAŞ arazisi uygulamalı imar planı etüdü için ihaleye çıkıyor.

Baki Sancak
Baki Sancak Tüm Haberleri
Haber albümü için resme tıklayın

Milli Görüş Lideri Prof. Dr. Necmettin Erbakan’ın fikir önderliğini yaptığı Türkiye’nin ilk otomobili “Devrim”’in hayata geçirildiği Eskişehir Cer Atölyesi ve TÜLOMSAŞ arazisi uygulamalı imar planı etüdü için ihaleye çıkıyor.

Türkiye sanayisi için büyük önem taşıyan, 120 yıllık geçmişle raylı sistemlerin üretiminde büyük bir tecrübeye sahip TÜLOMSAŞ’ın kapatılmasının ardından arazisi kafalardaki soru işaretleriyle ihale ediliyor. TÜLOMSAŞ’ın tüzel kişiliğinin sonlandırılmasının hemen ardından TCDD, 123 hektarlık arazinin 1/1000 ölçekli planı için jeolojik ve jeoteknik etüt raporunu istedi. Rantın ve özel yapılaşmanın da önünü açabilecek ‘etüt’ ihalesi, yarın Ankara’da yapılacak. Daha önce Türkiye’nin asırlık birçok sanayi kuruluşunun özelleştirme adı altında satılarak rant kapısı yapılması, TÜLOMSAŞ arazisi için de bir oldubittiyle ranta mı hazırlanıyor endişesi doğuruyor.

TÜLOMSAŞ ARAZİSİ, UYGULAMALI İMAR PLANININ HAZIRLANMASI İÇİN İHALE EDİLİYOR

TCDD’nin bağlı ortaklıkları olan Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii A.Ş. (TÜLOMSAŞ), Türkiye Vagon Sanayii A.Ş. (TÜVASAŞ) ve Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayii A.Ş. (TÜDEMSAŞ), 4 Mart 2020 tarihinde tüzel kişiliklerine son verilerek kapatılmıştı. Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile Resmî Gazete’de yayımlanan kararın ardından üç şirketin birleşmesiyle iktisadi devlet teşekkülü olarak Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii Anonim Şirketi (TÜRASAŞ) kurulmuştu. TÜLOMSAŞ’ın tüzel kişiliğinin sonlandırılmasının hemen ardından, ada numarası 980, parsel numarası 17 olan arazi TCDD tarafından ‘jeolojik ve jeoteknik etüt raporu ile uygulamalı imar planının’ hazırlanması için ihaleye çıkarıldı.

ETÜT RAPORU NEDEN İSTENİYOR?

TCDD, 1/5000 ölçekli planı olan 123 hektarlık arazide bulunan gar sahasının ve demiryolu kapalı kesitinin aydınlatılması, elektrik güç ihtiyacının karşılanması için gerekli olan teknik binanın inşaatına başlamış ancak, arazinin 1/1000 ölçekli planı olmadığı için Tepebaşı Belediyesi inşaatı mühürlemişti. 1/1000 ölçekli planın hazırlanması için ise ‘Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği’nin 21. maddesine göre öncelikle jeolojik ve jeoteknik etüt raporunun hazırlanması gerekiyor. TCDD, 1/1000 ölçekli imar uygulama planını yaptırarak yaşanılan aksaklıkların giderilmesini hedeflediğini iddia ederken, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi yeşillik alanda yapımına başlanan yapıyı ‘kaçak’ olduğunu belirterek, yapılan ihaleyi ‘yanlış işlemi, doğruya dönüştürme işlemi’ olarak nitelendiriyor.

TARTIŞMALI İHALE YARIN YAPILACAK!

Devrim otomobilinin yapıldığı Cer Atölyesi’nin ve otomobilin sergilendiği TÜLOMSAŞ Müzesi’nin bulunduğu tesislerin yanı sıra yeşil alanların da bulunduğu arazi için 1/1000 ölçekli planın hazırlanmasıyla arazide özel yapılaşmanın da önü açılmış olacak. Eskişehir’in sanayisi için büyük önem taşıyan, 120 yıllık geçmişle raylı sistemlerin üretiminde büyük bir tecrübeye sahip TÜLOMSAŞ’ın kapatılmasının hemen ardından gerçekleştirilen ihale bu sebeple tartışmalara neden oluyor. 123 hektarlık arazi için jeolojik ve jeoteknik etüt raporu ile uygulamalı imar planı ihalesi yarın Ankara’da TCDD tarafından gerçekleştirilecek.

TÜLOMSAŞ’TAN 20 BİN İŞÇİ EKMEK YİYORDU

Türkiye’de 120 yıl boyunca raylı sistemlerin gelişmesinde büyük katkı sunan TÜLOMSAŞ, tüzel kişiliği sonlandırılmadan önce birbirinden eşsiz projelere imza atmıştı. Ar-Ge merkezine sahip ilk kamu kuruluşu olan TÜLOMSAŞ bünyesinde 100’ün üzerinde mühendis görev yaparken bin 400’ü aşkın işçi ise evine ekmek götürüyordu. Sadece Eskişehir’de demiryolu araç ve gereçlerinin imalatında faaliyet gösteren firmalarda çalışan işçi sayısı 5 bindi. 27 şehirde bin 100 firmadan mal ve hizmet temin eden TÜLOMSAŞ, toplamda 20 binin üzerinde işçinin geçimine destek oluyordu. Motor ve yazılımları dâhil tamamen milli imkânlarla üretilen yüzde yüz yerli milli dizel elektrikli manevra lokomotifini üretmiş, TÜLOMSAŞ’ta üretilen lokomotifler ilk kez uluslararası bir fuarda sergilenerek, pazardaki yerini almıştı. TÜLOMSAŞ, Almanya, ABD ve İngiltere’ye lokomotif ihracatı gerçekleştiriyordu. Aynı zamanda TÜLOMSAŞ’a son üst düzey ziyaretlerden birini gerçekleştiren eski Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turan, yüzde yüz milli yüksek hızlı trenin TÜLOMSAŞ’ta üretileceğini ifade etmişti.

17 Ağu 2020 - 04:30 - Ekonomi

Muhabir Baki Sancak


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.

01

doğrusöyler - Cumhuriyet ten bu tarafa kazanılmış ne varsa hepsini bitiriyorlar ve yok ediyorlar onları da yandaşlarına peşkeş çekerek..

Yanıtla . 1Beğen . 0Beğenme 17 Ağustos 08:16


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi


Anket Okullar 21 Eylül'de açılmalı mı?