Reklamı Kapat

Karadeniz'de sahil yolunda 'çatlak' tehlikesi

Karadeniz'de deniz dolgusu üzerine inşa edilen, Samsun’dan Artvin’in Sarp Sınır Kapısı’na kadar uzanan 542 kilometrelik sahil yolunda çatlaklar oluşmaya başladı.

Büyütmek için resme tıklayın

Karadeniz Bölgesi'nde, 1987 yılında yapımına başlanan ve 20 yılda tamamlanarak 2007 yılında ulaşıma açılan 542 kilometre uzunluğundaki Karadeniz Sahil Yolu'nda çatlaklar oluştu. Deniz dolgusu üzerine inşa edilen Karadeniz Sahil Yolu'nun Trabzon, Rize ve Artvin geçişlerinde görülen çatlaklardan yağmur suyu sızarak yolun alt katmanlarına zarar vermemesi için karayolları ekiplerince özel zift enjekte ederek asfalttaki boşluklar dolduruldu.

Rize'nin İyidere ilçesinde asfalt yolun yaklaşık 8 kilometrelik kısmında yapılan çatlak onarımı tamamlandı. Uzmanlar, kıyıya yakın deniz tabanından kum çekilmesi sonucu oluşan kıyı erozyonuyla yollarda çatlaklar oluştuğuna dikkat çekti, uyarılarda bulundu.

NEDENİ DENİZDEN KUM ÇEKİLMESİ

Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Hidrolik Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Ömer Yüksek, yollarda çatlaklar oluşmasının nedeni olarak, kıyıya yakın bölgelerden kum çekilmesi olduğunu söyledi.

''DENİZ KENDİNE YAPILANI YANINA KOYMAZ''

Prof. Dr. Yüksek, "100 metre açıktan çekilen kumun kıyıyla ne alakası var diyemeyiz. Zamanla, buradan çektiğimiz kumu doğa bir şekilde kendisi dolduracaktır. Yeterince kum bulamazsa bu sefer kıyıyı oymaya çalışacak ve zaman zaman yolların altını oyacaktır. Siz yolun üst yapısını ne kadar sağlam yaparsanız yapın, altı oyulduğu zaman çatlaklar ve zamanla kırıklar meydana gelecektir. Kosterlere kum çekme ruhsatı verilirken teknik analiz yapılması önemli. Nereden ne zaman, ne kadar ve nasıl malzeme alınacağını tespit etmek gerekiyor. Doğaya herhangi bir yerden müdahale ederseniz başka bir yerde olumsuz etki olarak karşınıza muhakkak çıkar. Deniz kendine yapılanı yanına koymaz" diye konuştu.

DOÇ. DR. ERUZ: TEHLİKE OLUŞABİLİR

Karadeniz Teknik Üniversitesi Sürmene Deniz Bilimleri Fakültesi Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Mühendisliği Öğretim Üyesi Doç. Dr. Coşkun Eruz de erozyonla taşıyan, derelerden gelen ve dalgaların kayaları aşındırmasıyla oluşan kumların plajları oluşturduğu ve derin denizlerin plaj kumlarını çekerek tabandaki boşlukları doldurduğunu anlattı.

Deniz ortamındaki kumun gemilerle yerinden alınması halinde, denizin kıyıdaki kumu çekeceğini belirten Doç. Dr. Eruz, "Denizin dibinde boşluk olması mümkün değil. O boşluklar mutlaka dalga ve akıntı etkisiyle doldurulacaktır. Eğer orada dengeyi iyi kullanmazsanız orada oluşan boşluğun karşılığında balçık şeklinde bir yapıysa heyelan şeklinde bir deniz dibi hareketi meydana gelebilir. Ciddi boşluklar yaratılırsa kıyıdan aşırı bir kum taşınımı olursa kısmi tehlike oluşabilir" dedi.

''BALIKÇILIĞA ZARAR VEREBİLİR''

Deniz tabanından kum çekilmesinin, mezgit ve barbun gibi dip balıklarının yuvalanma ve beslenme alanlarına zarar verebileceğine dikkat çeken Doç. Dr. Erzu, "Bu alanların tahsisinden önce ekolojik olarak balıkçılığa nasıl bir zarar verebileceğini, dip ekolojisine nasıl zarar vereceğini mutlaka inceleyip ona göre karar vermek gerekiyor. Çünkü tahribat olursa uzun vadede o bölgedeki balık yataklarına ve balıkçılığa da etki etmemesi mümkün değil" ifadelerini kullandı.

KARADENİZ SAHİL YOLU

Samsun’dan başlayıp, Artvin’in Sarp Sınır Kapısı’nda sona eren, 542 kilometre uzunluğundaki Karadeniz sahil yoluyla 6 il, 64 ilçe, 17 bucak merkezi, 9 liman, 3 havaalanı ve birçok yerleşim birimine ulaşım sağlanıyor. Yolun inşasında, 138 milyon metreküp kazı-dolgu, 180 milyon ton tahkimat, 3 milyon metreküp beton imalatı gerçekleştirildi. Yaklaşık 4.2 milyar dolara mal olan Karadeniz sahil yolunda 27 kilometre uzunluğunda 263 köprü, 41 kilometre uzunluğunda 12 tek tüp tünel, 18,5 kilometre uzunluğunda 20 çift tüp tünel bulunuyor.

DHA

29 Haz 2020 - 10:14 - Siyaset


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.

06

Mahmut Aydın Akdemir - dostlar zengin olsun diye yapılan bütün ihaleler aynı durumda

Yanıtla . 0Beğen . 0Beğenme 30 Haziran 01:28
05

Ali - Hükümeti eleştiri olsun diye yazmıyorum. Son 10 yılda yapılan duble yol çalışmalarında büyük plansızlıklar yapılıyor. Antalya- Mersin arasında Anamur'dan Gazipaşa ilçesine doğru virajlı yollarda başlayan duble yol çalışmaları buna iyi bir örnek, bölge insanı olarak biliyorum. Yanlış etütler sonucu planda değişiklikler yapıldı, bunun sonucu orman doğa talanları oluştu, 10 yılda ancak 7 km yapılabildi, gerisi ödeneksizlikten durdu. Yapılan yolda bazı yerlerde kısmen çökmeler oluştu. Oysa ki iyi planlamayla çok az doğa zararı ve masrafla ve kısa sürede tüm yol bitebilirdi. Yine de açılan kısmıyla büyük rahatlama sağladı...

Yanıtla . 0Beğen . 0Beğenme 29 Haziran 20:14
04

Riyasız - Alkışşş alkışşş ala ala; yazık yazık bizim paralara yapan firmanın burnundan getirip, maddi manevi mahvedip insan içine çıkamaz hale getirip garantiden yaptıracağına şimdi yeniden 3-5 misli para ile yeniden ihale ederler. vardır parasız bir yandaş şey pardon arkadaş onuda zengin ederiz böylelikle.

Yanıtla . 0Beğen . 0Beğenme 29 Haziran 18:10
02

1926 - Eğer çatlaklar fotoğraflardaki gibi ise O çatlaklar İç Anadolunun hemen hemen tüm yollarında var!!!Ben ciddi bir sorun teşkil ettiğini düşünmüyorum!!!

Yanıtla . 1Beğen . 13Beğenme 29 Haziran 11:43
03

misafir - @1926 02 nolu yoruma cevabı: sahil yolu orası dolgu normal bir yol değil, avrupada yollar asırlık yetim hakkı yazık Allahtan korkun...soygun bu soygun...bu ahlaksız düzeni savunmak da ayrı bir ahlaksızlık

Yanıtla . 10Beğen . 1Beğenme 29 Haziran 12:39
01

xman - yol yaptık diye agızlarından düşürmeyenler düzgün yapsaydınız da memleketin parasını çöpe atmasaydınız

Yanıtla . 16Beğen . 1Beğenme 29 Haziran 10:33


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi


Anket 2019-2020 Cemil Usta Sezonu Süper Lig şampiyonu sizce kim olur?