Reklamı Kapat

Artık mağaza yerine interneti tercih ediyoruz

İnternetteki ürünlerin mağazalara göre daha ucuz olması tüketicileri de etkiliyor. Peki, Türkiye alışveriş yaparken nereyi tercih ediyor?

İnternet hayatımızın her alanına girmiş durumda. Konu alışveriş olduğunda da  bu durum değişmiyor. Tüketicilerin çoğu mağazayı zaman kaybı gördüğü için interneti tercih ediyor, kimisi de indirimleri rahat takip edebildiği için.

Yemek, çiçek, kıyafet, mobilya, elektronik cihaz, müzik, dizi-film…

İnternetten alınabileceklerin bir sınırı yok. Ülkenizden kilometrelerce uzak bir yerden de alışveriş yapabilirsiniz, evinize kısa mesafedeki bir marketten de.

Geçtiğimiz yıl dünyanın yüzde 84’ü bir ürün veya hizmet satın almadan önce internette araştırma yapıyordu. Yüzde 75’i ise bu ürün veya hizmetleri satın alıyor. Bu durum 2020 yılı için daha da farkı açacak gibi gözüküyor.

82 milyon nüfuslu Türkiye’de, 59 milyon insan aktif internet kullanırken online alışveriş yapma oranı ise yüzde 67'yi buldu. En çok parayı ise seyahat, moda ve elektronik eşyalara harcıyoruz.

Alışveriş yapanların oranı yüksek olsa da Türk halkının bir kısmı internetten alışveriş yapmaya çekingen yaklaşıyor. Bunun sebebi de karşılaşılan kötü sonuçlar.

MAĞAZADA DENE, İNTERNETTEN AL DÖNEMİ

Neredeyse tüm markaların hem internet üzerinden hem de mağazalardan aynı ürünün satışını yaptığını söyleyen Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, "Mağazaların yüksek AVM kiraları var ve çok sayıda personel çalıştırdıkları için giderleri internete göre daha yüksek. Aradaki bu fark indirim olarak yansıtılabiliyor. Ancak hâlâ çok sayıda tüketici özellikle kıyafet ve ayakkabı konusunda denemek ve görmek istiyor. O yüzden mağazaya gelip, deniyor ve üzerinde görüyor. Eğer aynı ürün internet sitesinde varsa ve daha ucuzsa denediği ürünü mağazadan çıkmadan internet üzerinden satın alıyor. Sonuçta kendi cebini düşünüyor" diye konuştu.

e-ticaret, internet kullanıcı sayısının artışıyla birlikte yaygınlaştı. Araştırmalardan da bu durum açık bir şekilde görülüyor. Türkiye’deki kullanıcıların %86’sı bir ürün ya da hizmeti almadan önce mutlaka internetten araştırma yapıyor. Arama yapan kullanıcıların %67’si ise online alışverişi tercih ediyor. Türkiye’de sanal mağazalara ciddi bir yönelim söz konusu.

Tüketicilerin kafasını karıştıran farklı fiyat uygulamasını sektör temsilcilerine sorduk. Üretici farkları mağaza giderleri ile açıklarken tüketici 'Kandırılmış hissediyorum' diyor.

Teknolojinin ve e-ticaretin gelişmesi ile tüketicilerin alışveriş alışkanlıkları da hızla değişim gösterdi. Alışverişlerin yavaş yavaş e-ticaret platformlarına kayması ile beraber tüketicilerin tercihlerini etkileyen yeni unsurlar ortaya çıktı. Kendi bütçesini düşünen tüketici özellikle nerede daha ucuza satılıyorsa ürünü oradan satın almak istiyor. Bu yüzden çoğunlukla daha ucuz olan internet alışverişini tercih ediyor. Şöyle ki bügün ünlü bir markanın erkek pantolonu mağazada 750 lira iken aynı ürün markanın kendi internet sitesinde 328 liraya alınabiliyor. Peki neden aynı kalitedeki aynı ürün farklı fiyatlarda satılıyor?

TÜKETİCİLER YANLIŞ YÖNLENDİRİLİYORİnternet üzerinden yapılan bazı indirimli satışların da markalara zarar verdiğini ifade eden Öncel, "Müşterinin güvenini kaybediyoruz. Mağazada satılan bir ürünün tüm bedenleri satılmış, sadece en küçük ve büyük bedenler satılmıyor. Marka bunu internet üzerinden yüzde 50 indirimle satışa koyuyor. Mağazadan bu ürünü daha önce satın alan kişi bu indirimi gördüğü zaman morali bozuluyor. Ama aslında marka sadece hiç satılmayan ürün için bu indirimi yapmış oluyor. Yani en çok satan ürüne indirim yansıtılmıyor. Zaten almaya çalışsanız da kendi bedeninizi bulamazsınız. İnternetteki pazar yerlerinde denetim yok, yaptırım yok" dedi.

İKİ FİYAT KARMAŞASI İSTİSMARA YOL AÇIYOR

Alışverişte 2 fiyat karmaşasını yaşayan tüketiciler şunları söyledi:

Ünlü bir mağazadan bir ayakkabı aldım. Ertesi gün markanın sitesinde aynı ürünü yüzde 30 ucuza buldum. Kullanmıştım, iade edemedim. Kendimi kandırılmış hissettim.

Birçok markada online ve mağaza fiyatlarının farklı olduğunu biliyorum. Bu nedenle mağazada bakıp deniyorum, internet alışverişi ile alıyorum.

Mağazada beğendiğim 750 liralık pantolon internette 328 liraydı. Personel bunun sadece internette geçerli olduğunu söyledi. Ben de eve gelip beğendiğim ürünü 328 liraya aldım.

TÜKETİCİ BİR YOLUNU BULUYOR

Mağaza ve internet fiyatlarının yüzde 50'yi bulan oranda farklı olması tüketiciyi de farklı yollara başvurmaya itiyor. Şöyle;

İnternette istediği renk ya da beden yoksa herhangi birini sipariş ediyor, sonra mağazada değiştiriyor. Böylece indirimli fiyatla alışveriş yapıyor.

Önce mağazada deniyor, beğeniyor. Sonra o mağazadan değil internetten alıyor. Böylece ürünü deneme fırsatını yakalıyor, iade süreciyle uğraşmıyor.

Alıcı mağaza çalışanından yardım istiyor. Mağazada bir personel alışverişi yapacak müşterinin kartıyla alım yapıp adres olarak mağazayı gösteriyor. Böylece ürün internetteki indirimli fiyattan alınıyor.

MAĞAZANIN GİDERLERİ

* Kira, aidat
* Personel giderleri
* Enerji faturaları

İNTERNET MAĞAZASI GİDERLERİ
* Depo kirası
* Kargo ücretleri
* Personel giderleri

Gelecek online alışveriş sitelerinde

Gerek zaman ve gerekse de mekan kısıtlamalarının önüne geçen alışveriş siteleri kullanıcılara farklı avantaj ve indirimler sunduğu için günümüzde daha çok tercih edilmeye başladı. 25-34 yaş arası kitlenin ise daha çok e-ticaret sitelerini tercih ettiği net bir şekilde görülüyor. Bu durum geleceğin alışveriş tercihlerinin internet ortamına kayacağını gösteriyor.

Her alanda satış imkanı artık internette

Türkiye’de daha çok giyim eşyaları internet ortamından satın alınıyor. Elektronik eşya alımı ise hemen ardından geliyor. Günümüzdeki internet alışveriş sitelerindeki artış gerek ulusal, gerekse de uluslararası arenadaki elektronik eşya sitelerinin popülaritesini artırdı.

Yemek siparişinin de özellikle son dönemlerde sanal ortama kaydığını söyleyebilmek mümkün. Seyahat, turizm ve konaklama sitelerinin de değeri artıyor. Özellikle internet ortamında otellerin fotoğraflarının ve bilgilerinin yer alması da kullanıcıların yoğun ilgisini çekiyor.

Kitap sektörünün de internet ortamında vücut bulduğunu söylemek pek yanlış olmaz. Her geçen gün artan bir popülariteye sahip kitap satış siteleri de yorum ve dereceleri sunduğu için tercih nedeni. Kozmetik, kişisel bakım ürünlerine de sanal ortamda ilgi oldukça fazla. Küçük ev eşyaları, hızlı tüketim ürünleri, bilet, oyuncak, çiçek ve çikolata satışı da son dönemlerde giderek yaygın bir hal alıyor. Ancak en yüksek alım giyim kategorisine ait.

İnternetten alışveriş yapmak güvenli mi?

İnternet ortamında alışveriş ilk bakışta cazip gibi görünse de bir takım güvenlik risklerini bünyesinde barındırıyor. Sanal ortamda var olmak başlı başına tehditken, alışverişin bu sahaya kayması kullanıcıları tehdit ediyor.

"Dolandırıcılar ve sahte alışveriş siteleri türedi"

İnternet ortamında alışverişin sosyal medyaya kaymasıyla birlikte sanal dolandırıcılar ve sahte alışveriş siteleri türedi. Bunlar daha çok kullanıcıların kişisel bilgilerine erişmek veveri hırsızlığı gerçekleştirilmesi için kurulmuş web siteleri. Bu tarz siteler ucuz ürün ve hizmet sattığından dolayı bozuk, hasarlı, sorunlu ürünleri gönderebiliyorlar. Hatta kimi zaman ürünün ulaştırılamadığı da müşteri şikayetleri arasında yer alıyor. Ancak internet ortamında alışverişi tamamen güvensiz bir şekilde nitelendirmek de pek doğru olmaz. Bir sitenin güvenilir olduğunu anlamamızı sağlayan bir takım kıstaslar mevcut.

Bir sitenin güvenli olduğunu nasıl anlayabiliriz?

İnternetten alışveriş yaparken öncelikle web sitesinin SSL güvenlik sertifikasının olup olmadığına dikkat edilmeli. SSL sertifikasının olması web sitesindeki kredi kartı ve banka bilgilerine ulaşılamayacağını ifade ediyor. Bununla birlikte web adres çubuğunun başlangıcında “https://” var ise yapılan alışverişin gizlilk esasına uygun bir şekilde gerçekleştirildiğini ifade ediyor. Genelde ucuz ürün satan ve sanal dolandırıcılık gayesiyle açılmış sitelerde bu unsurlar yer almıyor. Web sitelerinin memnuniyet düzeyleri ve yorumlara yer vermesi de sitenin güvenirlik düzeyini artırıyor.

Web sitesinin 3D Secure güvenli ödeme sistemine sahip olması da son derece önemli. Çünkü bu web siteleri sayesinde hem üye iş yerleri hem de kart sahipleri kredi kart sahteciliğine karşı güvence altına alınmış oluyor. Alışveriş bitiminde müşteri kart bilgilerini girmekte ve ardından cep telefonuna bir şifre gönderiliyor. Bu şifrenin girilmesiyle birlikte satış işlemi gerçekleştiriliyor. Bu sayede yetkisiz erişimin önüne geçiliyor. e-ticaret sitesinin açık adresi, iletişim bilgileri, ticaret sicil numarası mutlaka kontrol edilmeli. Bu bilgiler yer almıyorsa alışveriş yapılmamalı.

Türk halkı online alışverişe nasıl bakıyor?

İnternetin zaman ve mekan sınırlamasını kaldırması nedeniyle, internerin olduğu her ortamdan alışveriş yapılabiliyor.

Ülkemizde de giderek yaygınlaşan online alışverişe, Türk halkı her geçen gün internete daha olumlu bakıyor.

23 Ocak 2020 - Ekonomi


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi


Anket EYT konusunda ne düşünüyorsunuz?