Reklamı Kapat

Yunus Emre Yalçın’dan dijitalin gizli kahramanları “SEO Uzmanları”

Günümüzde dijital pazarlamanın ekonomi pastasında kapsadığı alan oldukça geniş.

Haber albümü için resme tıklayın

Dünyanın en büyük markalarını yaratan ve markaların dijital pazarlama ile büyümesini sağlayan gizli kahramanlardan biri de ‘’SEO uzmanları’’ oldu. Markalar için itibar, görünürlük ve pazarlama faaliyetleri yürüten SEO uzmanları, dijital pazarlamanın en önemli oyuncularından biri haline geldi.

Bir SEO Uzmanı Google, Yandex gibi arama motorlarında ve bunların yanında günümüzde hizmet aramaya yönelik olan diğer arama motorlarında (emlak, turizm, otomobil) hizmet verebilmektedir. Firmaların en büyük oyun yapıcılarından olan SEO uzmanları, verdikleri hizmet ile markaların pazar alanını genişletebilir, itibar sağlayabilir, potansiyel ölçebilir. Bütün bunları analiz, değerlendirme, uygulama, takip ve raporlama süreçlerini yürüterek yapan SEO uzmanları, küçük start-up firmalarından büyük markalara kadar geniş bir müşteri portföyü için çalışma yapabilmektedir.

Dijital pazarlama üzerine akıllara gelen soruların çoğunun cevaplarını SEO uzmanlarının hizmet alanlarında bulmak mümkün. Google’da ilk sıraya çıkmaktan, müşteri davranışları analiz etmeye kadar geniş bir alanda hakimiyet sağlayan SEO uzmanları, markalar için oldukça vazgeçilmez bir konumda. Elbette bir SEO uzmanı yaptığı çalışmaları tek başına yürütmüyor. Markalar artık kendi SEO departmalarını kurmayı ya da kendini kanıtlamış SEO uzmanlarına ait ajanslar ile çalışmayı tercih ediyor. Başlı başına büyük bir alanı ifade eden ‘’ SEO’’ birçok farklı parçanın başarıyla yürütülmesiyle başarıya ulaşabiliyor. Rekabetin yüksek ve sürekli güncel olduğu dijital pazarlamada, doğru hamleleri yapmadan başarıya ulaşmak markalar için oldukça zor.

Dijital pazarlamada hizmet sektörü, gıda, ilaç, giyim, teknoloji ve daha onlarca farklı alan yer alıyor. Bu alanların sadece en büyük isimleri değil, sektöre yeni giren isimleri, daha küçük bir pazar alanında hizmet veren işletmeleri de dijital pazarlama alanında yer almak istiyor. Örneğin İstanbul’da yer alan butik bir işletme ile aynı alanda hizmet veren dünyaya yayılmış bir marka dijital pazarda karşılaşabiliyor. Bu noktada SEO uzmanlarına büyük iş düşüyor. Başarılı SEO uzmanları küçük bir işletmeyi büyük markalara karşı ayakta tutmayı başarabiliyor. Üstelik kimi durumlarda butik işletmeler yürüttüğü SEO çalışmaları ve pazarlama yöntemleri ile büyük markaların kendi hizmet alanında hüsrana uğramasını sağlayabiliyor. Bu süreçte arka planda sürekli aktif olarak çalışan kişiler ise SEO uzmanları oluyor. Aynı şekilde büyük markalar girdikleri yeni pazarlarda SEO Uzmanları ile kendini çok daha kısa sürede görünür hale getirebiliyor. Bütün bunlar işlerin görünmeyen yüzü olan ‘’ SEO’’ alanında oluyor.

Sizler için böylesine büyük bir pazarın Türkiye’de en önemli isimleri arasında yer alan Yunus Emre Yalçın ile röportaj yaptık. Dijital pazarlamanın inceliklerinden SEO çalışmalarına kadar birçok farklı konu hakkında kendisinin fikirlerini aldık. Çalışmamız, SEO ve dijital pazarlamaya meraklı olan kişiler için önemli ve arşivlenebilir bir çalışma oldu.

Öncelikle Merhabalar Yunus Bey, son zamanlarda dijital pazarlamanın en önemli oyuncularından biri olarak işaret edilen Semroot’un kurucusu olarak biliniyorsunuz. Bize kendinizden kısaca bahsedebilir misiniz?

Merhabalar, elbette. Ben Yunus Emre Yalçın 1988 Yılında Sivas’ta doğdum. Liseye kadar öğrenim hayatıma Sivas’ta devam ettim. 2008 Yılında çalışmalarım için İstanbul’a geldim. Kocaeli Üniversitesi İnsan Kaynakları bölümünden mezunum. Ailemin en büyük çocuğuyum, 2 kardeşim var. Lise hayatımla beraber iş hayatımda başladı diyebilirim. Uzun yıllardır birçok farklı iş dalında ufak çaplı girişimlerim oldu. Bütün bunların ortak noktası benim için dijital pazarlama ve SEO oldu. Hepsi özel ve benim ufkumu açan çalışmalar oldu.

Peki tam olarak SEO sektörüne nasıl başladınız? Sizi SEO’ya yönlendiren ne oldu?

Aslında küçüklüğümden beri bilgisayarlar benim için büyük bir merak noktası oldu. Bundan yıllar önce 98’de akrabalarımın evinde gördüğüm bilgisayarlar benim için dijital dünyaya deme şansı anlamına gelmişti. 10 Yaşımda ilk defa bilgisayar kursuna gittim. O zamanlar Türkiye’de ms-dos ve Windows 98 işletim sistemi yeni yeni yaygınlaşıyordu. Bilgisayarda yapabileceklerimi denemek, uzun yıllar boyunca en büyük hobim olarak kaldı. 16 Yaşıma geldiğimde bilgisayar sadece hobim değil, işim de olmuştu. İlk web tasarım çalışmamı 16 yaşında yaptıktan sonra, SEO ’ya olan ilgim arttı. Kendimi birden SEO’nun içinde buldum diyebilirim. Yurt içinde ve yurt dışında o günden sonra yüzlerce web sitesine hizmet verdim. Bu sitelerin çoğu şu an hala aktif ve bulunduğu pazarın önemli oyuncuları arasında yer alıyor.

SEO sektöründe sorulmayan ya da sorulmasına rağmen cevabı aranan birçok soru bulunuyor. Cevabı bir türlü bulunamayan sorulardan biri ise SEO ve yazılım. Sizce bir SEO uzmanı yazılımlar hakkında ne kadar bilgi sahibi olmalı?

Aslında bana göre bu sorunun cevabı her zaman çok net olmuştur. Bir SEO uzmanı yazılım konusunda kendini her zaman geliştirmeli ve yazılım dünyasına hâkim olmalı. Elbette SEO çalışmaları büyük bir ekip ile yapılıyor. Bu ekipte yazılım ile ilgilenen ayrı bir departman olduğunu varsaysak bile, SEO uzmanı yazılıma hâkim olmalı. Bunun başlıca nedeni kullanan yazılımın SEO ile doğrudan ilgili olması ve buna göre strateji geliştirmek gerekiyor olması. Bir diğer nedeni ekibinizi anlamak. Yazılım ekibinizin size getirdiği raporları, önerileri doğru olarak tartamazsanız, bu, yaptığınız çalışmanın etkisini azaltabilir.

Peki sizin yazılım ile aranız nasıl? Hep dijital pazarlama alanında mı faaliyet gösterdiniz?

Hayır. Ben ülkemize faydalı olabilecek savunma projelerinde ve daha birçok farklı projede yazılım alanında da hizmet verdim.
Dijital dünya tek başına dünyanın en büyük pazar noktalarından birisi. Bu yüzden benim için dijital pazarlama her zaman önde geldi elbette. Fakat bana göre, zaman kavramı doğru kullanıldığında, insana büyük ayrıcalıklar sunuyor. Ben yazılım bilgimi geliştirmek adına html/css/javascript, java, .net, php eğitimi aldım ve bu alanlarda çalışmalar yaptım. Vinton Cerf’in dijital pazarlamada ikon olmuş bir sözü vardır.

‘’Internetin bir yılı insan hayatında bir köpek yılına eşit diyorlar; yani hayatınızdan 7 yıl götürüyor. Başka bir deyişle, çok hızlı ve giderek daha da hızlanıyor. – Vinton Cerf’’

Bu yüzden dijital pazarlamada yeterli olmak ya da daha doğrusu yeterli kalmak diye bir şey olmadığının farkındayım. Akıllı telefonların dijital pazarlamada yeni büyük oyuncu olacağını anladığım anda kendimi tasarıma da yönlendirdim. Photoshop Illustrator, Corel alanında kendimi geliştirdim. Öğrendiklerimi aynı anda uygulamaya başladım.

Reklamlar ve SEO’nun birbirine olan etkileri sektörde sürekli konuşulan konulardan birisi. Reklamın SEO’ya etkisi olup olmadığı ya da gerekli olup olmadığı sürekli olarak tartışılıyor. Siz SEO ve Dijital reklamlar arasında olan ilişkiyi nasıl yorumluyorsunuz?

Aslında bu konuya SEO uzmanları genel anlamda tek yönlü bakıyor. Biz markalar adına çalışmalar yürütüyoruz. Markaların kısa ve uzun süreli hedefleri bulunur. Bu hedeflere ulaşmak için birbirinden farklı stratejiler uygulamak zorundalar. Benim için SEO ve Reklam arasında olan ilişki buradan başlıyor. Dijital pazarlamada SEO uzun vadeli bir hedef olurken, reklamlar kısa süreli hedeflere ulaşmak için en iyi yollardan biridir. Elbette hızlı SEO teknikleri de bulunuyor fakat bu teklikler bağlam dışı diyebiliriz. Çünkü farklı koşullar içeriyorlar.

Reklamlar doğru yapıldığı zaman markalara trafik, görünürlük ve itibar sağlarlar. SEO uzmanları olarak biz, yaptığımız çalışmalarda trafik, görünürlük ve itibar sağlamak isteriz. Arama motorları trafik, görünürlük ve itibara önem verirler. Yani elbette biraz basit olacak fakat ‘’ simple is the best’’ akımına kendimizi bırakmak gerekiyor bazen başarı için.

Buradan bizi okuyan ve SEO alanında çalışmalar yapmak isteyen arkadaşlara tavsiyem kendilerini Google reklamları, facebook reklamları dışında bütün hizmet arama motorlarının reklam algoritmalarında da geliştirmeleri.

SEO’da ekibin öneminden sık sık bahsettiniz. Siz ne zamandır bir ekip olarak çalışıyorsunuz?

Ben ilk ajansımı 2011 yılında kurdum. Türkiye’de o zaman dijital pazarlama hem çok yoğun hem çok azdı. Kısa sürede her şey değişti fakat aslında bundan 8 yıl önce ajanslarla çalışma fikri kullanıcılar arasında son derece zayıftı. Çünkü insanlar arama motorlarını kandırmayı daha kolay ve ulaşılabilir görüyordu. Elbette alınan önemler sonucu dijital pazarlamada büyük bir kaos çıktı diyebiliriz. 2011 Yılından beri her yıl ekibimiz kademeli olarak büyüdü. Başta prensip olarak daha nish olarak görülecek projelere yoğunlaştım. 2016 Yılında ekip olarak büyüme kararı aldık. 3 Kişi başladığımız iş şu an 25 kişiye kadar çıktı. Tabii bu 25 kişi bizimle çalışan arkadaşlar. Dışardan çalışma yaptığımız arkadaşlar ile beraber sayımız kimi dönemlerde 50’ye kadar çıkabiliyor. Bu bir dijital ajans için aslında çok önemli rakamlar.

Şu an Türkiye’nin en büyük dijital pazarlama ve SEO ajansı olan SEMROOT A.Ş’de yönetici konumundayım.

Bir SEO uzmanı olarak yazılım, reklam ve daha birçok farklı alanda kendinizi en üst seviyede olmak için geliştirdiğinizi söylediniz. Bu süreci yönetmek sizin adınıza zor olmuyor mu?

Dijital Pazarlamanın en güzel yanlarından birisi size sürekli olarak ne olduğunuzu gösteriyor olması. Ben sürekli olarak hangi konumda olduğumu görüyorum. Bu yüzden kendimi geliştirmek zorunda hissediyorum. Aksi takdirde en üst seviyelerde kalmak imkânsız. Yaptığım işi severek yapıyorum elbette bunun da önemi büyük. Benim için işim bir tutku meselesi. Günde 12 saat çalıştıktan sonra bazen 6 saat kendimi geliştirmek için araştırmalar yapmaya devam ediyorum. Bunu eskiden rutin olarak yapıyordum şimdi artık o kadar çok araştırma ve deneme yaptım ki günün 6 saati yapacak çok bir şey kalmıyor bazen. Yeni güncellemeleri ve dijital hareketleri takip etmeye çalışıyorum.

Bazen yeni çıkan bir şeyler sonrası benim için uyumak bile mümkün olmuyor. Denemek öğrenmek ve yapmak istiyorum. Bunun nedeni işimi severek yapmam ve başarmaya olan inancım diyebilirim.

Son yıllarda dijital pazarlamada kripto para kullanımı ve aynı zamanda uygulamalarda blockhain teknolojisinin kullanımı sıkça konuşuluyor. Sizin blockchain teknolojisine ve kripto paralara bakış açınız nedir?

Dünya değişiyor. Bana göre gelecek yıllarda blockchain teknolojisi, işleri ele alış şekillerimizden, finansal varlıkları yönetmemize kadar her şeyi değiştirecek. Hatta sadece bunlarla sınırlı kalacağını söylemek bana göre zor. Sadece dijital dünya değil, hükümetler, hastaneler diğer bütün kurumlarda blockchain teknolojisi ile beraber bir noktada dönüşmek durumunda kalacak. Elbette bu süreç şimdilik yavaş ilerliyor fakat geçmişe baktığımızda aslında teknoloji devrimlerinin en yavaş evriminin bile normal bir süreçten çok daha hızlı ve kolay adapte edilmiş şekilde gerçekleştiğini görmek mümkün.

Ben şu anda yurt dışında ve Türkiye’de birçok kripto para için yatırımlar yapıyor ve yeni girişimlerde yer alıyorum. Blockchain odaklı veritabanı sistemleri için gelişmeleri yakından takip ediyor ve kendimi geliştirmeye devam ediyorum.

Yatırımlar demişken, bir dijital pazarlama uzmanı olarak siz hangi alanlarda yatırım yapmayı tercih ediyorsunuz? Yunus Emre Yalçın olarak yaptığınız yatırımlar dijital pazarlama alanında tavsiye arayan kişiler için ışık tutabilir.

Dijital pazarlamada yatırım yapmak için oldukça fazla araç ve seçenek bulunuyor. Bu yatırımları herkes kendi yatırım bütçesine ve ilgi alanlarına göre en optimal seviyeye getirebilir. Ben uzun yıllardır birçok farklı sektörde yatırım yaptım. Bu yatırımlarımın bazılarının yerini değiştirirken bazı yatırımlarımı ise sabit tuttum. Son zamanlarda daha çok yurt dışında faaliyet gösteren mobil uygulamalara ve SEO projelerine yöneldim. Benim için yatırım yapacağım projelerin gelecek vizyonu, amacı ve uygulanabilirliği önemli oluyor. Bu konularda bana güven veren birçok uygulamaya yatırım yaptım ve yapmaya devam ediyorum.

Peki buradan dijital pazarlama ve SEO alanında çalışmak yapmak isteyenlere ne tavsiye edersiniz?

Ben bilgisayar başına geçtiğim zamanlarda dijital dünyanın bu hale geleceğini tahmin edemiyordum. Aslında şu an bile gelecek 10 yılda neler olacağını kestirmek imkânsız gibi. Fakat artık şunu anladık ki SEO ve dijital pazarlama yeni dünyanın en büyük alanlarından ikisi olacak. Bu yüzden gönül rahatlığı ile kendilerini eğitmelerini tavsiye ediyorum. Bütün kaynakları takip etsinler ve bu kaynakları kendilerini geliştirmek için adım adım uygulasınlar. Şimdi görüyorum gençler yeni bir güncellemeyi açıp yarım saat okuduktan sonra kapatıyor. Bu çok yanlış. Yalnızca okumakla dijital dünyada yeterli hale gelmek imkânsız. Okuduklarını uygulamaları gerekiyor. Kendilerine tavsiyem sürekli olarak denemeleri. Bu, onların ufkunu açacaktır.

Sadece bu da değil. SEO’da başarı, sosyal hayatta başarı da gerektiriyor kesinlikle. Ekip çalışmaları, uzun mesailer bu işin doğasında var. Elbette bu sağlıksız çalışma koşulları anlamına gelmiyor fakat zaman zaman uzun çalışma dönemleri ile karşı karşıya gelmek mümkün. Bunun dışında kriz yönetimi de oldukça önemli. SEO’da istenmeyen durumlar ortaya çıkabilir bu süreçlerin başarı ile yönetilmesi gerekecektir.

15 Ocak 2020 - Teknoloji


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi


Anket EYT konusunda ne düşünüyorsunuz?