Bakan Turhan'dan "Yolları pahalıya yapıyoruz" itirafı

Ulaştırma Bakanı Turhan, TBMM'de CHP'li Yalım'ın yollara harcanan para sorusuna "İhale marifetiyle yaptığımız yolları pahalıya mal ediyoruz." dedi.

Büyütmek için resme tıklayın

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, önceki gün TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda gerçekleştirilen Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'na ait bütçe görüşmelerinin sonunda milletvekillerinin sorularını yanıtladı. CHP milletvekili Özkan Yalım'ın, "Yaptıralım da pahalı olursa olsun yani" sözlerine yanıt veren Bakan Turhan, "Kamu kaynağıyla yaptığımız, ihale marifetiyle yaptığımız yollarda hepiniz söylüyorsunuz, yanlış da söylemiyorsunuz- pahalıya mal ediyoruz. İhale yöntemimiz buna açık" diyerek cevap verdi.

Ulaştırma Bakanı Turhan'ın açıklamaları ile gelecek yıl yapılacak Hazine garantisi ödemelerinin miktarı da belli olurken 2019'da 3.5 milyar lira Hazine garantisi ödenecek. Cumhuriyet gazetesinde yer alan habere göre bakanlık bütçesinde yansıyanlar şöyle:

Kamu Özel İşbirliği'nde 20.1 milyar: CHP Plan ve Bütçe Komisyonu Sözcüsü Bülent Kuşoğlu, Karayolları yatırımlarında Kamu Özel İşbirliği projelerinden kaynaklı riskin 378 milyar lira olduğuna dikkat çekti. Bakan Turhan ise "Projelerin sözleşme yılı baz alındığında verilen garanti tutarı 21.227 milyar lira. Bunun 1.127 milyar lirası 2017’de ödendi" diyerek "önümüzdeki yıllar için 20.1 milyar liralık garanti ödemesi var" dedi.

3. köprüde milyarlık garanti ödeme: Bakan Turhan, Yavuz Sultan Selim Köprüsü içi verilen garanti ödeme hakkında şöyle konuştu:

"Trafik garantisi 135 bin otomobil/eşdeğer gün olup geçiş ücreti otomobil için 13 lira 35 kuruş, otobüs ve kamyonlar için 32 lira 95 kuruş. 2018 yılı 10 aylık ortalama otomobil eşdeğeri 80 bin seviyesindedir. Garanti edilen gelir KDV hariç 2 milyar 473 milyon 465 bin 448 liradır. Gelir 2017 yılı için 733 milyon 80 bin 391 liradır. Ödenen garanti 1 milyar 743 bin 637 liradır."

YİD’de 131 milyar: Turhan, şu anda yap-işlet-devret yöntemiyle ihale edilen işlerin toplam tutarının 131 milyar lira olduğunu açıkladı. Turhan, Avrasya Tüneli için bakanlığın merkez teşkilatı 2019 yılı bütçesinde "05. 4. Hane halkına yapılan transferler" adı altında ödenecek Hazine garantisi ödenek teklifinin 167 milyon lira olduğunu belirtti.

Köprülere 3.5 milyar: Turhan, Karayolları Genel Müdürlüğü 2019 yılı bütçesinden "05. 4. Hane halkına yapılan transferler" adı altında Kuzey Marmara Otoyolu (toplam maliyeti 3.5 milyar dolar) ile Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu (toplam maliyeti 10.3 milyar dolar) için ödenecek toplam Hazine garantisi ödenek teklifinin de 3 milyar 550 milyon lira olduğunu açıkladı.

"Kaynak bulamıyorduk" gerekçesi: Turhan, “Eğer bu projeleri yap-işlet-devretle bütçedeki yatırım kaynaklarından yapmaya kalksaydık bunların inşaat süresi 10 yılın üzerine çıkacaktı. 2005’ten önceki projelerin yatırım süresi 14 yıldı. Bunun üzerine CHP'li Özkan Yalım, "Yaptıralım da pahalı olursa olsun yani" diye seslenince Turhan "Kamu kaynağıyla yaptığımız, ihale marifetiyle yaptığımız yollarda hepiniz söylüyorsunuz, yanlış da söylemiyorsunuz- pahalıya mal ediyoruz. İhale yöntemimiz buna açık" yanıtı verdi.

Kredi vermezler: Turhan, "Köprüyle (Osman Gazi) ilgili garantiyi niye fazla ödüyoruz, onu da özel olarak açıklayacağım” diyerek, şunları söyledi:

"Ya topladığım parayı garanti olarak vermesem buna bankacı zaten kredi vermiyor, müşteri bulamıyorum. 'Risk paylaşımı' diye bir şey var. Ben, aslında, bu projelere gelip teklif versinler diye onlara her türlü avantajı sağlamaya çalışıyorum. Niye? Benim amacım yol yapmak."

Gebze - Orhangazi-İzmir otoyolu garanti ücreti 700 milyon dolar civarı: Bakan Turhan, Gebze - Orhangazi-İzmir otoyolunda yap-işlet-devretle ihaleye çıkıldığını, proje tutarının 6 milyar 892 milyon dolar olduğunu söyledi. CHP'li vekillerin ısrarla "Yıllık ödenecek garanti ne kadar?" diye sorması üzerine önce Turan "Miktarı arkadaşlar tam olarak yazmamışlar" dedi ardından da 700 milyon dolar civarında olduğunu söyledi.

El parasıyla yapıyoruz: Turhan, Yavuz Sultan Selim Köprüsü için "Biz bunu elin parasıyla, hem de yurt dışından gelen parayla yapıyoruz. Kuzey Marmara Otoyolu -3 milyar dolar- bize 10 yıl 5 ay sonra devredilecek, iki yılı gitti" dedi.

07 Kasım 2018 - Ekonomi


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz

04

Mgvli12 - Bakan Bey ne desin. 'Benden önce çok yanlışlar yapılmış' mı? Kucağına düşen ateş topunun farkında bile olmadan büyük bir heyecanla atladı koltuğa...

Yanıtla . 0Beğen 08 Kasım 21:59
03

Enes Ahmet - Durmak yok yola devam diyorsunuz. Aklınızı başınıza devşirmezseniz o yollar ahirette umduğunuz yere çıkmayacak bu gidişle!

Yanıtla . 3Beğen 07 Kasım 17:22
02

Mesut Sarp - Inşaat masraflarının ağırlıklı bölümünü hortumlar oluşturuyor. Reiz hortumları kestikce masarifler azalacaktır.

Yanıtla . 4Beğen 07 Kasım 13:40
01

Kadir - Hortumun adı yol olmuş

Yanıtla . 4Beğen 07 Kasım 12:42

Anket Andımız referanduma götürülmeli mi?