Yükselen dövizin etkisi büyük

Ekonomideki dengesizliğin bilançosu her geçen gün derinleşiyor. Döviz kurlarındaki artış vatandaşın cebini yakarken, oluşan dış borç artışının proje bazındaki etkisi de büyüyor.

Büyütmek için resme tıklayın

Ekonomideki dengesizliğin bilançosu her geçen gün derinleşiyor. Döviz kurlarındaki artış vatandaşın cebini yakarken, oluşan dış borç artışının proje bazındaki etkisi de büyüyor. Dolar ile birlikte artan dış borç rakamı ile nice büyük projeler yapılabilirken, son bir yıl içinde dolar ile artan borç rakamı 94 milyar TL’ye denk geldi. Bu rakam ile ülkemize birçok yeni baraj, köprü, havaalanı, hızlı tren yolu yapılabiliyor. Öte yandan kur artışı ile birlikte reel sektör dış borç yükünün şirketlere ödeme zorluğu yaşatacağı kaydediliyor.

KAMU DIŞ BORCU ARTTI

Döviz kurlarındaki dalgalanma kamu dış borcunu da artırıyor.  90,2 milyar dolar olan kamu dış borç stoku 2017 yılında 341 milyar TL ederken, 2018 Temmuz ayı itibarıyla 435 milyar liraya uçtu. Dolardaki yükseliş kamu dış borcunun 94 milyar TL civarında yükselmesine neden oldu. 

ÇİFTÇİLERE 9 YIL VERGİSİZ MAZOT VERİLEBİLİRDİ

Kur artışı ile birlikte 94 milyar TL’ye yükselen kamu dış borcu Türkiye’deki birçok projenin maliyetine denk geliyor. 94 milyar borç artışı ile birlikte Türkiye’ye 4 tane Atatürk Barajı başta olmak üzere, emeklilere 8 kez ikramiyenin verilebileceği ortaya çıktı. Oluşan borçlarla yapılabilecek olan diğer projeler ise 18 Körfez Geçiş Köprüsü, 1 tane 3’üncü havalimanı, 4 bin km hızlı tren yolu, 24 tane Bolu Dağı geçiş tüneli ve 9 yıl çiftçilere vergisiz mazot oluşan borç ile ödenebilirdi.

BORÇ İLE 38 AVRASYA TÜNELİ YAPILABİLİR

Kur artışı ile birlikte reel sektör dış borç yükünün şirketlere ödeme zorluğu yaşatacağı kaydedilirken, reel sektör dış borcu da 7 ay içinde büyük ivme kazandı. 222 milyar dolar olan reel sektör dış borç stoku 1 Ocak 2018 yılı itibarıyla 840 milyar TL iken Temmuz ayı itibarıyla 1.070 milyar TL’ye uçtu. 7 aylık sürede kamu dış borç stoku 230 milyar TL artarken, borç yükü ile 16 tane 3’üncü Boğaz Köprüsü, 43 Körfez geçiş köprüsü ile 38 Avrasya Tüneli yapılabilirdi.

 

14 Temmuz 2018 - Ekonomi

Muhabir Muhammed Vefa


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz


Anket Andımız referanduma götürülmeli mi?