Reklamı Kapat

Çok büyük bir ekonomik kriz: Bütçe açığı GSYH'nin %8 'ini bulabilir!

CHP Manisa Milletvekili Ahmet Vehbi Bakırlıoğlu, hükümetin çıkardığı torba kanunlarla oluşan gizli ek bütçeye dikkat çekerek bütçe açığının sebep olacağı çok büyük ekonomik krizi gündeme getirdi.

CHP Manisa Milletvekili Ahmet Vehbi Bakırlıoğlu, “Torba kanun ile kabul edilen vergi artışları, borçlanma limitinin artırılması ve ödenek yetkisi, memur ve emekli zamları ile gizli bir ek bütçe oldu. 2023 yılında öngörülen bütçe açığı tahmini 659 milyar liraydı ve başlangıçtaki açık tahmini yasal olarak değişmiyor. Fakat ek bütçe ve torba kanun teklifi ile toplamda 1 trilyon 914 milyar liralık bir ödenek eklenmesinin yolu açılacak. Bütçe açığı yıl sonunda tahminlerimize göre 1,5 trilyonu bulacak. Orta vadeli programda 2023 yılı için GSYH 18,6 trilyon lira olarak öngörülmüştür. Bu durumda bütçe açığı GSYH’nin yüzde 8’ini bulabilir ki bu çok büyük bir ekonomik krizdir” açıklamasını yaptı.

CHP Manisa Milletvekili ve TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu üyesi Ahmet Vehbi Bakırlıoğlu, ek bütçe kanun teklifine ilişkin yazılı açıklama yaptı. Bakırlıoğlu’nun açıklaması şöyle:

EK BÜTÇE...

“Şubat ayında yaşanan depremler nedeniyle deprem zararlarının karşılanması amacıyla hazırlanan 1,1 trilyon liralık ek bütçe teklifi Plan ve Bütçe Komisyonunda kabul edildi. Cumhurbaşkanının TBMM’ye gönderdiği Ek Bütçe Yasa Teklifi ile 2023 yılı bütçe ödeneklerine 1 trilyon 119,5 milyar lira ekleniyor. Dolayısıyla 2023 yılı bütçe ödenekleri başlangıçtaki 4 trilyon 469,6 milyar lira ile birlikte 5 trilyon 589,1 milyar liraya çıkarılıyor. Bütçe gelirleri tahmini de yasal zorunluluk nedeniyle 1 trilyon 119,5 milyar lira artırılarak 4 trilyon 992,6 milyar liraya çıkıyor.

MAAŞ ZAMLARI EK BÜTÇEDE YOK, BORÇLANMAYLA KARŞILANACAK

Aslında geçen hafta torba kanun teklifi ile gizli bir ek bütçe yine komisyonda kabul edilmişti. Bu hafta Mecliste tartışılacak olan bu torba kanun teklifinde deprem zararlarının karşılanması, memur ve emekli maaş artışları için motorlu taşıtlar vergisi, kurumlar vergisi, ÖTV ve bazı cezaların artışlarını içermekte. Ek bütçeye göre deprem harcamalarının bütçeye getireceği yük 527 milyar lira. Ek bütçeye baktığımız zaman ne memurlara seyyanen verilen zamlar, ne personel giderleri, ne emekli maaş artışları, EYT’lilere ödenen aylıklar ne de asgari ücret artışından kaynaklanan işveren prim destekleri Ek Bütçe’de yer almıyor ve bunların toplamı 794 milyar lira. Bu kalemler ek bütçede olmadığına göre harcamalar nasıl karşılanacak? Tabi ki borçlanmayla.

CUMHURBAŞKANINA, KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ BÜTÇESİNE ÖDENEK EKLEME YETKİSİ VERİLMESİ ANAYASAYA AYKIRI

Bu yüzden Torba kanun teklifi ile Cumhurbaşkanın borçlanma limiti 2,2 trilyon liraya çıkarılarak, ayrıca Cumhurbaşkanına bu amaçlarla kamu kurum ve kuruluşlarının bütçesine ödenek ekleme yetkisi veriliyor. Anayasaya açıkça aykırı olan bu yetkiyle, Cumhurbaşkanının bütçeye, Kamu çalışanlarının (işçiler dahil) maaş ve ücretlerine yapılan zamlar nedeniyle 388,3 milyar lira; EYT’den yararlanarak emekli olanların aylıkları, emeklilere yapılan ek ödemeler, bayram ikramiyeleri ile emekli ikramiyeleri için 213 milyar lira; emeklilerin bayram ikramiyelerinin 2 bin liraya çıkarılması nedeniyle 21,7 milyar lira; en düşük emekli aylığının 7 bin 500 liraya çıkarılması nedeniyle 56,7 milyar lira; asgari ücrete yapılan artış nedeniyle işveren prim desteği için 24,9 milyar lira; sosyal güvenliğe devlet katkısı için 73 milyar lira; ödeme gücü olmayanların genel sağlık sigortası primi ödemeleri için 9,5 milyar lira; ek ödemeler için ise 7 milyar lira olmak üzere toplam 794,1 milyar lira ödenek ekleyebilecek.

YIL SONU BÜTÇE AÇIĞI TAHMİNİ 1.5 TRİLYON!

Aslında torba kanun ile kabul edilen vergi artışları, borçlanma limitinin artırılması ve ödenek yetkisi memur ve emekli zamları ile gizli bir ek bütçe oldu. 2023 yılında öngörülen bütçe açığı tahmini 659 milyar liraydı ve başlangıçtaki açık tahmini yasal olarak değişmiyor. Onun için ek bütçede de öngörülen bütçe açığı tahmini değişmedi. Fakat ek bütçe ve torba kanun teklifi ile toplamda 1 trilyon 914 milyar liralık bir ödenek eklenmesinin yolu açılacak. Bütçe açığı yıl sonunda tahminlerimize göre 1,5 trilyonu bulacak. Orta vadeli programda 2023 yılı için GSYH 18,6 trilyon lira olarak öngörülmüştür. Bu durumda bütçe açığı GSYH’nin yüzde 8’ini bulabilir ki bu çok büyük bir ekonomik krizdir. Oysa 2021 yılı başında mali disiplinin güçlendirilmesi amacıyla bütçe açığı hedefi GSYH’ye oranla yüzde 3,5 olarak revize edilmişti.

14-28 MAYIS SEÇİMLERİNİN FATURASINI VATANDAŞA ÖDETEN AKP YEREL SEÇİMLERİN EKONOMİK HAZIRLIĞINI YAPIYOR 

11 ilde etkili olan çok büyük yıkıma ve can kaybına sebep olan iki deprem yaşadık. Tabii ki depremin bir maliyeti var.  Ek bütçede öngörülen deprem için harcanacak miktar 527 milyar lira. Fakat bütçe dengelerini alt üst eden deprem değil, seçim ekonomisi. Bu ekonomik tablo sadece depremle açıklanamaz. Maden bütçe açığı 1,5 trilyon olacağı tahmin ediliyor o zaman Cumhurbaşkanına neden 2,2 trilyon lira borçlanma yetkisi veriliyor. Burada amaç belli. AKP iktidarı 14 ve 28 Mayıs seçimlerinin faturasını vatandaşın sırtına yüklerken, önümüzdeki yıl yapılacak olan yerel seçimler için seçim ekonomisi hazırlığı yapılıyor.”

12 Tem 2023 - 16:38 Ankara- Ekonomi


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi