Erbakan?a göre PARA, KREDİ ve ORTAKLIK

Abone Ol

ERBAKAN  HAFTASI ve

ERBAKAN I ANMAK, ANLAMAK VE ERBAKAN GİBİ YAPMAK vesilesiyle; İSLAM EKONOMİSİ

ÇERÇEVESİNDE NECMETTİN ERBAKAN IN ADİL DÜZEN SÖYLEMİ (İrfan Ersin ve Cengizhan

Yıldırım ın çalışması) akademik çalışmasını değerlendirmeye devam ediyoruz

Çalışma NECMETTİN ERBAKAN IN EKONOMİK SÖYLEM VE UYGULAMALARI adlı YÜKSEK

LİSANS TEZİ nden türetilmiş.

Bugün de, ERBAKAN a göre PARA, KREDİ VE ORTAKLIKLAR

üzerinde duralım...

Adil Ekonomik Düzen de PARA

AED nin temel şartı tüketme eğilimi olan insanların

üretmesini sağlamaktır. Yani insan israf etmemek kaydıyla ne kadar tüketecekse

o kadar da üretmeli ve kimsenin hakkını yememelidir (Erbakan 1991). Bu temel

kuralın tatbikatta nasıl sağlanacağını Erbakan şöyle aktarmaktadır: Bir kimse

diyelim ki A malını üretti ve bunu başkalarının faydalanmasına sundu. Mesela

götürdü A malına ait vakfa teslim etti. A malının bu anda bir kıymeti vardır.

Bunu üreten kimse aynı kıymete eş değer başka istediği malları alıp tüketebilir.

Önemli olan ne kadar üretti ise ona eşdeğer tüketme yapmasıdır. Başkasının

hakkını yememesidir. İşte bunun için A malını üreten kimseye, o malin kıymetine

eşdeğer dilediği mallardan tüketebilmesi için özel bir senet verilir. Bu özel

senede para denir. Bundan dolayı para demek herhangi bir üretimi yapan kimseye

bu üretimine eşdeğer tüketme hakkı olduğunu göstermek üzere verilen özel senet

demektir (Erbakan 1991).

Erbakan, parayı bu örnekle yeniden tanımlamaya çalışmış

ve paraya bazı aksiyomlar yüklemiştir. Bu aksiyomlar 7 ilkeden oluşmaktadır.

Ona göre bu ilkeler para= mal ilkesi, faiz yok ilkesi, karşılıksız para yok

ilkesi, paranın bir mal (arsa, tesis, standart mal, altın ve döviz)

karşılığında olması ilkesi, istenilen anda değiştirme ilkesi, herkese eşit

muamele ilkesi, fiyatlar arz-talebe göre tespit edilir ilkesidir (Erbakan

2010).

Bu aksiyomlar Erbakan tarafından ayrıntılı şekilde

açıklanmaktadır. İlkeler başlık itibariyle AED nin para ile ilgili meselelerine

açıklık getirdiği için ayrıntılara yer vermiyoruz. Geniş bilgi için bakınız

(Erbakan 2010).

Adil Ekonomik

Düzen in KREDİ İLE İLGİLİ ESASLARI VE ORTAKLIK

Adil Ekonomik Düzen de herkes ne kadar ürettiyse o kadar

tüketme hakkına sahiptir prensibi vardır. Ancak bu sistemde bir kişi ürettiğinden

fazla da tüketebilir. Bu kredi sistemiyle mümkündür. Erbakan a göre kredi, bir

kimsenin sonradan geri vermek şartıyla ve belirli şartlar altında geçici bir

süre için ürettiğinden daha fazla tüketme hakkı kullanma imkânı olarak

tanımlanmaktadır (Erbakan 2010).

Nitekim AED nin kredi ile ilgili esasları bu düzende

üretime verilen önemin ne kadar büyük olduğunu göstermektedir. Çünkü bu

sistemde krediler üretimin arttırılmasını teşvik etmektedir. Ayrıca faizsiz

olması da bir avantaj olarak görülmektedir (Tekir 1987).

AED de 7 türlü faizsiz kredi imkânı vardır ve enflasyona

sebebiyet vermez (Erbakan 2010: 65-72). Bunlar ortaklıklar, Hakkı Müktesep

Karşılığı Kredi, Emek Karşılığı Kredi, Rehin Karşılığı Kredi, Ödenmiş Vergi

Karşılığı Kredi, Yatırım Projesi Karşılığı Kredi, Selem Senedi Karşılığı Kredi

olarak sıralanmaktadır (Erbakan 2010).

ORTAKLIKLAR, Erbakan a göre Adil Düzen de fertlerin bir

araya gelerek ortaklıklar kurmaları kendi tasarruflarını birleştirerek,

ekonomik faaliyetlerde bulunmaları mümkündür. Ortaklık, bir tesiste bir mal

üretip bunu kârıyla satmak ve yapılan kârı ortaklar arasında bölüştürmek

şeklinde olduğu gibi; bir tesis kurmak bu tesiste üretim yapıp üretilen malları

satarak kâr etmek veya tesisi satarak kâr etmek ve kârı ortaklar arasında

bölüştürmek şeklinde de olabilir. Yani bu sistemde hem tesise hem de üretim ve

kârına ortak olunabilir. Böylece bir kimse yaptığı tasarruftan fazlasını

muvakkat bir zaman için belli şartlarla tüketmek imkânını kullanmış olmaktadır

(Erbakan 2010).