Avrupa otomotiv pazarı, tarihinin en çetin sınavlarından birini veriyor. Doğudan yükselen ve uygun fiyatlı modelleriyle pazarı domine etmeye başlayan Çin dalgası, Batılı devleri köşeye sıkıştırdı. Yıllardır rekabet eden Fransa merkezli Renault ve ABD merkezli Ford, "düşmanımın düşmanı dostumdur" diyerek sürpriz bir ortaklığa imza attı. Bu hamle, sektörde var olma mücadelesinin ne kadar kızıştığını gözler önüne serdi.
Çinli üreticilerin Avrupa pazarındaki agresif yükselişi, iki ezeli rakibi aynı masada buluşturdu. Renault ve Ford, ucuz elektrikli araç üretimi için güçlerini birleştirme kararı aldı.
"Can Güvenliğimiz İçin Savaşıyoruz"
Ford CEO'su Jim Farley, durumun ciddiyetini gizlemedi. Sektördeki rekabeti adeta bir "varoluş savaşına" benzeten Farley, Çin tehdidine karşı net mesajlar verdi. "Bu sektörde can güvenliğimiz için mücadele ettiğimizin farkındayız" ifadelerini kullanan Farley, iki devin birleşerek Çin'in rekabet etmekte zorlanacağı bir hafif ticari araç gücü yaratabileceklerini vurguladı.

Benzer bir aciliyet hissi Renault cephesinde de hakim. Renault CEO'su Francois Provost, zamanın daraldığına dikkat çekerek, "Çinliler yakında gelecek ve bu yüzden beklemek istemiyorum" şeklinde konuştu.

İlk Araç 2028'de Yollarda
İş birliğinin temelleri, bir Renault ekibinin geçtiğimiz mart ayında Ford'un Detroit'teki merkezine yaptığı kritik ziyaretle atıldı. Anlaşma kapsamında, Kuzey Fransa'daki Renault fabrikasında iki yeni elektrikli modelin üretilmesi planlanıyor.
Avrupa galerilerinde 2028 yılında boy göstermesi beklenen bu araçların, Ford'un ABD pazarı için ürettiklerinden çok daha küçük, kompakt ve en önemlisi "ekonomik" olması hedefleniyor. İkili ayrıca Avrupa pazarı için ortak bir ticari minibüs (van) geliştirmek üzere de kolları sıvadı.
Pazar Payı Eriyince Hamle Geldi
Bu ortaklık, özellikle Ford için hayati önem taşıyor. Amerikan devinin Avrupa'daki pazar payı son yıllarda adeta eridi. 2019'da yüzde 6,1 olan oran, binek araçlardan çekilme stratejisiyle birlikte 2025'in ilk 10 ayında yüzde 3,3'e kadar geriledi.
Almanya'daki fabrikasını kapatan ve işten çıkarmalarla sarsılan Ford, Renault'un elektrikli araç platformlarını kullanarak hem Volkswagen gibi geleneksel rakipleriyle hem de Çinli üreticilerle arasındaki makası kapatmayı amaçlıyor.
Gözler şimdi, bu dev ittifakın Avrupa sokaklarında nasıl bir etki yaratacağına ve Çinli markaların bu hamleye vereceği cevaba çevrildi.


