Otomobil

Elektrikli araçlarda devrim: Şarj fiyatlarına 'saatlik' indirim geliyor!

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), elektrikli araç sahiplerinin cebini rahatlatacak düzenleme için düğmeye bastı.

Abone Ol

Türkiye yollarında elektrikli araç sayısı katlanarak artarken, sürücülerin en büyük derdi olan "şarj maliyeti" ve "istasyon bulma" çilesine neşter vuruluyor. EPDK'nın masaya yatırdığı kapsamlı değişiklikle, hem rekabet artacak hem de vatandaşın deposu daha ucuza dolacak. Sektörde kartları yeniden dağıtacak düzenlemenin detayları belli oldu.

Yeni taslağa göre şarj ücretlerinde "esnek fiyat" dönemine geçiliyor; belirli saatlerde ve konumlarda büyük indirimlerin önü açılıyor.

Gece Şarj Eden Ucuza Dolduracak

Hazırlanan taslak düzenlemeyle birlikte sabit fiyat devri kapanıyor. Şarj hizmeti ücretlerinde "esnek fiyatlandırma" modeline geçilerek şirketlere tarife belirleme konusunda manevra alanı tanınıyor. Bu düzenleme, şirketlerin belirli saat dilimlerinde (örneğin gece saatleri) veya belirli konumlarda tüketicilere özel indirimler yapabilmesinin önünü açtı. Hedefin, kullanıcıların daha avantajlı koşullara erişmesi ve piyasada rekabetçi bir yapının oluşması olduğu vurgulandı.

Kredi Kartı Zorunluluğu ve 'Yüzde 85' Kuralı

Sürücülerin istasyonlarda yaşadığı ödeme karmaşası da bitiyor. Kullanıcıların hayatını kolaylaştıracak hamleyle, 1 Temmuz 2026 tarihinden itibaren otoyol ve devlet yollarında kurulacak tüm DC (hızlı şarj) ünitelerinde en az bir kredi kartı entegrasyonu zorunlu hale getirildi.

Dikkat çeken bir diğer kritik madde ise "doluluk sınırı" oldu. İstasyonlardaki yoğunluğu azaltmak ve şebeke verimliliğini korumak adına, batarya doluluğu yüzde 85'in üzerine çıkan araçlarda şarj işleminin sonlandırılabilmesine yasal zemin hazırlandı. Böylece şarj kuyruklarının önüne geçilmesi amaçlanıyor.

Mobil İstasyonlar Yollara Çıkıyor

Özellikle bayram tatilleri gibi yoğun dönemlerde yaşanan "yolda kalma" korkusu için de formül bulundu. Mobil şarj istasyonlarının lisanslı şirketler tarafından işletilmesine olanak tanındı. Bu sayede acil ihtiyaç durumlarında erişilebilir bir alternatif sunulmuş olacak. Ayrıca, lisanslı şirketlere belirli bir soket kapasitesine ve coğrafi yaygınlığa sahip olma zorunluluğu getirilirken, mevcut işletmelere uyum sağlamaları için bir yıllık süre tanınacağı kaydedildi.

Roaming ve Çağrı Merkezi Şartı

Hizmet kalitesini bir üst seviyeye taşımayı hedefleyen EPDK, şirketlere çağrı merkezi kurma veya işletme zorunluluğu getirdi. Ayrıca farklı şarj ağları arasında geçişi sağlayan "roaming" (ortak ağ) uygulamalarının hukuki çerçevesi güçlendiriliyor. Şirketler arasındaki roaming sözleşmelerinin Kuruma bildirim esaslı yapılması kararlaştırıldı.

Sektör temsilcilerinin görüşüne açılan taslağın, yapılacak son değerlendirmelerin ardından kısa sürede yürürlüğe girmesi ve şarj istasyonlarında yeni tarife döneminin başlaması bekleniyor.