Dilde örtü dillerde örtü dinde örtü dinlerde örtü 3

Abone Ol

Yanlış bilinen ve kasıtlı olarak yanlış bildirilen İslâmiyet. Dinimizde de örtünme emri var. Diğer dinlerden bir farkla: Kadın aşağılanmıyor, küçümsenmiyor. Ve yüce Allah buyuruyor:

"Ey Âdemoğulları! Size avret yerlerinizi örtecek giysi ve süslenecek elbise yarattık. Takva elbisesi. Takva (Allaha karsı gelmekten sakınma) elbisesi var ya, işte o daha hayırlıdır. Bunlar Allahın rahmetinin âyetlerindendir. Belki düşünüp öğüt alırlar(diye onları insanlara verdik)." (Araf Sûresi, VII/26.)

Allah elbiseyi yarattı ve insanoğluna ikram etti. Sonra da bütün Müslümanlara emretti kadın- erkek ayırmadan: Gözlerini haram olandan sakın! Ve devam etti:

"Mümin erkeklere söyle: Gözlerini (bakışlarını) indirsinler (Haramdan sakınsınlar.), ırzlarını (mahrem yerlerini) korusunlar. Bu onlar (kendileri) için daha temizdir. Şüphesiz Allah yaptıkları şeylerden haberdardır. Ve mümin kadınlara söyle! Gözlerini (bakışlarını) indirsinler (haramdan sakınsınlar), Irzlarını (namuslarını), avret mahallerini korusunlar! Kendiliğinden görünen (zahir olan) kısımlar hariç, ziynetlerini (ziynet yerlerini) teşhir etmesinler (göstermesinler). Başörtülerini yakalarının üzerine koysunlar (salsınlar). Ziynetlerini (süslerini) kocaları yahut babaları yahut kocalarının babaları yahut oğulları yahut kocalarının oğulları yahut kardeşleri yahut kardeşlerinin oğulları yahut kız kardeşlerinin oğulları yahut kadınları yahut ellerinin altında bulunanları yahut kadına ihtiyacı bulunmayan erkeklerden tâbileri yahut henüz kadınların mahrem yerlerini anlamayan çocuklar hariç kimseye açmasınlar (göstermesinler.). Gizledikleri süslerinin bilinmesi için (bilinsin diye) ayaklarını yere vurmasınlar! Ey müminler, topluca, hep birlikte Allaha tövbe ediniz ki felâha (kurtuluşa) eresiniz." (Nur Sûresi, XXIV/30-31)

Biz Müslüman kadınlara emretti: Başörtülerinizi yakalarınızın, göğüslerinizin üzerine salın, bağlayın. Teşhir etmeyin kendinizi!

Diğer dinlere göre Âdem (a.s.)i kandıran ve şeytanın vesvesesine inanıp Âdemi yoldan çıkaran Havvaydı. Bizim dinimizde ise Âdem (a.s.) ile Havva anamızı şeytan aldattı. Bu aldatma neticesinde her ikisi de cezalandırıldı. Suçta ortaktı ikisi de çünkü. Tek suçlu Havva değildi. O yüzden ikisi de birbirlerinin mahrem yerlerini gördü ve utanıp örtünme telaşına düştü. O yüzdendi ikisinin de Cennetten çıkarılmaları. Diğer dinler eğer değiştirilmese, tahrif edilmese belki bizim dinimizle aynı emirleri taşıyacaktı. Çünkü o devirlerde de gelen İslâmiyetti. Sonra değişip Hristiyanlık oldu, Yahudilik, Musevilik oldu. Gelen din birdi, Allah bir, emirler bir. Değişti, hatta reforma uğradı dinleri. Çünkü kadınlar aşağılanmaktaydı tahrif edilmiş hükümlerinde... Ama İslâmiyeti de kendileri gibi gösterme gayreti içine düşerek, bir iki hadis, bir iki yorum atarak dinimizi tahrif etmeye kalkıştılar. Edemediler ama insanlarımızı da dinden uzaklaştırdılar, eğitimsiz bıraktılar. Böylece biz kadınlar da hurafelerle dolu inanışları, onların inanışlarını İslâmiyetten sanıp kabullendik; araştırmadan, araştırmaya gerek duymadan. Dini tahrif edemeyenler dili tahrif etti. Hükümleri, Osmanlıca kelimeleri anlamakta zorlandık. Himar nedir, tesettür nedir, cilbab nedir bilemedik. Anlamlarını çarpıtıp çarpıtıp gazetelerde bombaladılar beyinlerimize. Patlayan beyinler düşünemez, göremez oldu gerçekleri.

İster tahrif edilmiş olsun, ister olmasın bütün semavi dinlerde ve bu dinleri kabul eden kavimlerde örtü ve örtünme vardır. Âdem (a.s.) ile Havvadan günümüze kadar. Diller farklı, dinler farklı olsa da erkek aynı erkek, kadınsa aynı kadın. Emirse aynı emir: Örtünme. Örtü. Tesettür. Kekryphalos, kredemnon, kalpypre, türban, pardösü, manto, elbise, giysi, başörtüsü, himar, ehram, car, çarşaf, echarpe (eşarp), bonnnet (bone), şapka, cilbab, burga, bürük, fıta, atkı, şal, yemeni, yazma, şal, ferace, yaşmak, voile, veil, velo, kalymma, izar, burka, burga, nikab, pelerin, toga, palla, ricinium, pallium, wiba, edid, zammah, mispalah, vb. Bu kelimelerin hangi dilden hangi kavimden olduğunun önemi yok. Önemli olan hepsinin içerdiği mana. Farklı dillerden farklı din ve kültürlerden gelen bu kelimeler tek bir anlam taşıyor: Örtü, başörtüsü, baştan ayağa bürünülen kıyafet, velhasılıkelâm ortak ad: Örtü. Edep yerlerinin örtülmesiyle başlayan örtü, zaman içinde bir giysi oldu insanı ısıtan, güneşe, yağmura, soğuya, karşı koruyan. Örtü kem gözlere, fitneye, kötü niyetlilere, çapkın erkeklere karşı sığınağı oldu çıplak bedenlerin. Örtü hayâ ile hayâsızlık arasında bir perde oldu, hayâ gizlendi örtünün altında. Bazen de hayâsızlık gizlendi o örtünün altına.

Kekryphalos, kredemnon, kalpypre, türban, pardösü, manto, elbise, giysi, başörtüsü, himar, ehram, car, çarşaf, echarpe (eşarp), bonnnet (bone), şapka, cilbab, burga, bürük, fıta, atkı, şal, yemeni, yazma, şal, ferace, yaşmak, voile, veil, velo, kalymma, izar, burka, burga, nikab, pelerin, toga, palla, ricinium, pallium, wiba, edid, zammah, mispalah, kısacası: Başörtüsü, baştan ayağa bürünülen kıyafet, velhasılıkelâm ortak ad: ÖRTÜ.

KAYNAKLAR

• Kitabı Mukaddes, İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi, 1976, Eski Ahit, s.s.675,709; Yeni Ahit, s.177.

• Mebrure Tosun, Kadriye Yalvaç, Sümer Babil Assur Kanunları ve Ammi-Şaduqa Fermanı, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 1975, s.s. 252-253.

• Nuh Yılmaz, Yahudi ve Hristiyan Kutsal Metinlerinde Kadının Başını Örtmesi, [Tez, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, 2007].

• Bedriye Yılmaz, Kuran Yorum Tarihinde Nûr Sûresi 31. Âyet ile Ahzab Sûresi 32-33., 53. Ve 59. Âyetlerinin İncelenmesi, [Tez, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlahiyat Anabilim Dalı, 2007].

• Ülfet Yıldırım, Antik Dönemde Kadın ve Süslenme, [Tez, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Arkeoloji Anabilim Dalı, 2009], s.s. 78-90, 150-180.

• Hakkı Şah Yasdıman, Yahudiliğin Erken Dönemlerindeki Örtünme Geleneği Üzerine Bir İnceleme, Marife: Bilimsel Birikim, 2005, cilt: V, sayı: 1, s. 33-54.

• Hakkı Şah Yasdıman, Hıristiyanlığın Mimarı Pavlusun Kadınların Örtünmesiyle İlgili Sözleri Üzerine bir Değerlendirme, Marife: Bilimsel Birikim, 2002, cilt: II, sayı: 2, s. 7-18.