Beton ile ahşap

Abone Ol

Akevler İstanbul Konut Yapı Kooperatifi (kuruluşundan

beri bendeniz başkanlığını yapmaya gayret ediyorum) olarak Ahşap Evler

çalışmalarımız başlayalı 15-20 yıl oldu... Dün, İstanbul Yenibosna da ahşap

ve Ahşap Evler ile ilgili AR-GE çalışmaları yaptığımız atölyemizdeydim,

denemelerin son şeklini gördüm İşte bu gayretimizden olsa gerek, yıllardan

beri Ahşap Ev ile ilgili her şey son derece ilgimi çeker Bu sabahki

okumalarımda böyle bir yazı ile karşılaştım Bilgi ve ilginiz için aynen

aktarıyorum

Çok şükür bu ruhsuz çağda ruhunu ve kalbini kaybetmeyen

mimarlarımız var. Bunlardan biri Semih Akşeker. Kendisini tanımıyorum. Ayraç

dergisinin Ağustos sayısında (sayı 46. Bu sayı Cittaslov-Sakin Şehir konusuna

ayrılmış. Mutlaka edinip okuyun) Akşeker ile bir konuşma yapılmış. Bu değerli

konuşmanın bir bölümünü sizlerle paylaşmak istedim.

Apartman hayatının 3 neslin hayatını dondurduğunu

söylüyorsunuz, bu söylemi açar mısınız

Semih Akşeker: Âdet ve geleneklerin, yaşam tarzlarının

hızla değiştiği bir zamanda yaşıyoruz. Yeni teknolojiler de bu değişimi

tetiklemektedir. Tabii bu değişimlerin ev yaşamına yansıması da kaçınılmaz hale

gelmektedir. Fakat bu değişim ihtiyacına mukabil apartmanların buna ayak

uydurabilecek nitelikte esnek yapılar olmadığını görüyoruz. Siz bir apartman

yapmakla (ortalama beton ömrünü 75 sene hesap edersek) orada yaşayacak en az üç

neslin hayatını dondurmuş oluyorsunuz. Hayatın dinamik ve değişken olmasına karşın

apartmanlar bu değişime cevap veremeyecek derecede statik ve durağan

binalardır. Apatmanlar ek almaz, ilâve kabul etmez, değişikliğe imkân

vermezler. Yıkılana kadar yapıldığı ilk şekliyle kalmaya mahkûmdurlar.

Farzedelim dairenize bir yaşlı yakınınız taşınacak, ona bir oda ve banyo temin

etmek gerekiyor. Şimdi bu nasıl olacak, nereden tesisat geçireceksiniz, mümkün

değildir. Farzedelim teknik imkân var, bu sefer alt katta oturanlar tavanından

su borularının geçmesine nasıl razı olacak

Bilimsel olarak betonun zararlarından bahseder misiniz

Beton neden kötüdür

Semih Akşeker: Az bilinen ve/ya gizlenen bir gerçek

şudur: Beton radyoaktif radon gazı yaymaktadır. Betonarme binalarda yapılan

ölçümlerde 200-300 bekerele kadar çıkan radyoaktif değerler çıkabilmektedir.

WHO ya göre bu seviye insan sağlığını tehdit eden sınırların başlangıcıdır.

Radon gazı vücutta toksik bir etki yapıyor, bu etki kansere kadar gidebiliyor.

Amerika da 1994 yılında yapılan bir araştırmada akciğer kanserinden ölenlerin

%14 ünün bina içi radona maruz kalanlar olduğunun anlaşılmasından sonra

betonarme binalara radon gazı tahliye aspiratörleri konulması mecburiyeti

getirilmiştir. Aynı uygulama 2000 yılında İngiltere de başlatıldı. / Ayrıca

beton içerisinden geçirilen bakır elektrik kabloları beton içindeki demirin

tetiklemesiyle manyetik alan oluşturmakta, insanın hem beden hem ruh sağlığını

derinden etkilemektedir. Yine betonarme binalarda oturanların romatizma, böbrek

ve astım hastalıklarına daha çok yakalandığı istatistikler tarafından ortaya

konmuştur.

Müstakil ahşap evlerin avantajları nelerdir

Semih Akşeker: Ahşap dünyada kendini yenileyebilen tek

inşaat malzemesidir. Üretimi ve işlemesi kolaydır. Üretimi esnasında enerji

sarfiyatı çok düşüktür. Ahşap atmosferdeki karbon bileşiklerini emerek

bünyesinde tutarak gövde yapıyor. Ne kadar ahşap ev yaparsak hava kirliliğini o

derece azaltmış oluruz. / Bakın çimento üretimi ile dünyada her yıl atmosfere

3,5 milyar ton karbondioksit salınıyor ve hava kirletiliyor. Karbonsal atıklar

tabiatın kendini temizleme gücünün çok üstüne çıkınca da küresel ısınma ve

iklim değişikliği başlıyor. Ahşap ev sayısı arttıkça daha çok karbon

bileşikleri emilecek ve salınanın aksine dünya daha temiz dünya olacak

demektir. Ahşap ev yapmakla orman alanları azalmaz, tersine artar. Amerika ve

Kanada yı bu konuda örnek verebiliriz. Ağaç kesmekten korkmayalım, ağaç tekrar

kökten geliyor, mühim olan orman alanlarının imara açılmadan yine orman alanı

olarak bırakılmasıdır. (Mustafa Kutlu, Yeni Şafak, 09.10.2013)

Bu konuda paylaşmamız

gereken çok şeyler var, birikimler var, son yıllardaki çalışmalar var Ahşap

Evler ile ilgilenenleri bu birikimleri paylaşmaya, işbirliğine ve birlikte

çalışmaya davet ediyorum Sağlam ve sağlıklı evler ile sağlıklı bir ömür dua ve

dileklerimle