3) Şeyh Abdullah el-Hererî el-Habeşî hakkında Daru l-Hikme olarak talebelerine ifade ettiğimiz son madde ile bu okuyucu sorusunun cevabı da tamamlanmış olacak.
el-Hererî nin red ve cerh karakterli çalışmalarının hemen tamamının Müslüman alimlere, fikir ve hareket adamlarına yönelik olduğu dikkat çekmektedir. Öyle ki, eserlerini okuyan kimsede, şeyhin gündeminde bunlardan başka bir mesele mevcut değilmiş gibi bir intiba uyanmaktadır.
Oysa kendisi Lübnan da ikamet etmektedir ve ikamet ettiği yer de dahil olmak üzere İslâm coğrafyasının önemli bir bölümünde ırkçı/küresel emperyalizmin şu ya da bu biçimde yürüttüğü işgal, tasallut ve tecavüzler hüküm sürmektedir. Bu yüzden İslâm coğrafyasında Müslüman kanının akmadığı gün yoktur.
Bununla birlikte şeyhin, genelde İslâm coğrafyasına, özelde de Lübnan a yönelik bu tasallut ve tecavüz konusunda ilgi çekici bir sessizlik içinde olduğu görülüyor. Hatta İslâm aleminde bu duruma isyan eden, başkaldırıp mücadele veren, hatta bu uğurda canını feda etmekten çekinmeyen isimlere eleştiri oklarını yöneltmesi hayli manidar görünmektedir. Evet, bu isimler arasında itikaden ve fikren doğru olmayan kabul ve kanaatlere sahip olanlar bulunduğu bir vakıadır. Ancak onların bu yönü ön plana çıkartılırken, ırkçı/küresel emperyalizmin politika ve uygulamalarına direnme bilinç ve tecrübesini zedelememeye, o yanlışlar üzerinden bu hayatî doğrunun yara almamasına da dikkat etmek gerekir. Söylenen şeyin doğru olması yetmez, onu doğru biçimde söylemek de bir mükellefiyettir.
En az bunun kadar önemli bir başka nokta da şudur: Ehl-i Sünnet akidesini ve Müslüman kimliğini zedeleyen tek unsur, dahilde yaşanan arıza ve sapmalar değildir. Başta "Ilımlı İslâm" belası olmak üzere Batı kaynaklı bütün modernist projeler, İslâm inancını ve Müslüman kimliğini çözmeye, tahrip etmeye yönelik unsurlar olarak devrededir. Sömürü ve köleleştirme metotlarının modernize edilmiş versiyonlarıyla İslâm coğrafyasının yer altı ve yer üstü kaynaklarını, kas ve beyin gücünü emen ırkçı/küresel emperyalizm, son aşamada İslâm ı bizzat Müslümanlar eliyle dönüştürme hedefini adım adım gerçekleştirmektedir. Kur an üzerinde, Sünnet üzerinde, itikad ve fıkıh üzerinde gerçekleştirilen "ilmî" etiketli ideolojik operasyonlar bu Ümmet in sadece ilmî mirasını değil, "kimliğini" ve "varlığını" hedeflemektedir.
Böyle bir süreçte Şeyh el-Hererî nin eleştiri oklarını münhasıran Seyyid Kutub dan Fethi Yeken e, Faysal Mevlevî den Kubeysiyat a Müslüman kişi ve cemaatlere yöneltmesi, belki küçük kareler ölçeğinde isabetlidir; ama resmin tamamına bakıldığında bu tavrın çok farklı etkiler yapacağı da bir gerçek
İslâm dünyasının ve Ümmet-i Muhammed in birlik-bütünlüğü, dirlik-düzeni, fikrî, itikadî ve fiilî işgal ve istilalar karşısında yapılması gerekenler gibi hayatî soruların cevabı Şeyh el-Hererî nin çalışmalarında cevapsızdır. Dolayısıyla bu durumun, Şeyh el-Hererî hakkında soru işareti oluşturmasına şaşmamak gerekir. Şeyh Abdullah el-Hererî el-Habeşî hakkındaki oturumda talebelerine Daru l-Hikme olarak dile getirdiğimiz hususlar kısaca bunlar oldu. İrtibatımızı devamı ettirme konusunda karşılıklı sözleştikten sonra kendilerini yolcu ettik. Kardeşane bir hava içinde geçen bu görüşmenin, Müslüman grup ve cemaatlerin birbiriyle irtibatı, birbirine davranış tarzı konusunda güzel bir örnek oluşturduğunu rahatlıkla söyleyebilirim.