Kış mevsiminin yüzünü göstermesi birlikte, dünya mutfaklarının vazgeçilmezi olan narenciye ürünlerine talep patlaması yaşanıyor.
Türkiye'nin en önemli üretim merkezlerinden biri olan Adana'da, bahçelerden tesislere kadar zincirin her halkasında hummalı bir çalışma var. Ancak sektör temsilcileri, artan siparişlere rağmen maliyet ve rekabet baskısı nedeniyle sezona "buruk" devam ediyor.
- RUSYA VE UKRAYNA PAZARI LİDERLİĞİNİ KORUYOR!
İhracatçılar, özellikle Avrupa ve Doğu Bloğu ülkelerinden gelen talepleri karşılamak için paketleme tesislerinde fazla mesai yapıyor.
İhracatçı Hüseyin Daş, sipariş yoğunluğunun memnuniyet verici olduğunu belirterek, en büyük ilginin Rusya ve Ukrayna pazarlarından geldiğini vurguladı.
Daş, operasyonel süreçlerde yaşanan bazı aksaklıkların (grev ve tarih belirleme gecikmeleri) malların birikmesine ve fiyatların düşmesine neden olduğunu da sözlerine ekledi.
- KÜRESEL REKABETTE “MISIR” VE “G. AFRİKA” TEHDİDİ!
Yüreğir Ziraat Odası Başkanı Mehmet Akın Doğan, sektörün içinde bulunduğu durumu çarpıcı sözlerle özetledi.
Türkiye'nin pazar payının risk altında olduğunu belirten Doğan, şu noktalara dikkat çekti:
- Maliyet Farkı: Mısır ve Güney Afrika gibi ülkelerde girdi maliyetlerinin çok düşük olması, Türkiye'nin fiyat rekabetinde elini zayıflatıyor.
- Pazar Kaybı: Yüksek maliyetler nedeniyle bölgedeki bazı pazarlar rakip ülkelere kaptırılmış durumda.
- Fiyat Baskısı: Ürünlerin şu anki satış fiyatları, geçen yılki rakamların bile altında seyrediyor.
Öte yandan bu yıl narenciyede hareketlilik olmasına rağmen bu durumun geçmiş yıllara oranla daha az olduğunu belirten Doğan, “Biz bu yıl geçen yıllardan daha fazla hareketlilik beklerken, şu anda buruk bir sevinçle hasat yapıyoruz” ifadelerini kullandı.
- ÇİFTÇİNİN GÖZÜ GEÇİCİ ÇEŞİTLERDE!
Erkenci mandalina türlerinden beklediği kazancı elde edemeyen Adana çiftçisi, umudunu Aralık ayı sonunda hasat edilecek olan W. Murcott mandalina ve geççi portakal çeşitlerine bağladı.
Limon grubunda ise fiyatlar nispeten iyi olsa da soğuk hava nedeniyle yaşanan verim kaybı üreticinin kâr marjını düşürdü.
Türkiye'nin tarımsal ihracatında stratejik bir öneme sahip olan narenciye sektöründe, önümüzdeki haftalarda dış pazar hareketliliğinin daha da artması bekleniyor. Ancak üreticinin asıl beklenti listesinde, maliyetlerin düşürülmesi ve ihracat takviminin daha verimli yönetilmesi yer alıyor.