Kanlı canlı şiir

2016 yılında dergilerde çokça şiir görmemize rağmen şiir üzerine çok fazla yazı göremedik. Eleştiri yazıları yazmanın kısa yoldan düşman kazanma sebebi olduğu konusunda aşırı şartlanmışlığımızdan mıdır nedir şiirin denemeden eleştiriye doğru uzanan güzergâhını oldukça tenha gördük. 

Gerçi poetik yazılar konusunda da düne göre bugün bir hareketlilik de yoktu, ama şiir-eleştiri noktasında biraz dozajı iyi ayarlanmış yazıların olmamasını geçtiğimiz seneye dair bir eksiklik olarak bir kenara yazmış olalım. 

Bütün bu sessizliğe rağmen yaşayan şiirimize dair eleştiri yazıları yazan kalemler de yok değil. 

Genç şairlerimizden Aykut Nasip Kelebek bu isimlerden biri. 

Kanlı Canlı Şiir ifadesi Aykut Nasip’in yaşını ele veren bir başlık. 

Genç eleştirinin olgun yaşta bir kalemin eleştirisine göre daha bir rijit olacağını kestirmek zor değil. 

Aykut Nasip eleştiri yazılarına çok erken başlayan bir şair. 

Kanaatinin demlenmesini beklemeden yaptığı geçmişe ait şiir ve şair eleştirilerinden iyi ders aldığı görülüyor. 

Zira eleştiri yazılarındaki deneme tadı onu esnetmiş ve daha temkinli davranmaya sevk etmiş. Bu durum bütün yazdıklarında açıkça görülüyor. 

Dört bölümden oluşan ‘Kanlı Canlı Şiir’ kitabında birinci bölümde yer alan “Evleri Balkonsuz Yapan Mimar”: Sezai Karakoç yazısı mutlaka okunması gereken çok esaslı bir yazı.

Aynı bölümde yer alan Cahit Zarifoğlu, Erdem Bayazıt, Akif İnan ve Alaeddin Özdenören gibi şairlere dair yazdıkları da oldukça esaslı ve usturuplu. 

Aykut Nasip Kelebek yakın kuşak şairlerini belli bir periyotla esaslı bir irdelemeye tabi tutmuş.

Bu şairler arasında Sedat Ümran da var Ali Emre de, Mustafa Muharrem de Ahmet Murat da. Alışıldık şiir eleştiri yazılarında görülen ifrat ve tefritten kendini koruyabilmesi genç şairimizi nazarımızda ayrı bir yere yerleştiriyor. 

Kültür-Sanat sayfalarının hızla gazetelerden çekildiği bir dönemde ne yazık ki yazılanlar hakkında bir kritik yapma imkânı da ortadan kalkıyor.

Herkes kendine ait ortamlarda bir benzerini pazarlamak derdinde.

Eleştiri dediğimiz şeyin hızla anlam kaymasına uğraması biraz da bundan dolayı.

Aykut Nasip Kelebek’in el yordamıyla bir şeyler yaptığını söyleyenler olabilir. Fakat bu, bu tenkit yokluğunda bir yazar için en son söylenecek bir şeydir. 

Eleştirinin eleştirisidir yani.

Önce eleştirisizliği eleştirmek lazım hâlbuki.

‘Kanlı Canlı Şiir’ kitabını okurken “kan” kelimesini değil “can” kelimesini öne almayı yeğledim zihnimde.

Kırıp dökmeksizin bir eleştiri yapmaya çalışmış çünkü genç yazarımız.

Belki de olması gereken hakkında bir başlangıç yapmak istemiş.

İyi de olmuş.

Ne güzelleme ne de karalama ile şiir kritiği yapılamayacağını, eleştirinin bir tür yaratıcı hoşnutsuzluk durumu olduğuna güzel bir örneklik teşkil etmesi bakımından ‘Kanlı Canlı Şiir’ 2016 yılının iyi şeyleri arasına girmeyi hak etmiş sayılır. 

(Kanlı Canlı Şiir-Aykut Nasip Kelebek-Usta-Çırak Yayınları-Kasım-2016)

# DİĞER MAKALELERİ

Yazar Hüseyin Akın - Mesaj Gönder


.
.

Anket

Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın Coca-Cola fabrikası açmasını nasıl karşılıyorsunuz?


YÜKLENİYOR