Askeriyeden emekli, dava adamı, yaşı benden fazla olan biri, bir gün bana “Devlette belirli makamlar vardır. O makama kadar memurlukları, şeflikleri… döneminde memurlar izlenirler ve bu zaman içinde laiklikleri tescillenmişse o yüksek makama terfi ettirilirler.
Bu konuda kişinin sağcı, solcu, şeriatçı veya komünist olması izleyenleri etkilemez.
Denileni yapsın, laikliğimizi korusun, ondan sonra ne yaparsa yapsın mantığıyla hareket ederler.
1994’te ilk belediye başkanlıkları kazanıldığında kızımın nikâhını kendim kıydım ve resmi nikâh için gidip kendilerinin kıydırmasını söyledim.
Gitmişler, yeni nikâh memuru, benim sohbetlere de katılanlardanmış ama “Size gün vereyim” demiş. Onlar da “Bakınız, boş duruyorsunuz, şuradan iki şahit buluruz ve siz de kıyıverirsiniz” demişler ama “Eeeee biz de bu makamın tadını çıkaralım” havasına girmiş ve onların gönlünü kıymış ama nikâhı kıymamış.
Bana geldiler, hemen arabaya bindik, başkanın yardımcısı hukuk fakültesinde iken derslerime katılan biriydi.
Onun yanına varınca, nikâh memuruna “Nikâh defterini al ve hemen gel” dedi ve nikâhı başkan yardımcısı kıyıverdi.
Suyunu üfleyerek içen bir abeyimiz, il müftüsü olmuş.
İlk defa müftü nikâhını gördüm.
“Kanunların bana verdiği yetkiye dayanarak” sözünü ihmal etmeden, Allah’a hamd, Rasülü’ne salavat getirmeden nikâhı kıydı.
Buhari’nin, Tirmizi’nin, Nesai’nin, İbn-i Mace’nin ve diğer hadis kitaplarının “Nikâh Kitabı” bölümünde “Babü Hutbet’ün-Nikâh” babında hatırlatılan bölüm ihmal edildi.
Nikâh hutbesi, nikâhın şartından değil ama bazılarına göre sünnetinden, bazılarına göre müstehabındandır.
Zahirilere göre ise farz olduğunu Ayni, Buhari şerhinin “Bab Hutbet’ün Nikâh” başlığını açıklarken Zahirilerin “farz” dediklerini yazmış ve Sevgili Peygamberimizin kızı Fatıma’nın nikâhında konuşma yaptığını delil getirmişler.
En hafif fetva müstehabdır sözüne uymuş ecdadımız ve hamd ve salatü selamlarla başlamışlar.
İlk başta “Bismillahirrahmanirrahim/ Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla/O’nun adına bu nikâhı kıyıyorum” diyerek başlamışlar.
Hadis kitaplarında, okunacak duayı da vermişler:
“Şüphesiz bütün hamdler Allah’a aittir. Biz, ona hamd ederiz. Yardımı ondan isteriz. Affımızı da ondan isteriz. Nefislerimizin şerlerinden ve işlerimizin kötülerinden ona sığınırız. Allah’ın doğru yolu gösterdiğini kimse sapıtamaz, sapıttığını doğru yola kimse iletemez. Ben şahitlik yaparım ki Allah’tan başka yaratan, yaşatan ve yöneten yoktur. O tektir, ortağı yoktur. Ve ben yine şahitlik yaparım ki, Muhammed, Allah’ın kulu ve rasülüdür”
Arakasından şu ayetleri okumuş:
“Ey iman edenler, Allah’tan sakınılması gerektiği gibi sakının ve ancak Müslüman ola-rak can verin.” (Al-i İmran Sûresi, ayet 3/10)
“Allah’tan ve akrabadan (bağları koparmaktan) sakınınız. Şüphesiz Allah üzerinizde gözeticidir.” (Nisa Sûresi, ayet 4/1)
“Ey iman edenler, Allah’tan sakının ve doğru söz söyleyin.
“Ki amellerinizi size uygun kılsın ve günahlarınızı bağışlasın. Kim Allah’a ve Rasülü’ne itaat ederse muhakkak büyük bir başarı sağlamıştır.” (Ahzab Sûresi, ayet 33/70, 71)
İbni Mace, Sünen, K. Nikâh, bab 19, Hutbet’ün Nikâh, Tirmizi, Sünen, K. Nikâh, bab 16, Nesai, Sünen, K. Nikâh, bab 72 Ma yüstehabbü minel kelami ındennikah, Müsnedi Ebu Hanife Kaf maddesi Kasim bin Müslim hadisleri, Buhari’nin sahih’inde Nikâh kitabında “Babü Kutbet’ün-Nikâh” başlığı var ama okunan hutbeyi rivayet etmemiş diğerleri rivayet etmiş)
Nikâh esnasında okunan bu hadis ve ayetlerin manasını da açıklayıversinler.
Sevgili Peygamberimiz bunları okurken karşısındakilerin hepsi manayı anlıyorlardı.
Allah’ın sevgisini kaybetmemek için eşlerin çok dikkatli olmalarına, Allah ve akrabalarla bağların koparılmamasına, herkese her yerde güzel ve doğru sözlü olunmasına dikkatimizi çeken ayetleri okuyuvermiş Sevgili Peygamberimiz ve ashabına da bunları öğretmiş.
Allah, hepimizin basiretini Kur’an’la parlatsın. Yoksa makamla, şanla, şöhretle, servetle basireti karartırlar.
Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.