Mecburi E Dönüşü: Mesleki Eğitim

Memleket restorasyonu, mesleki koordinasyonla mümkündür. Bu koordinasyon; kalkınma, istihdam ve eğitimin dengeli bir şekilde entegrasyonuna bağlıdır. Kalkınma boyutuyla bakınca; “Türkiye’de istihdam sorunları yalnızca makroekonomik politikalarla çözümlenemeyecek kadar ciddi ve yapısal nitelikler taşımaktadır. Türkiye’nin gelişme basamaklarında hızlı yol alması için nitelikli ara eleman gücüne olan ihtiyacı artmıştır.”

İstihdam boyutuyla bakınca; “işgücü piyasalarının genel yapısı, mesleki eğitim ile işgücü piyasası bağlantısı, işgücüne katılım, istihdamın sektörel dönüşümü gibi yapısal sorunlarının ciddi olarak ele alınmasını gerekli kılmaktadır. Hem işsizliği düşürmek hem de işgücüne katılımı arttırmak temelinde istihdam oluşturmanın, makroekonomik politikaların öncelikli ve doğrudan hedefi haline gelmesi gerekliliği kaçınılmazdır.”

Eğitim boyutuyla bakınca; “Türkiye’de eğitim-istihdam ilişkisi maalesef oldukça zayıftır. Bu durumun iyileştirilmesi; yetenekleri yüksek öğrencilerin mesleki eğitimi tercih etmesi, mesleki eğitim sisteminin işgücü piyasasının ihtiyaçlarını karşılayacak nitelikte olması, mesleki eğitim programlarının ilgili tüm taraflarla yeterince işbirliği içinde güncellenmesi gibi hamlelere ihtiyaç duymaktadır.”

Kalkınma, istihdam ve eğitim unsurun entegrasyonunu engelleyen asıl unsur ise; çalışmadan kazanmaktır! Bir futbolcunun, bir sanatçının bir saatte kazandığını çalışanın ömür boyu kazanma imkânının olmaması, akıl ve alın terine olan saygıyı gölgelemektedir. Bu yüzden Türkiye’de üniversite ve üniversite mezunu sayıları arttığı halde, gelecekten beklentiler azalmaktadır. Borsadaki yüzlerce firmadan değerli topçu ya da en çok tıklanan popçu olmak varken, yarına hazırlanmak için neden yenilikçi ve girişimci özellikler kazanma çabası içine girilsin!

Memleketimizin restorasyonu adına önce zihniyette mecburi E dönüşü gerekiyor. Mesleki koordinasyon sayesinde emeğe saygı ve emeğin karşılığını alması gerekiyor. Bu dönüş olmadan, dünyadaki bilimsel ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak bireyin istihdam edilebilmesi için gereken mesleki nitelikler farklılaşsa da, söz konusu nitelikleri kazanma çabası hep engellenecektir. Eğer endüstri 4.0’ı yakalamak istiyorsak; üniversite-sanayi işbirliği kadar, emek-değer dengesinin de geliştirilmesine önem vermeliyiz. Ve mesleki yolda (süluk) köprüdeki çelik halat koptuğu için harakiri yapan Japon mühendis kadar sorumluluk bilincine sahip olmalıyız. Çünkü öğrenmek zekânın, yapmak ahlâkın işidir.

# DİĞER MAKALELERİ

Yazar İbrahim Veli - Mesaj Gönder


01

Cihan - Cok dogru tespit. Almanya'nin basdarisinin ana bileseni kalifiye iscileridir. Herkes universite mezunu olursa dengesiz bir duzen olusur. En onemli basamak kalifiye iscidir.

Yanıtla . 0Begen 13 Eylül 14:07

Anket

Milli Eğitim sistemini yeterli görüyor musunuz?


YÜKLENİYOR